نظرات چند تن از روزنامهنگاران پیرامون روزنامهنگاری فناوری اطلاعات
ایتنا - نظرات چند تن از روزنامهنگاران پيرامون روزنامهنگاري فناوري اطلاعات.
سردبير هفته نامه عصر ارتباط: روزنامهنگاران حوزه IT چندان حرفهاي نيستند
ايمان بيك اظهار داشت: روزنامهنگاري در حوزه IT با توجه به اين كه چند سالي از آغاز فعاليتش در صفحات IT نشريات ميگذرد هنوز حوزه جواني است و استحكام و شكل لازم خود را نيافته است، همچنين روزنامهنگاران اين حوزه مانند ساير حوزهها چندان حرفهيي نيستند و نياز دارند خودشان را نسبت به مفاهيم IT بهروز نگه دارند.
وي، افزود: بايد پيوند حرفهيي بين اهالي اين حوزه ايجاد شود، تا روزنامهنگاران و مسؤولان IT بتوانند راهكارهاي بهبود فعاليتشان و كسب توان بيشتر را در اين حوزه بررسي كنند و با همدلي با يكديگر به رشد روزنامهنگاري IT كمك كنند. وي، با بيان اين كه ديد صرفا تجاري در حوزه IT سبب ميشود مطبوعات اين حوزه محلي براي كسب درآمد صاحبان آن شود، عنوان كرد: به طور طبيعي بعد تجاري در هر نشريه چاپي كه صفحاتي را به IT اختصاص ميدهد قابل انكار نيست و خود اين امر نشان دهنده اين موضوع است كه IT جايگاه خود را در رسانهها باز كرده است، اما اگر رسانهاي صرفا به دنبال اهداف تجاري باشد ممكن است با تامين نشدن اهداف تجاري صاحبان آن رسانه با توقف مواجه شود و روزنامهنگاران آن رسانه با مشكلات فراواني برخورد كنند. وي، تاكيد كرد: روزنامهنگاري فناوري اطلاعات با توجه به افزايش روز به روز تعداد صفحات IT در نشريات نياز به IT نويسان جديد دارد تا با آموزش و تخصص لازم وارد اين عرصه شوند، همچنين IT نويسان قديمي نيز بايد آموختههاي خود را باز آموزي كنند و امكانات لازم براي آشنايي با دانشهاي روز را داشته باشند. وي، در پايان تاكيد كرد: براي بهبود معضلات روزنامهنگاران IT منابع خبري بايد اهميت اطلاع رساني در حوزه فناري اطلاعات را درك كنند، همچنين اعمال نظرهاي همگاني از جانب IT نويسها و اساتيد روزنامهنگاري و ساير حوزههاي تامين كننده اخبار ICT سبب ميشود ICT در كشور توسعه و گسترش موثري داشته باشد.
مدير مسئول ماهنامهي دنياي مخابرات و ارتباطات: نيازمند دميدن روح كارشناسي در بين روزنامهنگاران فناوري اطلاعات هستيم
بهمن برزگر اظهار داشت: كالايي كه به عنوان نشريه توليد ميشود اگر در جامعه تقاضا داشته باشد آن وقت عرضهكنندگان اين كالا ميتوانند جايگاهي را براي خود در جامعه داشته باشد، اما به دلايل بسياري بازار اين نوع كالا در كشورمان نتوانسته رشد مناسبي داشته باشد. وي، با بيان اين كه در بازار نشريات معيار مناسبي براي سنجش كيفيت كالاها وجود ندارد، ابراز داشت: اگر نشريهاي بتواند بازار مناسبي براي عرضه كالايش فراهم كند، مدير مسئول به خود اجازه نميدهد هر روزنامهنگاري را براي توليد مطلب، بدون در نظر گرفتن كيفيت كالايش به كار بگيرد.
برزگر، تاكيد كرد: روزنامهنگاران به عنوان صاحبان واقعي حرفه روزنامهنگاري بايد در جهت احقاق حقوق خود گام بردارند، اما وقتي در عرصه مطبوعات با معضلات بسياري مواجه هستيم و متقاضي مناسبي براي خريداري كالاي نشريات در جامعهي ما وجود ندارد. ساختار بازار رسانهها كشش و توان حجمي لازم را ندارد پس چگونه كاركنان اين حرفه ميتوانند به حقوق خود برسند؟ وي، با بيان اين كه در حوزه فناوري اطلاعات نيازمند دميدن روح كارشناسي در بين روزنامهنگاران هستيم، گفت: يكسري مفاهيم اوليه در حوزه IT وجود دارد كه روزنامهنگاران اين حوزه بايد شناخت دقيقي از مفاهيم داشته باشند. وي افزود: افرادي كه در اين حوزه فعاليت ميكنند يا خبرنگار محض هستند و يا صرفا كارشناسي هستند كه اصطلاحات حرفه روزنامه نگاري را نميدانند، بنابراين بايد كاملا اين دو جبهه را در حوزهي IT به هم نزديك كنيم تا فعاليتهاي اين نشريات متناسب با اين حوزه شوند. برزگر، در پايان عنوان كرد: اين مسائل به دليل نبود مكانيزمهاي كارآمد و ابزار لازم در حوزه فناوري اطلاعات به وجود آمده است و در واقع ديگر كسي دغدغه اين نوع نگاه را ندارد و بيشتر به دنبال گذراندان روزمرگي و امتياز گرفتن است، اگر هدف مشخصي هم وجود داشته باشد تبيين نشده است.
