۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۱

روبات اجتماعی دوستدار عابران پیاده

ایتنا - ، کتابخانه‌ای از قوانین اجتماعی برای خود دارد و به گونه‌ای طراحی شده است که در خیابان بهترین رفتار را با عابران پیاده داشته باشد.
روبات اجتماعی دوستدار عابران پیاده


هرچند در گذشته ذهن بیشتر مردم با شنیدن کلمه روبات به سوی روبات‌های صنعتی می‌رفت ولی حالا وجود روبات‌های همکار و خانگی چندان دور از ذهن نیست.


محققان دانشگاه استنفورد هم با توجه به این موضوع به‌دنبال طراحی روبات‌هایی هستند که بدون دردسر بتوانند در خیابان‌ها به گردش بپردازند. Jackrabbot با کلاهی بامزه و چرخ‌هایی که سرعت بالایی به آن می‌دهد ظاهری بسیار دوستانه دارد و تلاش می‌کند تا از مردم یاد بگیرد و با آن‌ها رفتار مناسب و مؤدبانه‌ای داشته باشد.

این روبات به‌ تعدادی دوربین و سنسورهای ناوبری مجهز است که به آن اجازه می‌دهد راه خود را در خیابان،کوچه‌ها و اتاق‌ها و سالن یک خانه به خوبی پیدا کند بدون اینکه با مانعی برخورد شدید داشته باشد.

این روبات که برخی نیز از آن به‌ عنوان روبات اجتماعی نام می‌برند، کتابخانه‌ای از قوانین اجتماعی برای خود دارد و به گونه‌ای طراحی شده است که در خیابان بهترین رفتار را با عابران پیاده داشته باشد و تلاش می‌کند تا از آن‌ها تقلید کند. همچنین این روبات حالا دیگر به خوبی می‌داند چه زمانی باید از خیابان عبور کند و به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارد. این روبات می‌داند باید در صف بایستد، نوبت را رعایت کند و از موانع به راحتی بگذرد.

با توجه به توانمندی‌هایی که این روبات تاکنون کسب کرده است، می‌توان از آن برای راهنمایی مسافران در ایستگاه‌های قطار و فرودگاه و نیز کمک به نابینایان در این مراکز عمومی و کمک به خریداران در فروشگاه‌های بزرگ (mall) استفاده کرد. انتظار می‌رود این روبات پس از کسب مهارت‌های مورد نیاز برای حضور در جامعه، ظرف ۶-۵ سال آینده راهی بازار شود.

منبع: ایران‌آنلاین
کد مطلب: 43395
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام