تعدادي از خدمات و قابليتهاي تلفن همراه، با وجود پرداخت هزينه براي خريد سختافزار از جانب شركت مخابرات ايران به شركتهاي خارجي، هنوز در كشور قابل استفاده نيست، همچنين شركت مخابرات براي ارائه خدماتي از جمله SMS و نمايشگر تلفنهمراه از كاربران هزينه دريافت ميشود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، اكثر كشورهاي دنيا به موازات ارائه تلفن همراه، سرويسها و خدمات مختلفي همراه با آن در اختيار مشتركان قرار ميدهند كه در ايران تاكنون تنها نمونههايي از آنها مانند SMS با دريافت هزينههايي راهاندازي شده است.
محمد رضا مولوي مدير گروه مخابرات دانشكده مخابرات با بيان اينكه در همه جاي دنيا يكسري از خدمات نسل دوم تلفن همراه به عنوان قابليتها و مشخصات فني، همراه با سيستم ارائه ميشوند، به خبرنگار ايسنا توضيح ميدهد: راهاندازي برخي از اين موارد در كشور به جهت سياستهاي شركت مخابرات با تأخير همراه است و چون انحصار در ارائه يا عدم ارائهي سرويسهاي مخابراتي در دست اپراتور اول قرار داشته و رقيبي براي آن وجود ندارد، اين خدمات نسل دوم تلفنهمراه به تدريج راهاندازي ميشوند.
وي ميافزايد: در جريان خريداري سيستم تلفن همراه، بايد كليه سرويسها و قابليتهاي همراه آن، يكبار خريداري شوند اما به نظر ميرسد در ايران در اثر عدم دقت، با وجودي كه سختافزار سيستم خريداري و درصد زيادي از هزينهها به شركت فروشنده پرداخت شده، تعدادي از نرمافزارها خريداري نشده و در نتيجه نميتوان از كارآيي آنها استفاده كرد.
وي با اشاره به اين كه پهناي باند سيستم تلفن همراه و طراحي آن در ايران به گونهاي است كه قاعدتاً بايد بتوان از تمام خدمات نرمافزاري در سيستم استفاده كرد، گفت: تعدادي از خدمات از جمله ديتا، صوت و تصوير از جمله مواردي است كه به پهناي باند بالا نياز داشته و با توجه به مشكل افزايش تعداد مشتركان قابليت ارائه ندارند.
وي يادآور شد: براي راهاندازي هيچ يك از خدمات مذكور، به عنوان يك سرويس ويژه نبايد هزينههاي اضافي از مشتركان دريافت شود، لذا چنانچه نرمافزارهاي هر يك از اين سرويسها خريداري و سياست مخابرات نيز به ارائه آنها استوار شود، دريافت هزينههاي اضافي در اين رابطه مطرح نشده و تنها بر اساس تعرفه عمل خواهد شد.
همچنين دكتر فتوت احمدي استاد سابق دانشگاه شريف و مدير عامل شركت كاوش كام آسيا در اين زمينه در گفتوگو با خبرنگار ايسنا، ميگويد: در ايران هنگام خريد سرويسها تنها موارد ابتدايي خريداري شده و نسبت به خريد شبكه كامل با ساير خدمات اقدام نشده است.
وي، خدماتي چون Voice Mail كه هنگام در دسترس نبودن مشترك، قابليت ضبط پيام را براي وي فراهم ميكند، همچنين سرويس Gprs (سرويسي كه براي اتصالات ديتا به تلفن همراه مورد استفاده قرار ميگيرد) را از جمله خدمات ديگر تلفن همراه دانست كه هنوز در كشور ارائه نميشود.
فتوت احمدي، در مورد علتهاي عدم ارائه آنها در كشور، ميگويد: بيبرنامگي و نبودن مهندسي كافي در ابتداي انجام كار و در مرحله دوم ارائه سيمكارت بيش از حد ظرفيت شبكه و در نتيجه نگراني از LOAD شدن شبكه توسط سرويسهاي ارزش افزوده و استفاده از پيمانكار خارجي كه نتوانسته هيچ اقدام مؤثري انجام دهد، از بهترين دلايل اين مسأله به شمار ميرود.
فتوت، در مورد دريافت هزينه اضافي براي راهاندازي سرويسها در كشور، گفت: دريافت هزينه جهت ارائه هر يك از خدمات مذكور به عنوان خدمات تجملي يا لوكس، سياست غلطي است، زيرا مخابرات ميتواند با افزايش درصدي آبونمان ماهانه، تمام سرويسها را در اختيار مردم قرار دهد.
وي ميافزايد: ظاهراً آنها ميخواهند قيمتهايشان افزايش نداشته و در نتيجه قوانين دولت در راستاي افزايش نرخها ناديده گرفته نشود، در صورتي كه عملا اين مساله علتي است تا مردم براي دريافت سرويسها اقدام نكنند.
همچنين دكتر جمالي استاد مخابرات دانشگاه تهران به خبرنگار ايسنا توضيح ميدهد كه اكثر خدمات همراه با تلفن همراه كمي بيش در كشور ارائه شده و يا در حال راهاندازي شدن به سرميبرد.
وي، درباره هزينههاي دريافتي از مشترك براي راهاندازي نرمافزارهاي مورد استفاده در خدمات مذكور يادآوري كرد كه تلفن همراه شبكه پردرآمد و سوددهي دارد كه هزينه نصب تجهيزات در قبال هزينههايي كه در راستاي استفاده مشترك از خدمات اخذ ميشود تأمين و بازگردانده ميشود و اين روشي است كه در ساير كشورها به آن عمل ميشود.
وي ادامه داد: اما در ايران سرمايه و هزينه اوليه جهت نصب و راهاندازي خدمات مذكور در ابتدا، علاوه بر هزينه استفاده از خدمات از مشترك دريافت و به عنوان سود نسبتاً خوبي در دست اپراتور اول قرار ميگيرد.
اين اظهارات در حالي است كه دكتر داوود زارعيان مديركل روابط عمومي شركت مخابرات در اين زمينه به خبرنگار ايسنا ميگويد: عمدتاً سرويسها در كشور در حال ارائه هستند و با توجه به وضعيت فرهنگي كشور و كاربرد فناوريهاي جديد ميتوان گفت تقريباð با ساير كشورها فاصلهاي نداريم.
وي در مورد امكانات جديد از جمله Voice Mail افزود: در حال تدارك براي راهاندازي ساير خدمات هستيم و در اين راستا امكانات و ظرفيت مورد نياز فراهم شده است و تجهيزات اضافي نيز بايد خريداري شود تا بتوان آن را در اختيار همه قرار داد.
وي معتقد است: توسعه تلفن همراه در تمام دنيا مرحلهاي بود و يكباره تمام خدمات ارائه نميشود. در اكثر كشورها از نسل ٥/١ و ٢ تلفن همراه استفاده ميشود و استفاده از خدماتي مانند GPRS كه نسل ٥/٢ تلفن همراه به شمار ميرود در توان شبكه فعلي ما نبوده و هنوز به آن نسل نرسيديم، اما قدم به قدم تمام مقولات مدرن را در كشور خواهيم داشت.
وي يادآور شد كه برخي از امكانات مانند SMS، انتقال و انتظار مكالمه، فكس و محدوديت مكالمه در شبكه وجود دارد.
زارعيان، در مورد هزينههايي كه جهت راهاندازي خدمات مذكور از مشترك اخذ شود معتقد است كه اين شيوه در كشورهاي مختلف با توجه به سياستهاي تعرفهگذاري متفاوت است. به طوري كه در برخي از كشورها تعرفهي مكالمه بالا بوده و تمام هزينهها با تعرفه مكالمه گرفته ميشود، به طوري كه اين هزينه چند برابر نرخ آن در ايران است. شركت مخابرات به اين دليل براي راهاندازي خدمات، از مصرف كننده هزينه دريافته ميكند تا تعرفه خيلي گران نشده و برخي از هزينهها نيز جبران شوند.
زارعيان در پايان افزود: علاوه بر آن همه مشتركان مايل به استفاده از همه امكانات نيستند، لذا بهتر است تا سرويسها با دريافت هزينه براي هر فرد كه تمايل به استفاده از آن را دارد راهاندازي شود.