۲
۰
plusresetminus
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۵۲
ارزیابی یکساله عملکرد سازمان نظام صنفی رایانه‌ای

نظام صنفی برای صنف چه کرده است؟

ایتنا - در مقابل حجم عظیم انتقادات از سوی رسانه‌های گروهی، مسئولان سازمان نظام صنفی اعلام می‌کنند که استعفای برخی از اعضای این سازمان ربطی به مشکلات آنها با این سازمان ندارد.


تقریبا ۷ سال از فعالیت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، بزرگ‌ترین تشکل صنفی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌گذرد. سازمانی که در یکی دو سال فعالیت ابتدای‌اش، توانسته بود نظر مثبتی را از سوی اکثر کارشناسان و فعالان حوزه آی‌تی به خود جلب کند. تا جایی که بسیاری اعلام می‌کردند که این سازمان در مقایسه با سایر انجمن‌ها یا ارگان‌های فعال در حوزه آی‌سی‌تی، عملکرد نسبتا قابل ملاحظه‌ای را در حوزه IT به نمایش گذاشته است.

اما حالا گویا با رشد این سازمان و سپری شدن عمر بیشتری از آن، نظرها کمی تغییر کرده است.
حالا سازمان با دو گروه مخالف و موافق در بین اعضای خود مواجه شده است. مخالفانی که براین باورند که سازمان توجهی به خواسته‌هایشان ندارد و با تصمیماتی که اتخاد می‌کند حوزه آی‌تی کشور را با چالشی بزرگ مواجه کرده و موافقانی که معتقدند در شرایط خاص اقتصادی و اجتماعی کشور، این سازمان تمام تلاش خود را برای احیای حقوق اعضای خود می‌کند و با ایجاد یک فضای آزاد، به اعضای خود این اجازه را می‌دهد که پیگیر خواسته‌ها و نیازهایشان باشند.

دورافتاده از اهداف
سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با هدف تنظیم، مناسبات بخش خصوصی و دولت و مشارکت موثر در ساماندهی امور تجاری رایانه‌ای براساس قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار (مصوب ۴/۱۰/۱۳۷۹ مجلس شورای اسلامی) و آیین نامه مصوب هیات وزیران (مصوب ۲۴/۴/۱۳۸۳) از تیرماه سال ۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد. هدفی که به باور برخی از اعضا از سوی هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به فراموشی سپرده شده است. در ادامه این فراموشی نیز، عدم توجه به نیازها و خواسته‌های برخی از اعضا، این شرایط را به وجود آورده که برخی از آنها تصمیم به ترک سازمان نظام صنفی بگیرند و استعفای خود را تقدیم هیئت مدیره کنند.

در مقابل حجم عظیم انتقادات از سوی رسانه‌های گروهی، مسئولان سازمان نظام صنفی اعلام می‌کنند که استعفای برخی از اعضای این سازمان ربطی به مشکلات آنها با این سازمان ندارد.
برای مثال آزاده داننده، رییس سازمان نظام صنفی استان تهران، در یک نشست خبری درخصوص عملکرد یکساله این سازمان در پاسخ به استعفای برخی اعضا از این سازمان می‌گوید: «گاه ممکن است عده‌ای براین باور باشند که استعفاهایی که در سازمان صورت می‌گیرد، به دلیل مخالفت‌های جناحی است؛ اما من با قطعیت می‌گویم که ما در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای سابقه‌ مخالفت جناحی با هیچ یک از اعضا را نداشته‌ایم.»
داننده، تاکید می‌کند که اعضای سازمان نظام صنفی هیچ مشکلی با تصمیمات اتخاذ شده در این سازمان ندارند و اگر فردی تصمیم به استعفا می‌گیرد تنها به دلیل مشغله کاری است.

