امروز دیگر ارتباطات و اطلاعات در چهار راه فناوری به هم می پیوندند و بزرگراهی می سازند که به سوی جامعه اطلاعات می رود. از این رو دیگر نه رایانه ابزار فناوری اطلاعات است و نه سیم مسی و تلفن همراه ابزار فناوری ارتباطات.
همگرایی در صنایع همگرای فناوری اطلاعات و ارتباطات رخ داده و در تمامی حوزه های مرتبط با آنها نمود و بازتاب یافته است که یکی از این حوزه ها، نمایشگاه است.
نمود این همگرایی به عنوان راهبردی استراتژیک در نمایشگاههای معتبر بینالمللی دیده میشود. اما ما در ایران، آنچنان که انتظار میرود، در روندی معکوس، ساز واگرایی را حداقل در نمایشگاهمان کوک کردهایم.
نمی خواهم در این مجال، لزوم همگرایی الکامپ و تلکام را از منظر فناوری و تکنیکی تشریح کنم، آنچه مدنظر دارم تبعاتی است که این واگرایی از منظر فرهنگ نمایشگاهی در پی خواهد داشت.
1- نمایشگاه مخابراتی و ارتباطاتی تلکام 2010 درست دو روز پس از الکامپ شانزدهم آغاز به کار میکند؛ این یعنی عملا شرکتهایی که خواهان حضور در هر دو عرصه نمایشگاهی هستند، امکان حضور را از دست میدهند.
2- این واگرایی یک ماراتن نمایشگاهی را برای شرکتها و علاقهمندان و کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات به وجود خواهد آورد. یعنی برای بازدید یا ارائه دستاوردهای ارائه شده در این دو نمایشگاه باید بیش از ده روز در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی رحل اقامت بیفکنید.
3-امروز دیگر حوزه ارتباطات حوزهای خاص اهل فن نیست. ایجاد اپراتورهای متنوع و متعدد در حوزه ارتباطات و نیاز آنها به جذب مخاطب و مشتری عام و در هم تنیده شدن سرویس و سختافزار، این شرایط را به وجود آورده است. همراه اول و ایرانسل – مثلا- چرا باید از مخاطبان پرشمار الکامپ محروم شوند؟ از سوی دیگر، چرا بدنه صنعت فناوری اطلاعات از فرصت ملاقات مدیران مخابراتی محروم شود که طبیعتا علاقه بیشتری به بازدید از تلکام دارند و برای آن وقت میگذارند؟
4- به هر حال فاصله دو روزه این دو نمایشگاه امکان برپایی غرفهها در سالنهای یکسان را از بین میبرد و الزاما الکامپ را باید در سالنهایی و تلکام را در سالنهای دیگر برپا کرد. با وجود این محدودیت فنی، ناهمزمانی این دو توجیهپذیر نیست.
اینها و دهها دلیل روشن تر از روز دیگر و البته نگاهی حتی سرسری به نمایشگاههای معتبر در جهان به وضوح لزوم ادغام یا حداقل همزمانی الکاپ و تلکام را پیش چشم میگذارد؛ حتی اگر مدیریت این دو نمایشگاه تفکیک شده باشد.