۰
plusresetminus
دوشنبه ۲ مهر ۱۳۸۶ ساعت ۲۰:۲۱

سازمان بازرسي كل كشور : تعرفه sms بايد كاهش يابد

صحراپور مديركل نظارت و بازرسي امور ارتباطات و فناوري اطلاعات اين سازمان گفت: رفع دغدغه‌هاي مردم و كاهش هزينه‌ها از جمله مسووليت‌هاي سازمان بازرسي است و كاهش تعرفه پيامك نيز درهمين راستا پيگيري شده است. وي گفت: گزارش سازمان بازرسي در مورد ناعادلانه بودن نرخ پيامك اپراتور اول (شركت ارتباطات سيار) به وزير ارتباطات و فناوري ارسال شده است و وزير بايد تصميم بگيرد گزارش را براي اجرا به كدام يك از معاونان خود ابلاغ كند. براساس گزارش سازمان بازرسي ميزان اشغالي ‌ارسال پيام كوتاه از شبكه ‌ارتباطات سيار از نظر زماني بين ‪ ۳‬تا ‪ ۵‬ثانيه است به نحوي كه ارسال پيامك يك ششم زمان مكالمه اشغال لينك را در پي خواهد داشت. با توجه به اين كه هزينه هر دقيقه مكالمه اپراتور اول ‪ ۴۴۷‬ريال است يك ششم اين زمان براي پيامك حدود ‪ ۷۰‬ريال خواهد بود. در حال حاضر هزينه‌ ارسال پيامك در شركت ارتباطات سيار با احتساب عوارض و ماليات ‪ ۱۴۲‬ريال است. صحراپور پاسخ دادن شركت مخابرات به گزارش سازمان بازرسي در خصوص كاهش تعرفه پيامك را يك الزام قانوني دانست و گفت: برابر ماده ‪ ۱۰‬قانون تشكيل سازمان بازرسي چنانچه گزارش اين سازمان به دستگاه‌هاي دولتي ارايه شود، آن دستگاه موظف است در مدت ‪ ۱۰‬روز به گزارش پاسخ دهد در غير اين صورت مورد پيگرد قرار مي‌گيرد. وي افزود: در مرداد ماه ‪ ۱۳۸۵‬نامه سازمان تنظيم مقررات وارتباطات راديويي به شركت مخابرات ايران مبني بر بالا بودن نرخ پيامك و پيشنهاد ارايه توجيه اقتصادي و فني اين سرويس ارايه و گزارش سازمان بازرسي در تاريخ ‪ ۲۶‬ارديبهشت ماه ‪ ۱۳۸۶‬به صورت مستند به وزير ارتباطات ارايه شد. مديركل نظارت و بازرسي امورارتباطات سازمان بازرسي افزود: در گزارش سازمان بازرسي دو پيشنهاد ارائه شد، اول ‌آن كه سازمان تنظيم مقررات (رگولاتوري) نسبت به تعيين تعرفه عادلانه اقدام كند و ديگر اين كه با توجه به ناكارآمدي شبكه موجود، شركت ارتباطات سيار به تقويت تجهيزات آن بپردازد. وي گفت: سازمان تنظيم مقررات به دنبال نامه سازمان بازرسي، نامه‌اي را براي بررسي اين موضوع به شركت مخابرات ارايه كرد و در آن با اشاره به نامه سازمان بازرسي خواست تا مخابرات پيشنهاد خود را ظرف مدت يك هفته ارايه دهد و در غير اين صورت بررسي به كميسيون تنظيم مقررات ارجاع داده مي‌شود. مديركل نظارت و بازرسي امور ارتباطات و فناوري اطلاعات با تاكيد بر اين كه وزير ارتباطات ظرف ‪ ۱۰‬روز گزارش سازمان بازرسي را پاسخ گفته است، افزود: وزير اجراي اين امر مهم را به سازمان تنظيم مقررات سپرده است. صحراپور در مورد سرمايه‌گذاري شبكه در خصوص تجهيزات پيامك افزود: ازسال ‪ ۱۳۸۰‬تا ‪ ۱۳۸۵‬ميزان سرمايه‌گذاري شركت ارتباطات سيار براي توسعه تجهيزات پيامك ‪ ۱۰۰‬ميليارد ريال بوده است اين در حالي است كه بر اساس آمار از آذرماه سال ‪ ۱۳۸۴‬تا آذرماه ‪ ۱۳۸۵‬بالغ بر ‪ ۶/۵‬ميليارد پيامك در اين شبكه ردوبدل شده است كه درآمد اين شركت از اين ميزان بيش از ‪ ۹۱۰‬ميليارد ريال در طول يك سال بوده است. وي با بيان اين كه ارتباطات سيار ظرف مدت‌يك سال ‪ ۴۵‬برابرسرمايه‌گذاري انجام شده توسعه شبكه پيامك درآمد كسب كرده است، گفت: دولت‌ها موظف به ارايه خدمات با نرخ پايين به مردم هستند و نبايد تنها درآمدزايي هدفشان باشد. مديركل نظارت و بازرسي امور ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به نرخ متعارف پيامك در دنيا گفت: اكثر كشورها تا ‪ ۲۰‬درصد نرخ مكالمه را براي پيامك در نظر مي‌گيرند كه چنانچه ارتباطات سيار نيز اين محاسبه را رعايت مي‌كرد تعرفه پيامك بايد ‪ ۹۰‬ريال مي‌شد. وي خاطرنشان كرد: شركت ارتباطات سيار براساس بخشنامه سال ‪ ۱۳۸۲‬به صورت غيركارشناسانه ‪ ۳۰‬درصد نرخ مكالمه را براي تعرفه پيامك در نظر گرفته است و از اين رو سازمان بازرسي نرخ پيامك را "ناعادلانه" مي‌داند. صحراپور همچنين به جوانب اجتماعي تعيين تعرفه پيامك اشاره كرد و گفت: شركت ارتباطات سيار بايد نرخ‌هاي متفاوتي را در ارتباط با پيامك براي سازمان‌ها، ارگان‌ها و اشخاص مختلف حقيقي و حقوقي در نظر بگيرد تا با ايجاد گروه‌هاي مختلف مصرف‌كننده در جهت توسعه دولت الكترونيك حركت كند. به گفته وي بازار شركت ارتباطات سيار بايد بر اساس تقسيم‌بندي اقشار مختلف جامعه و جمعيت كشور تعريف شود چرا كه در بحث توسعه دولت الكترونيك، پيامك بسيار كارساز خواهد بود.
کد مطلب: 8033
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام