۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۰۷

هشدار: خطر جاسوسی و سرقت؛ به برنامه‌ها مجوز اضافی ندهید

ایتنا - قبل از اجازه دسترسی به داده‌های شخصی و عملکردهای تلفن هوشمند، باید در مورد خطراتی که می‌توانند برای حریم خصوصی شما ایجاد کنند فکر کنید، زیرا مجرمان سایبری می‌توانند اطلاعات حساس شما را جمع‌آوری کرده و در دارک‌وب بفروشند.
هشدار: خطر جاسوسی و سرقت؛ به برنامه‌ها مجوز اضافی ندهید
هر فرد به طور متوسط ​​بیش از 80 برنامه را بر روی گوشی خود دانلود می‌کند، که هر کدام از آنها نیاز دارند که برای فعال شدن پس از نصب چندین مجوز دسترسی به آنها داده شود. بسیاری از افراد بدون اینکه حتی به خود زحمت خواندن آنچه از آنها خواسته می‌شود، دسترسی برای اپلیکیشن‌ها را فعال می‌کنند.

دارنده گوشی، تنها مسئول امنیت تلفن هوشمند خود در برابر مجوزهای امنیتی و دسترسی برنامه است، به همین دلیل است که کاربران باید اقدامات احتیاطی را انجام دهد. زمانی که هکرها به داده‌ها دست پیدا کنند، ممکن است مدتی طول بکشد تا متوجه شود که داده‌هایش به اشخاص ثالث فروخته می‌شود یا برای اهداف مخرب دیگر استفاده می‌شود.

قبل از اجازه دسترسی به داده‌های شخصی و عملکردهای تلفن هوشمند، باید در مورد خطراتی که می‌توانند برای حریم خصوصی شما ایجاد کنند فکر کنید، زیرا مجرمان سایبری می‌توانند اطلاعات حساس شما را جمع‌آوری کرده و در دارک‌وب بفروشند، به حساب‌های اجتماعی و مالی شما دسترسی داشته باشند، رمز عبور را تغییر دهند.
حالا دو راه برای حفظ امنیت خود هنگام نصب نرم‌افزار دارید؛  یا کنترل گوشی هوشمند را به دست گیرید  یا فایل‌هایی را بدون رضایت به داده‌هایتان دسترسی دارند حذف کنید.

داده‌ها را می‌توان برای اهداف خطرناک‌تری مانند اخاذی یا ارتکاب جرم مالی مانند خالی کردن حساب‌های شما، باز کردن کارت‌های اعتباری یا دریافت وام مورد استفاده قرار داد، که لازم است کاربر قبل از دادن مجوز دسترسی برنامه زیر هوشیار باشد.

برجسته ترین برنامه‌ها


دسترسی به دوربین: این مجوز دسترسی  به برنامه اجازه می‌دهد تا از دوربین برای عکس‌برداری یا ضبط ویدیو استفاده کند، بنابراین هنگام ارائه آن، عملکرد برنامه را در نظر داشته باشید. اگر مربوط به عکاسی، زیبایی یا ارتباطات است، لازم نیست نگران آن باشید، اما اگر برنامه ناوبری (مکان‌یابی)، امور مالی یا آب و هوا است، دوباره فکر کنید که آیا واقعاً به دوربین نیاز دارید؟ مشکل اینجاست که هکرها می‌توانند دوربین را بدون اینکه متوجه شوید روشن کنند و ضبط کنند. یا از شما یا محیط اطرافتان عکس بگیرید.

 


دسترسی به موقعیت مکانی: داده‌های موقعیت مکانی شما برای برنامه‌های ناوبری، سفر یا خرید برای ردیابی مختصات فعلی یا تعیین آدرس تحویل شما ضروری است. با این حال، موقعیت مکانی یک داده بسیار قدرتمند است و هنگامی که به برنامه‌های مخرب داده می‌شود، می‌تواند امنیت شما را هدف قرار دهد.

جزئیاتی مانند آدرس خانه شما، جایی که فرزندان شما می‌روند، عادات روزانه، مسیرها و غیره؛ این اطلاعات می‌تواند به اشخاص ثالث فروخته شود تا هویت شما را بدزدند و از آن برای برنامه‌ریزی سرقت، آدم ربایی یا حتی حمله فیزیکی استفاده کنند، بنابراین هنگام اعطای این مجوز هوشیار باشید. اغلب برای نصب و فعال شدن برنامه‌های مربوط به هواشناسی ، رویدادها، نقشه‌ها، سفر و برنامه‌های محلی، ناوبری و خرید آنلاین نیاز است. اما برای برنامه‌های زیبایی، آموزش، موسیقی و صدا نباید مورد نیاز باشد.

دسترسی به میکروفون: آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که پس از صحبت در مورد موضوعی خاصی با دوستانتان ، تبلیغی در همان مورد روی گوشی شما ظاهر شود؟ احتمالاً باید برنامه‌های تلفن خود و مجوزهایی را که به آنها داده‌اید بررسی کنید. مجوزهای میکروفون می‌تواند برای ضبط مکالمات مخفی با خانواده، پزشکان و شرکای تجاری و جمع‌آوری داده‌ها کاملاً بدون اطلاع شما استفاده شود.

خرابکاران و هکرهایی که به میکروفون دسترسی دارند، می‌توانند پروفایل‌های تبلیغاتی مبتنی بر علاقه و در برخی موارد شدید، برای اهداف اخاذی ایجاد کنند.

این مجوز اغلب توسط رسانه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها، پخش کننده‌های موسیقی و فیلم و ویرایشگرهای ویدیو و برنامه‌های صوتی مورد نیاز است. اما  برای برنامه‌های هواشناسی ، عکاسی، اخبار یا زیبایی این دسترسی‌ها مورد نیاز نیست.

 


دسترسی به فضای ذخیره‌سازی: این نوع دسترسی، در ابتدا تقریباً بی‌ضرر به نظر می‌رسد، اما  اگرکمی دقیق شوید متوجه می‌شوید که مجرمان وقتی از این مجوز سواستفاده کنند، می‌توانند به راحتی آن را از حافظه دستگاه شما استخراج کنند.

مدیریت فایل، گالری‌های عکس یا برنامه‌های ارتباطی معمولاً برای ذخیره، خواندن و اصلاح داده‌های دستگاه شما نیاز به دسترسی به این فضای ذخیره‌سازی دارند. بنابراین، اگر نمی‌خواهید عکس‌ها و اسناد شما به اشخاص ثالث فروخته شود، مراقب دسترسی به آنها باشید.  فضای ابری گزینه خوبی برای ذخیره داده‌های شخصی شما است. می‌توانید داده‌ها و تصاویر شخصی را در ابرهای رمزگذاری شده ذخیره کنید که به حفظ امنیت اطلاعات خصوصی شما کمک شایانی می‌کند. 

این مجوز معمولاً توسط برای رسانه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و برنامه‌های ارتباطاتی، پخش‌کننده‌ها و ویرایشگرهای ویدیو، موسیقی و صدا، عکاسی و برنامه‌های شخصی‌سازی مورد نیاز است اما نباید برای برنامه‌های ورزشی و هواشناسی مورد نیاز باشد.

دسترسی به مخاطبین و پیام‌ها: در حالی که داشتن مجوز برای مدیریت تماس‌ها و پیام‌ها برای برنامه‌های ارتباطی ضروری است، اما برای برنامه‌هایی مثل اپ‌های رژیم غذایی اصلا اولویت تلقی نمی‌شوندو اعطای این مجوز به برنامه‌های مشکوک می‌تواند منجر به قبض‌های سنگین تلفن شما شود!

بدافزار می‌تواند از آن برای برقراری تماس، ارسال پیام یا انجام حملات فیشینگ با استفاده از شماره‌های فهرست مخاطبین شما استفاده کند. این مجوز اغلب توسط رسانه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و دوستیابی مورد نیاز است اما نباید توسط برنامه‌های سرگرمی، پخش‌کننده‌های ویدیو و موسیقی، نقشه‌ها و ناوبری، بازی‌ها و برنامه‌های رژیم غذایی و ویرایشگرها درخواست شود. 

دسترسی به لیست مخاطبین: در مورد لیست مخاطبین، احتمالاً اکثر برنامه‌ها و نه فقط برنامه‌های ارتباطی از شما درخواست کرده‌اند. این مسئله تعجب آور نیست زیرا این مخاطبین را می‌توان با قیمت بالایی به اشخاص ثالث فروخت. بنابراین، هنگام به اشتراک گذاری اطلاعات تماس خود مراقب باشید.

اپلیکیشن‌ها شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و برنامه‌های دوست‌یابی معمولاً این مجوز را درخواست می‌کنند، اما  پخش‌کننده‌های ویدیو، ویرایشگرها، اپ‌های موسیقی و صدا، نقشه‌ها، ناوبری و بازی‌ها نیازی به دسترسی به لیست مخاطبین شما ندارند.

 
 

راه‌های پیشگیری


اگر می‌خواهید ایمن بمانید و از گوشی هوشمندتان محافظت کنید، باید مجوزهای داده شده به برنامه‌های موجود در تلفن را بررسی کنید و برنامه‌هایی را که به آن‌ها اعتماد ندارید غیرفعال کنید. قبل از دانلود یک اپلیکیشن جدید، تحقیقاتی مانند بررسی نظرات افراد و جستجوی اطلاعات درباره توسعه دهنده، فروشنده و برند را فراموش نکنید.

همچنین باید توضیحات برنامه را در فروشگاه برنامه به دقت بخوانید تا از مجوزهایی که از شما خواسته می‌شود مطلع باشید و فقط مجوزهایی را بپذیرید که برای کارکرد برنامه ضروری هستند و به برنامه اجازه دهید فقط زمانی از داده‌های شما استفاده کند که آن اپلیکیشن را باز می‌کنید.

سپس، نرم‌افزار آنتی ویروس را برای محافظت از دستگاه خود در برابر برنامه‌های مخرب نصب کنید. قانون طلایی برای تعیین اینکه آیا باید به یک برنامه مجوز بدهید یا خیر، درک هدف آن برنامه است. برای مثال، اگر یک برنامه زیبایی درخواست دسترسی به میکروفون تلفن شما را داشته باشد، یا یک برنامه لوکس برای برقراری تماس زنده درخواست دسترسی بدهد باید بدانید که خطر در کمین شماست.

نکته کلیدی دیگر این است که فقط برنامه‌های مورد اعتماد را در تلفن خود نصب کنید، یعنی برنامه‌هایی که عملکرد و اهداف خود را مشخص می‌کنند. حتی در این صورت نیز نباید صددرصد از ایمن بودن داده‌های خود مطمئن باشید. حتی ایمن‌ترین برنامه ها نیز می‌توانند تهدیدی برای شما باشند.
کد مطلب: 77733
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام