۴
۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۲۱

افزايش نگران‌كننده ضريب ‌نفوذ اينترنت در ايران

ايتنا - اين رشد نگران‌كننده بوده و زيبنده كشوري كه دانايي‌محوري، شاه بيت برنامه توسعه آن محسوب مي‌شود نيست.


علي شميراني - گزارش روز چهارشنبه مركز آمار ايران، ضريب نفوذ اينترنت در كشور را نزديك به ۱۵ درصد نشان مي‌دهد. حال آن‌كه آمار مندرج در سايت سازمان جهاني مخابرات كه از سوي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات كشورمان ارايه مي‌شود، رقمي در حدود ۵۰ درصد ضريب نفوذ اينترنت را نشان مي‌دهد.
اگرچه آگاهان علت اين اختلاف را در روش و سبك آمارگيري اين دو نهاد مي‌دانند.

گذشته از علت اختلاف مذكور كه در جاي خود قابل بررسي است، مركز آمار ايران از افزايش ۳.۶ درصدي رشد ضريب نفوذ اينترنت كشور به نسبت سال‌هاي گذشته خبر داده است.

گذشته از اين رشد كه نگران‌كننده بوده و زيبنده كشوري كه دانايي‌محوري، شاه بيت برنامه توسعه آن محسوب مي‌شود نيست، روي ديگر آمار مذكور عدم دسترسي ۸۵ درصد كشور به اينترنت است.
اگرچه از اين نكته نبايد غافل بود كه دسترسي صرف به اينترنت به‌خودي خود ارزش محسوب نشده و مي‌بايست بستر خدمات ملي مبتني بر آن نيز فراهم شود.

اما اين ضريب نفوذ ۱۵ درصدي از يك زاويه ديگر نيز نگران‌كننده است.
بر اساس آمار از همين ۱۱ ميليون كاربر آنلاين ايراني، نزديك به ۸۵درصد همچنان با روش منسوخ دايال‌آپ به اينترنت دسترسي دارند.
اين در حاليست كه در روند جهاني نه تنها روش مذكور در دسترسي به اينترنت، از شاخص‌هاي جديد توسعه به شمار نمي‌رود، بلكه استاندارد و حداقل سرعت دسترسي به اينترنت در جهان نيز به سرعت در حال تغيير و تحول است.

اما گشت و گذار در آمار مذكور حكايت از نگراني‌هاي ديگري نيز دارد.
در اين آمار استان‌هاي تهران، مازندران و اصفهان بيشترين و استان سيستان و بلوچستان كمترين ضريب نفوذ را به خود اختصاص داده‌اند.
گذشته از افزايش شكاف ديجيتالي ميان كشورهاي توسعه يافته با ساير كشورهاي درحال توسعه و جهان سومي، در بيانيه‌هاي اجلاس جهاني سران درباره جامعه اطلاعاتي، نسبت به شكاف ديجيتالي آن‌ هم داخل كشورها هشدارهاي جدي داده شد.
موضوعي كه تدابير جدي مسوولان ذيربط در فراهم‌سازي دسترسي همگاني به خدمات مبتني بر اينترنت و شبكه ملي اطلاعات را طلب مي‌كند.

مخلص كلام آن‌كه جديدترين آمار منتشره از ميزان ضريب نفوذ اينترنت كشور، اگرچه گوياي رشد است، اما اين رشد در دسترسي از حيث برنامه‌هاي كلان توسعه كشور در سطح ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي، شيوه دسترسي به اينترنت و رشد ناهمگون ضريب نفوذ اينترنت در كشور نگران‌كننده بوده و مطلوب تلقي نمي‌شود.
 
کد مطلب: 20719
نام شما
آدرس ايميل شما


حمید(زنبور)
feedback
شاید لازم نیست که رشد کنه!
feedback
Iran, Islamic Republic of
تیتر خبر باید اصلاح بشه
بهرام
feedback
Iran, Islamic Republic of
ولی خدای وای به حال اون روزی که ضریب نفوذ به اینترنت پرسرعت کمی بالاتر مثلا %50 برسه الان که ضریب نفوذ استفاده از اینترنت پرسرعت تو مملکت %15 هستش شاهد افت سرعت شدید، اشتراک 1 به 10 پورت، نمیدونم قطعی کابل اینترنت و ................
وقتی ضریب نفوذ %50 بشه خدا میدونه چه بلایی میخواد سرمون بیاد
feedback
چون اینترنتی وجود نداره که بخواد نفوذ کنه
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام