۰
plusresetminus
چهارشنبه ۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۹

فرانسه نمونه اولیه «گلایدر مافوق صوت» را آزمایش کرد

ایتنا - آزمایش پرواز در یک مسیر دوربرد بسیار سخت، چالش فنی بی‌سابقه‌ای بود که راه را برای نقشه راه آینده فرانسه در زمینه هواپیماهای مافوق صوت هموار می‌کند.
فرانسه نمونه اولیه «گلایدر مافوق صوت» را آزمایش کرد

هم‌زمان با تلاش‌های فرانسه برای تولید فناوری جدید موشکی قادر به فرار از پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین پدافندهای هوایی، سازمان تدارکات دفاعی آن کشور از انجام آزمایش اولیه یک نمونه جدید گلایدر مافوق صوت خبر داد. 

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، موشک حامل گلایدر هایپرسونیک یا مافوق‌صوت موسوم به وی‌مکس روز دوشنبه ۲۶ ژوئن از سایت آزمایش موشکی «بیسکاروس» در «خلیج بیسکی» واقع در جنوب فرانسه، پرتاب شد. 

سازمان تدارکات دفاعی فرانسه در بیانیه‌ای نوشت: «آزمایش پرواز در یک مسیر دوربرد بسیار سخت، چالش فنی بی‌سابقه‌ای بود که راه را برای نقشه راه آینده در زمینه هواپیماهای مافوق صوت هموار می‌کند.» این سازمان جزئیات بیشتری را درباره نتیجه آزمایش پرواز ارائه نکرد، اما گفت که تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده در طول آزمایش در دست انجام است. 

فرانسه در سال ۲۰۱۹ قرارداد اداره برنامه وی‌مکس را به شرکت هوا و فضای «آریان‌گروپ» داد. هدف از این برنامه تولید نمونه اولیه و نمایشگر گلایدر مافوق صوت بود.

گلایدرهای مافوق صوت - وسایل نقلیه بدون موتور و مانور‌دهنده‌ای که با سرعت بیش از شش هزار کیلومتر در ساعت پرواز می‌کنند- چندین سال است که موضوع مورد مطالعه قدرت‌های عمده اتمی جهان است.

برای به حرکت درآوردن گلایدر در ارتفاعی بالا و ده‌ها کیلومتری سطح زمین و قبل از آنکه گلایدر و محموله آن با سرعت مافوق صوت به پرواز درآید، معمولا از موشک استفاده می‌شود. 

گلایدرهای مافوق صوت برای حمل کلاهک هسته‌ای یا معمولی طراحی می‌شوند. 

برخلاف موشک‌های بالستیک که مسیرشان در زمان پرتاب ثابت است، گلایدرهای مافوق صوت می‌توانند با سرعت بالا تغییر جهت دهند.
کد مطلب: 73496
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام