۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۸

همکاری مایکروسافت و OpenAI برای پروژه دیتاسنتر 100 میلیارد دلاری

ایتنا - روند سریع اقبال به فناوری هوش مصنوعی مولد منجر به افزایش تقاضا برای دیتاسنترهای مبتنی بر هوش مصنوعی شده است که قادر به انجام وظایف پیشرفته‌تری نسبت به دیتاسنترهای مرسوم هستند.
همکاری مایکروسافت و OpenAI برای پروژه دیتاسنتر 100 میلیارد دلاری
بنا بر گزارش وبسایت Information، مایکروسافت و OpenAI در حال کار بر روی طرح‌هایی برای پروژه دیتاسنتری هستند که ممکن است تا 100 میلیارد دلار هزینه در بر داشته باشد و شامل یک ابررایانه هوش مصنوعی به نام Stargate می‌شود که قرار است در سال 2028 راه‌اندازی شود.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از رویترز، روند سریع اقبال به فناوری هوش مصنوعی مولد منجر به افزایش تقاضا برای دیتاسنترهای مبتنی بر هوش مصنوعی شده است که قادر به انجام وظایف پیشرفته‌تری نسبت به دیتاسنترهای مرسوم هستند.
 
مایکروسافت احتمالاً این پروژه را تأمین مالی خواهد کرد، پروژه‌ای که، بنا بر مباحثات خصوصی بین برخی اعضای دخیل در آن، انتظار می‌رود 100 برابر پرهزینه‌تر از برخی از بزرگترین دیتاسنترهای موجود باشد.
 
این گزارش می‌افزاید که ابررایانه مذکور، که مستقر در ایالات متحده خواهد بود، بزرگترین دستگاه از مجموعه‌ای خواهد بود که این شرکت‌ها به دنبال ساخت آن در شش سال آینده هستند.
 
وبسایت اینفورمیشن خبر هزینه احتمالی 100 میلیارد دلاری را به شخصی نسبت داد که با آلتمن در مورد آن صحبت کرده و فرد دیگری که برخی از برآوردهای اولیه هزینه مایکروسافت را مشاهده کرده است.
آلتمن و مایکروسافت این ابررایانه‌ها را در پنج فاز پخش کرده‌اند که مرحله پنجم آن Stargate است. بر اساس این گزارش، مایکروسافت در حال کار بر روی یک ابررایانه (سوپرکامپیوتر) کوچکتر فاز چهارم برای OpenAI است که در حدود سال 2026 راه‌اندازی خواهد شد.
 
در این گزارش آمده است که مایکروسافت و OpenAI در میانه مرحله سوم این طرح پنج فازی هستند، و اینکه بخش قابل توجهی از هزینه دو مرحله بعدی شامل خرید تراشه‌های هوش مصنوعی مورد نیاز خواهد شد.
 

تراشه‌های هوش مصنوعی اغلب با قیمت‌های بالا فروخته می‌شوند. جنسن هوانگ، مدیر عامل شرکت تراشه‌سازی انویدیا، اوایل ماه مارس به CNBC گفت که جدیدترین تراشه هوش مصنوعی این شرکت موسوم به B200 «بلک‌ول» بین 30000 تا 40000 دلار قیمت خواهد داشت.
 
مایکروسافت همچنین در نوامبر سال گذشته مجموعه‌ای دوتایی از تراشه رایانشی با طراحی سفارشی را معرفی کرده بود.
در این گزارش آمده است که پروژه جدید برای کار با تراشه‌های تامین کنندگان مختلف طراحی خواهد شد.
 
یک سخنگوی مایکروسافت به رویترز گفت: «ما همیشه در حال برنامه‌ریزی برای نسل بعدی نوآوری‌های زیرساختی مورد نیاز برای ادامه پیشروی در جبهه توانایی هوش مصنوعی هستیم». این سخنگو به طور مستقیم در مورد گزارش مربوط به راه‌اندازی برنامه‌ریزی‌شده ابررایانه Stargate اظهار نظر نکرد.
 
در این گزارش آمده است که هزینه های این طرح ممکن است از 115 میلیارد دلار فراتر رود که بیش از سه برابر هزینه مایکروسافت در سال گذشته برای هزینه‌های سرمایه‌ای برای سرورها، ساختمان ها و سایر تجهیزات است.
 
کد مطلب: 78232
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام