۰
plusresetminus
شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۵۵

رفع فيلترينگ رودربايستي ندارد

پريسا سجادي- فيلتر شدن فيس‌بوك در كشور ما شده حكايت آن پدري كه اسم پسرش را گذاشت رستم بعد خودش هم جرات نكرد اسمش را صدا كند.


دو سال پيش وقتي در شرايط بحراني پس از انتخابات اينترنت و شبكه موبايل قطع و برخي وب‌سايت‌ها مثل فيس‌بوك به دلايل امنيتي مسدود شد انتظار مي‌رفت كه با رفع بحران چنانكه شبكه وب و موبايل به موقعيت پيشين خود بازگشت فيس‌بوك هم رفع فيلتر شود، اما چنين نشد.

با گذشت بيش از دو سال از مسدود شدن دسترسي به شبكه اجتماعي محبوب فيس‌بوك اظهارنظرهاي جالبي در خصوص اين شبكه مي‌شود.

مثلا وزير اطلاعات از مردم دعوت مي‌كند كه روي اين شبكه اجتماعي با صفحه فارسي رژيم صهيونيستي مقابله كنند، يا كارشناسي از حوزه علميه قم نسبت به حضور كمرنگ طلاب در فيس‌بوك و سايت فيلتر شده «بالاترين» گلايه مي‌كند و اظهارنظر پليس فتا كه اعلام كرده ممكن است با بالارفتن سطح فرهنگ ايرانيان فيس‌بوك رفع فيلتر شود.

اين اعلام نظرها نشان مي‌دهد كه ظاهرا مسؤلان نظام خود بالاخره به ناكارامدي مسدودسازي به اين شبكه اجتماعي پي‌ برده‌اند و متوجه هستند كه فيلترينگ نتوانسته مانع كارآمدي در برابر عضويت و حضور در اين شبكه اجتماعي محبوب باشد.

حضور گسترده و فعال ايرانيان به ويژه چهره‌هاي هنري فرهنگي و سياسي و حتي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در فيس‌بوك مسدود شده دليل روشني بر اين ادعاست كه ما از فيلترينگ گذشته‌ايم، اما با همه اينها سؤال اينجاست چرا مسؤلان نسبت به فيلتر شدن اين شبكه اجتماعي كه در برهه‌اي خاص و به دلايل امنيتي اتفاق افتاد، بازنگري نمي‌كنند؟

چرا اقدام به مسدود‌سازي وب‌سايتي كرده‌اند كه اساسا مبتني بر گسترش ارتباطات اجتماعي در فضاي مجازي است و كار خلاف قانوني در آن ترويج نمي‌شود؟

در واقع با فيلتر كردن شبكه‌اي مثل فيس‌بوك فيلترينگي كه بايد مانعي برابر دسترسي به محتواي مجرمانه در فضاي مجازي باشد كاركرد حقيقي خود را از دست داده است.

به اين ترتيب كاربراني كه اساسا مجرم نيستند و به دنبال محتواي مجرمانه نمي‌گردند با دورزدن فيلترينگ براي رسيدن به شبكه اجتماعي علاوه بر دسترسي به شبكه اجتماعي محبوبشان، به سادگي به محتواي مجرمانه‌اي كه لزوما نياز به مسدود‌شدن دارد نيز دسترسي مي‌يابند.

آيا مسئولاني كه در حوزه مجازي فعاليت‌كنند اصلا به اين فضا سري هم‌مي‌زنند؟ آيا نسبت به واقعيت‌هاي دنياي وب اشراف دارند؟

آيا فرآيند فيلترينگ امري است غيرغابل بازگشت كه برگشت از آن دور از شان مسؤلان است داستان چيست؟
کد مطلب: 18747
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام