۰
plusresetminus
شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۸

موتور جست‌وجوي بومي تا پايان سال مي‌آيد

ایتنا - موتور جست‌وجوی ملی به سخت‌افزار و نرم‌افزار و برای پشتیبانی از نیازهای بومی به محتوا نیاز دارد که تامین محتوای آن کار سختی است.



• نسخه اولیه موتور جست‌وجوی بومی در حاشیه نخستین جشنواره ملی فاوا رونمایی شد. آقای هومان قاسمی شما به عنوان مسئول گروه پژوهشی موتور جست‌وجوی بومی بفرمایید چه زمانی موتور جست‌وجوی بومی عرضه خواهد بود؟
در حال حاضر نسخه‌های اول، دوم و سوم این موتور جست‌وجو آماده شده و در حاشیه جشنواره ملی فاوا نیز نسخه اولیه آن رونمایی شد.

• زمان عرضه عمومی آن چه موقع خواهد بود؟
تا پایان امسال نسخه نهایی آن عرضه خواهد شد.

• تفاوت نسخه‌های اول تا سوم چیست؟
در هر نسخه ویژگی‌هایی به آن اضافه شده است تا به صورت تکمیل‌شده در اختیار کاربران ایرانی قرار گیرد.

• چه تفاوتی با موتور جست‌وجوهای خارجی دارد؟
جویشگر بومی زبان فارسی را به طور کامل پوشش داده و نیازهای بومی مانند سرویس‌های مکانی و اطلاعات محلی و شهری و در گستره کشوری را در اختیار کاربران آن قرار می‌دهد.

• برای راه‌اندازی سریع‌تر این موتور جست‌وجوی بومی، چه حمایت‌هایی نیاز است؟
ابتدا باید بخش دانشگاهی در این زمینه همکاری کند تا ایرادات آن رفع شود که در راستای راه‌اندازی آن همه دانشگاهیان متخصص را دور یک میز جمع کردیم و در مرحله بعد با توجه به اینکه تامین زیرساخت‌ها و پهنای باند آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، باید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و زیرمجموعه‌های آن امکاناتی را در اختیار این سرویس قرار دهند.
در حال حاضر کل بار پهنای باند کشور به سمت خارج از کشور است که با راه‌اندازی موتور جست‌وجوی بومی، در زمینه پهنای باند بین‌المللی صرفه‌جویی می‌شود.

• اسم مشخصی برای آن تعیین نشده است؟
فعلا نام جویشگر یک بر آن نهاده شده است.


• برآوردی از هزینه‌های راه‌اندازی آن کرده‌اید؟
عددی را برآورد نکرده‌ایم اما موتور جست‌وجوی ملی به سخت‌افزار و نرم‌افزار و برای پشتیبانی از نیازهای بومی به محتوا نیاز دارد که تامین محتوای آن کار سختی است.
 
کد مطلب: 22310
نام شما
آدرس ايميل شما