در حالی که مسئولان سازمان نظام صنفی اعلام می‌کند که این سازمان با اعضای خود هیچ مشکلی ندارد و برخلاف آنچه که برخی رسانه‌های گروهی نشان می‌دهند، جناح‌بندی در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای وجود ندارد برخی از اعضا معتقدند که که به دلیل مشکلات خود با تصمیم‌گیران این سازمان حاضر به ادامه کار با این سازمان نیستند.
یکی از اعضای سازمان نظام صنفی، که خواست نامش محفوظ بماند در خصوص عملکرد یک ساله اخیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای می‌گوید: «متاسفانه شرایط حال حاضر صنعت آی‌تی کشور نشان می‌دهد که عملکرد سازمان نظام صنفی کشور در این حوزه چندان مناسب نبوده است. این سازمان بعد از چند سال از شروع فعالیت خود هنوز نتوانسته است جایگاه خود را در بین بازیگران این عرصه مخصوصا ارگان‌های دولتی ثابت کند.»
به باور وی این سازمان تلاشی برای حل مشکلات شرکت‌های فعال در صنعت آی‌تی کشور از جمله مشکلات ارزی، دریافت تسهیلات از بانک‌ها و... انجام نمی‌دهد و تنها به دنبال تعامل و یا امضای تفاهم‌نامه‌هایی است که هیچ کاربرد و امتیازی برای اعضایش به دنبال ندارد.

به اعتقاد این عضو سازمان نظام صنفی وجود یک طرز فکر ثابت بین برخی مسئولان سازمان نظام صنفی سبب شده کاردکرد این سازمان با ۶ سال قبلش هیچ تفاوتی نداشته باشد.
وی در پاسخ به اینکه طی چند سال گذشته آیا سازمان تسهیلاتی را در اختیار اعضای خود قرار داده یا خیر می‌گوید: «پیوسته این صحبت را از اعضای هیئت مدیره می‌شنویم که سازمان با تعاملات مختلف و تفاهم نامه‌های گوناگون با بخش دولتی تسهیلات و شرایط ویژه‌ای را برای اعضای خود در نظر گرفته است. اما وقتی یک شرکت فعال در بخش آی‌تی به بانک مراجعه می‌کند تا وامی دریافت کند اصلا اسم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور را نشنیده است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «سازمان یک تفاهم نامه به شرکت بیمه گروهی ایران امضا کرد تا تمام شرکت‌های عضو این سازمان تحت پوشش این سازمان قرار بگیرد اما بعد از گذشت تقریبا ۶ سال از امضای این تفاهم‌نامه این سوال وجود دارد که چرا باید سازمان با یک بیمه و یک شعبه قرارداد داشته باشد تا کل اعضا از شرق، شمال، جنوب به یک شعبه در غرب تهران مراجعه کنند.»
به باور وی تا زمانی که شرایط رای‌گیری در این سازمان تصحیح نشود و سازمان در بین نهادها و سازمان‌های مهم و تاثیرگذار دولتی شناخته شده نباشد، نمی‌توان نظر مثبتی نسبت به عملکرد این سازمان داشت.

در بین منتقدان فعالیت سازمان نظام صنفی گروهی هم هستند که اعلام می‌کنند هیچ درخواستی از این سازمان ندارند و با اینکه عضو سازمان نظام صنفی هستند، نمی‌توانند هیچ گزارشی از عملکرد این سازمان ارائه کنند.
برای مثال، علی‌رشیدی خرسند، عضو کمیسیون سخت افزار این سازمان و مدیرعامل و رییس هیئت مدیره شرکت زیگورات در خصوص عملکرد سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور می‌گوید: «از آنجایی که مشغله کاری زیادی دارم نمی‌توانم ارزیابی دقیقی از فعالیت سازمان ارائه کنم. این روزها آنقدر با وزارت صنعت و معدن، گمرک و... سرگرم هستیم که فرصتی ندارم تا به ارزیابی عملکرد این سازمان بپردازم.» وی در ادامه می‌افزاید: «در واقع آنقدر خواسته‌های برخی فعالان این بازار مخصوصا صنف سخت‌افزار مورد بی‌توجهی و کم مهری مسئولان سازمان نظام صنفی قرار می‌گیرد که ترجیح می‌دهیم کاری به کار سازمان نداشته باشیم.»
به باور وی عدم توجه سازمان نظام صنفی به خواسته‌ها و نیازهای اعضایش سبب فاصله بین اعضای این سازمان شده است.


نیمه پر لیوان را ببینید
در مقابل ناامیدی و انتقاد برخی از اعضای سازمان نظام صنفی، گروه دیگر اعلام می‌کنند که سازمان طی چند سال گذشته و مخصوصا یک سال گذشته تمام تلاش خود را برای ایجاد رضایت بین اعضای خودش کرده است.

کاوه ثروتی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی استان تهران، در خصوص نارضایتی برخی از عملکردهای سازمان می‌گوید: «سازمان تاکنون دست به فعالیت‌هایی زده است که برای برخی اعضا قابل لمس نیست. همین شرایط هم باعث ایجاد نارضایتی شده است.» 

وی با اشاره با این فعالیت‌ها می‌افزاید: «سازمان نظام صنفی کشور دو سری تسهیلات برای اعضای خود در نظر گرفته است. تسهیلات اول مربوط به تعاملاتی است که سبب می‌شود اعضا از بانک‌ها یا نهادهای دیگر امکاناتی دریافت کنند و تسهیلات دوم مربوط به تعاملاتی است که با دولت به وجود آمده که سبب رونق فضای کسب و کار فعالان این بازار می‌شود که از جمله آن می‌توان به حضور در طرح شبنم به عنوان ناظر، تعامل با نهادهای تعرفه‌گذار و قانون‌گذار اشاره کرد.»

وی در پاسخ به منتقدانی که عنوان می‌کنند این سازمان در حل مشکلات آنها از جمله مشکلات ارزی اقدامی انجام نداده است نیز می‌گوید: «در حال حاضر تمامی صنعت کشور در گرفتن برخی تسهیلات از جمله تسهیلات ارزی با مشکل مواجه هستند و این ربطی به سازمان ندارد. بلکه شرایط اقتصادی بازار این مشکلات را به وجود آورده است.»

به باور وی سازمان با توجه به پتانسیل و ظرفیت خود کم کار کرده و باید فعالیت‌های خود را گسترش دهد اما به جرأت می‌توان گفت که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با توجه به انتشار گزارش‌های عملکرد خود یکی از صنف‌های شفاف و موفق در کشور است.

در همین زمینه رضا حیدری، عضو هیئت‌مدیره پاساژ پایتخت و عضو سازمان نظام صنفی استان تهران می‌گوید: «در شرایط تحریم و در شرایط نوسانات ارزی که سیاست ثابتی در رابطه بازار دیده نمی‌شود نباید چندان انتظار داشت که سازمانی همچون سازمان نظام صنفی عملکرد رضایت بخشی داشته باشد.»
به باور وی همه انتظار دارند که در این شرایط سازمان برای تغییر شرایط دست به معجزه بزند، که این گونه افراد از نظر وی بیشتر به دنبال اهداف و خواسته‌های خودشان هستند.

حیدری اعلام می‌کند که هیئت مدیره فعلی باید با قاطعیت و با برخورد شفاف، با اعضایی که به دنبال ایجاد تفرقه هستند برخورد کند و از طرفی مطالبات اعضا را نیز از نهادهای دولتی اتخاذ کند.
وی در خصوص عملکرد چند ساله اخیر سازمان نیز می‌گوید: «اعتقاد دارم سازمان بر یک اصل استوار است و در این سه دوره مدیریتی خود از این اصل‌ها دور یا انحراف شدیدی پیدا نکرده است و آن هم اصل شفافیت و فرصت برابر است.» 
 
کد مطلب: 23784
نام شما
آدرس ايميل شما


یکی از اعضای خانواده IT کشور
feedback
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه سازمان نظام صنفی از ابتدای تشکیل تا به امروز بجای رسیدگی به نیازهای اساسی صنف و تعامل با دولت و مسئولین و به رسمیت شناساندن IT در امر پروژه های عمرانی و انجام فعالیت های آموزشی و ارتقاع دانش IT در کشور اقدام به اجرای مسابقات ورزشی و برپایی کمیسیون ها یا کارگروه های فرعی غیر ضروری و خارج از وظیفه و اهداف خود نموده و با دلسرد کردن دلسوزان علاقه به مشارکت را در انها کمتر کرد.
امیر
feedback
ضمن تشکر از تحلیل ارائه شده، بنده خود به عنوان یک کارشناس کامپیوتر به این نتیجه رسیدم که به عضویت این سازمان در بیایم و با پول عضویت خود بتوانم کمک کوچکی به سازمان کرده و به نوعی در سرنوشت آن مشارکت داشته باشم اما با توجه به اتفاقات روی داده دیگر تمایلی به عضویت ندارم و معتقدم که سازمان تاثیری در تبیین جایگاه IT‌ در کشور ایفا نمی‌کند. مدیر دفتر فناوری اطلاعات بنده در یک سازمان دولتی اصلا نمیداند سازمان نظام صنفی چیست!!!!!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام