با توجه به اینکه انفجار بیپایان اطلاعات در هر کسبوکار نیازمند نظارت است، زیرساختهای هوش تجاری محبوبتر، قدرتمندتر و پیچیدهتر خواهند شد.
همگان اتفاق نظر دارند که زیرساختهای هوش تجاری به طور روزافزون به یک دارایی ارزشمند برای موفقیت در مدیریت کسبوکار تبدیلشدهاند. این اتفاق نظر تعجبآور نیست، چرا که این زیرساختها باعث بالا رفتن شفافیت و صرفهجویی در زمان میشوند و به شما اجازه میدهند بر روی بهبود فرآیندی سرمایهگذاری کرده و آن را کنترل نمایید. به واقع اطلاعات، زمان واقعی را در اختیار شما قرار میدهند و مجموعهای از حقایق، رهنمودها و خطمشیهای همسان را برای کل سازمان به ارمغان میآورند. در مجموع به کمک این زیرساختها، میتوانید به طور چشمگیری از سوءتفاهم و سردرگمیها بر حذر باشید.
اینکه تمام آنچه میخواهید بدانید را در یک مکان داشته باشید، فوقالعاده است. با توجه به اینکه انفجار بیپایان اطلاعات در هر کسبوکار نیازمند نظارت است، زیرساختهای هوش تجاری محبوبتر، قدرتمندتر و پیچیدهتر خواهند شد. با این حال آشکار است که برخی از زیرساختهای هوش تجاری بهتر از دیگر زیرساختها عمل میکنند. در این مطلب برخی از مسائل کلی که باید برای حصول اطمینان از عملکرد دلخواه زیرساخت هوش تجاری شما لحاظ شوند، مطرحشدهاند:
نیازهای کلیدی را بشناسید یک زیرساخت هوش تجاری به اندازهای که مفید واقع میشود، خوب است. این بدان معنی است که شما باید از پیش، مشخص کنید که دقیقاً میخواهید چه کاری انجام دهید و روش انجام آن چگونه است. به شما اطمینان میدهیم که اگر دقیقاً ندانید زیرساخت شما چه کاری انجام میدهد، این زیرساخت کار خود را انجام نخواهد داد. بدترین کابوس هر شرکت این است که محصولی نصیبش شود که خیرهکننده و جذاب به نظر آید، ولی کار چندان مفیدی انجام ندهد. فراموش نکنید که زمان شناسایی شاخصهای کلیدی عملکرد، همان ابتدای کار است.
از مشارکت کاربران استفاده نمایید مدیریت ارشد معمولاً در تعیین اهداف میداند چه چیزی بهتر است، ولی اغلب کارمندانی که از دستورات پیروی میکنند، راه انجام درست کار را میدانند. ارزش اطلاعات افرادی را که با زیرساخت هوش تجاری تعامل برقرار میکنند، نباید دست کم بگیرید. همچنین نظرخواهی از آنها باعث میشود کمتر احساس کنند که زیرساخت هوش تجاری بر آنها تحمیل شده است. علاوه بر این، اگر احساس کنند در چگونگی کارکرد این زیرساخت دخالت داشتهاند، به احتمال بیشتری از آن استفاده خواهند کرد و به ترویج آن خواهند پرداخت.
تناسب با فرایندهای جاری تا جای ممکن از تغییر چیزی که کار میکند، اجتناب کنید. ایجاد تعداد زیادی زیرساخت هوش تجاری دوبارهکاری است و باعث میشود کارمندان مجبور شوند، فرآیندی را دوباره بیاموزند که پیش از این هم خوب کار میکرد. به خاطر داشته باشید هدف شما بهبود توانایی کارمندانتان در انجام کارهایشان است و در هر زمان اضافی که آنها صرف یادگیری فرآیندهای جدید نمایند، زمانی است که آنها بهرهوری نداشتهاند. این نیز دلیل دیگری حاکی از اهمیت بازخورد گرفتن از کارمندان پیش از ساختن این زیرساخت است.
طراحی داشبورد طراحی داشبورد کسبوکار از لحاظ مختلف برای شما حائز اهمیت است. به عنوان مثال، شما میخواهید داشبوردتان زیبا و ساده به نظر بیاید؛ اما این عملکرد داشبورد است که ارزش واقعی زیرساخت کسبوکار شما را تعیین میکند نه ظاهر آن. همواره به عملکرد بیشتر از ظاهر اولویت دهید.
پیادهسازی را طولانی نکنید در برخی از سازمانها ممکن است به نظر آید که پیادهسازی زیرساخت هوش تجاری آنها، فرایندی همواره در حال جریان است. پیادهسازی نباید آنقدر طول بکشد که زیرساخت پیش از اجرا، منسوخ شده باشد. با توجه به تغییرات سریع در کسبوکار امروزه، شما نباید در فرآیند پیادهسازی گیر بیافتید. یک ضربالاجل برای تکمیل زیرساخت تعیین کرده و مطابق با آن پیش بروید.
از آنجایی که زیرساخت هوش تجاری منافع آشکار بسیاری دارد، محبوبیت آنها چندان تعجببرانگیز نیست. لیکن همواره نیازهای کلیدی عملکردی زیرساخت خود را در اولویت قرار دهید، از افرادی که قرار است از این زیرساخت استفاده کنند بازخورد بگیرید، دوبارهکاری نکنید و راهاندازی سیستم را به درازا نکشانید. اگر بتوانید به شکلی موفقیتآمیز از این اشتباهات اجتناب کنید، درمییابید که زیرساخت هوش تجاری شما باعث شده سازمانتان بهتر و سودآورتر از پیش، عمل کند.