۰
plusresetminus
يکشنبه ۸ آبان ۱۳۸۴ ساعت ۱۰:۳۶

مخابرات ايران ، ارزانترين يا گرانترين ؟! ( بخش دوم و پاياني )

علي مولوي ali@persiancomputer.com هزينه كم براي پرسنل فني در ايران طبق آماري كه در رسانه ها منتشر شده بود ، يك كارشناس ICT در آمريكا به طور متوسط سالانه 80 هزار دلار در آمد دارد در حالي كه درآمد يك مهندس ايراني شاغل در بخش دولتي به زحمت به سالانه 5000 دلار مي رسد . با توجه به اينكه بخش مهمي از هزينه هاي يك شركت مخابراتي ، هزينه هاي پرسنلي مي باشد ، از اين نظر شركت مخابرات ايران با استفاده از نيروي فني ارزان قيمت ، موقعيت بسيار بهتري نسبت به همتاهاي خارجي خود دارند . ارزانتر از شركت مخابرات هم وجود دارد با وجودي كه شركت مخابرات ادعا مي كند كه ارزانترين نرخ تعرفه مكالمه در دنيا را پس از دو كشور در اختيار دارد ، اما با كمي جستجو مي توان مثالهاي نقض زيادي پيدا كرد كه اين ادعا را زير سوال مي برد . براي مثال در كشور اتريش كه يكي از ثروتمندترين و گرانترين كشورهاي جهان با بالاترين سطح دستمزد در اروپا مي باشد ، شركتي خصوص به نام TElering سرويسهاي مختلفي براي تلفن همراه ارايه مي كند كه در گرانترين آن ، با پرداخت 39 يورو به عنوان هزينه فعال سازي ، يك سيم كارت تحويل داده مي شود كه در ماه 15 يورو هزينه آبونمان بايد براي آن پرداخت شود كه در ازا اين آبونمان تمامي سرويسهايي كه در ايران تحت عنوان سرويس ويژه شناخته شده است در اختيار كاربر قرار مي گيرد و علاوه بر اين سرويسها هر كاربر تا 60 دقيقه مي تواند با موبايل خود به رايگان صحبت كند . علاوه بر اين براي هر دقيقه مكالمه اضافي با موبايل ديگري از همان شركت بايد مبلغ .0.01 يورو ( معادل 100 ) ريال هزينه پرداخت شود . اين هزينه را با وديعه 4400000 ريالي شركت مخابرات براي تحويل يك سيم كارت در ظرف 12 ماه ، آبونمان 12000 ريالي ماهانه بدون در اختيار گذاشتن هيچ امكاناتي و سرويسهاي ويژه مختلفي كه اولا همگي آنها توسط شركت مخابرات ايران ارايه نمي شود ( مانند سرويس VOICE Mail ) و ثانيا براي در اختيار داشتن تمامي سرويسهاي موجود ماهانه بيش از 100000 ريال بايد پرداخت كند و از سوي ديگر تعرفه هر دقيقه 425.7 ريالي شركت مخابرات ايران مقايسه كنيد . البته مي توانيد سطح متوسط درآمد در اتريش را كه بيش از 10 برابر درآمد هر فرد در ايران نيز است را نيز به مقايسه هاي خود اضافه كنيد ! مخابرات و تخطي از قوانين ايران شايد شركت مخابرات ايران براي تمامي ادعاهاي فوق كه در مقايسه با ساير كشورها به دست آمده است ، جوابي داشته باشد ، اما تخلف اين شركت از قوانين وضع شده توسط مجلس غير قابل توجيه است . مطابق ماده 5 از قانون توسعه پنج ساله سوم ، شركتهاي دولتي تنها مجاز به افزايش حداكثر 10 % قيمت خدمات و كالاهاي خود مي باشند . با اين وجود در ابتداي سال 1382 شركت مخابرات ايران با تعرفه هاي تنظيمي خود عملا پا را از اين قانون فراتر نهاده و در بعضي نرخها بيش از 54% تعرفه هاي خود را افزايش داده است و از سوي ديگر با كاهشي كه اين شركت در تعرفه تلفنهاي خارج از كشور به دليل رقابت با تلفنهاي اينترنتي اعمال كرده بود و بزرگنمايي اين كاهش ، عملا افزايش 50 % تعرفه تلفن شهري را كمرنگ نشان داد . اين موضوع حتي مورد اعتراض نمايندگان محترم مجلس نيز واقع شد و در جلسه استيضاح وزير پست ، اين مطلب از سوي نماينده قزوين اعلام شد و وزير محترم پست ، اين عمل خود را قانوني و مستند به مصوبه شوراي اقتصاد دانستند . با اين وجود كارشناسان نظر ديگري دارند . حسام ايپكچي ، كارشناس حقوق در اين باره مي گويد : " شوراي اقتصاد به تنهايي و بدون اجازه مجلس اجازه تغيير در قوانين تصويب شده مجلس را ندارد و اگر شركت مخابرات قصد افزايش تعرفه هاي خود به مقداري بيش از آنچه در برنامه توسعه سوم آمده را داشته است ، بايد مستقيما از مجلس اجازه اين تغيير را مي گرفته است " به هر شكل با وجودي كه در جلسه استيضاح وزير پست از مجلس راي اعتماد گرفت ، اما با توجه به زير پا گذاشتن قانون از سوي شركت مخابرات ايران در اين مورد ، موضوع از سوي مراكز نظارتي همچون سازمان بازرسي كل كشور و ديوان عدالت اداري قابل بررسي و پيگرد است . تغيير تعرفه هاي تلفني در مرداد ماه امسال به طور كامل در مقاله اي در سايت مجله دنياي كامپيوتر و ارتباطات منتشر شد . در جدول 1 كه از اين مقاله اقتباس شده است ، اين تغييرات به طور كامل مشخص شده است . با توجه به موارد مطرح شده خواننده خود مي تواند ادعاي اين كه تعرفه هاي شركت مخابرات ايران ارزانترين نرخ در جهان را دارا مي باشد را اررزيابي كند . اميدوارم مسائل مطرح شده توانسته باشد بخش ديگري از حقيقتي كه گوشه اي از آن توسط روابط عمومي شركت مخابرات مطرح شده بود را بيان كند . جدول 1 - مقايسه تعرفه هاي مخابرات در سال گذشته درصد تغييرنسبت به سال 81 نرخ متوسط يک دقيقه مکالمه پس از تيرماه 1382   نرخ متوسط يک دقيقه مکالمه در سال 1381   برنامه زمان بندی ارائه شده در سال 82   +53 19.8 12.9 از ساعت 8 تا 13 +31.7 17 12.9 از ساعت 13 تا 21 +10 14.19 12.9 از ساعت 21 تا  8 +10 14.19 12.9 روزهای تعطيل
کد مطلب: 279
نام شما
آدرس ايميل شما

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