مدير مسئول ماهنامه دنياي كامپيوتر و ارتباطات: روزنامهنگاران حوزه IT بايد دورههاي تخصصي متناسب با اين حوزه را طي كرده باشند
محمود اروجزاده گفت نبودن امنيت شغلي در حوزه روزنامهنگاري تاثير منفي در كيفيت محصول نشريات و روزنامهنگاران گذاشته است. وي اظهار داشت: در چند سال اخير استقبال از نشريات و مطبوعات به دليل افزايش نياز جامعه به كسب اطلاعات و رشد افراد جوان و تحصيل كرده در كشور رشد چشمگيري داشته است. از سوي ديگر با توجه به دوره تاريخي كه در آن قرار داريم افراد جامعه تشنه اطلاعات هستند و علاقه زيادي به كار مطبوعاتي وجود دارد، اما متاسفانه به دليل مشكلات فراوان در اين حرفه مانند عدم امنيت شغلي و تامين مالي، اين دوران دوره موفقي براي روزنامهنگاران نبوده است.
وي، با بيان اين كه در كشور شاهد شكل گيري نوع تازهيي از روزنامهنگاري به عنوان فناوري اطلاعات هستيم، تاكيد كرد: به دليل اين كه با بخش زيادي از افراد جامعه در ارتباط است و حوزه جوان و نوپايي است، همچنين ويژگيهاي اين نوع كار مطبوعاتي متفاوت از روزنامهنگاري سنتي است، همچنين بخش زيادي از كار و همچنين مخاطبان در فضاي سايبر قرار دارند. اروج زاده، تصريح كرد: بايد به اين نوع روزنامهنگاري در حوزه اطلاع رساني نگاه ويژهيي داشت و به عنوان يك تخصص و فن در نظر گرفته شود و روزنامهنگاراني كه در اين حوزه فعاليت ميكنند بايد دورههاي تخصصي متناسب با اين حوزه را طي كرده باشند. وي، با بيان اين كه در حوزه مطبوعاتي اعم از تخصصي و غيرتخصصي نقد مطبوعات خيلي كمرنگ است، گفت: زماني كه نقد فعاليتها و روندها در حوزهاي به وجود آيد بدين معناست كه آن حوزه از حالت سطحي خارج شده و به بلوغ رسيده است. وي، افزود: اميدواريم روزنامهنگاري فناوري اطلاعات از اطلاع رساني سطحي و روز مره به سمت عمق پيش رود و ما در اين حرفه شاهد روزنامهنگاران متخصص، تحليل گران خوب و مقاله نويسان زبده باشيم و باب نقد در حرفه روزنامهنگاري و به طور خاص در فناوري اطلاعات پا بگيرد، تا كمك به رشد روزنامهنگاري در كشور كند.
دبير سرويس جامعه اطلاعاتی ايسنا: خبرنگار متخصص در حوزه IT کم داريم
مسعود فاتح گفت: بحث IT در روابط عموميهاي وزارتخانه ها، شوراها و انجمن هاي مختلف كاملاً مفهوم شده و در بعضي از روابط عمومي ها اطلاع رساني Online به طور كامل جا نيفتاده است. وي گفت: براي حل اين مسائل و آشنايي بيشتر با IT ما نياز به مطالعه، همكاري و مشورت در اين زمينه داريم و كارشناسان روابط عموميها بايد با اين مسائل آشنا شوند. وي اظهار داشت: كمبود خبر در حوزه IT از يك طرف و نوپا بودن اين حوزه از طرف ديگر از جمله مشكلاتي است كه در اين زمينه براي روزنامه نگاران وجود دارد. وي افزود: در حوزه IT روزنامه نگار و خبرنگار متخصص نيز بسيار كم است و روزنامه نگاران اين حوزه نيز در حال حاضر با كمبود امكانات براي دسترسي به اطلاعات مواجه هستند.
وي خاطرنشان كرد: عدم آشنايي با سوژه هاي مختلف و اخبار تكراري از ديگر مشكلات اين حوزه جديد است. وي گفت: خبرنگاران و روزنامهنگاران حوزه IT بايد با سوژههاي روز آشنا شوند همچنين وزارتخانه و سازمان هاي درگير با IT نيز بايد دروازههاي اطلاع رساني را براي آنها باز كنند. وي يادآور شد: روزنامه نگاران حوزه IT بايد با يكديگر همفكري داشته و وارد مسائلي شوند كه مورد منفعت آن براي همه جامعه است. وي در خصوص عملكرد موفقترين سازمان درگير با IT گفت: به طور كل همه بخش هاي فعال در حوزه IT خوب عمل كرده اند ولي شايد در بخشي از موارد، بعد اطلاع رساني براي بعضي از روابط عمومي ها كاملاً جا نيفتاده است به همين علت پيگيری خبر از آنها با مشكل مواجه است.
دبير كامپيوتر روزنامهي صبح اقتصاد: روزنامهنگاران حوزه IT بايد مواظب باشند تا به مسائل تجاري و رپورتاژ آگهيها آلوده نشوند
مصطفي قوانلو قاجار گفت: روزنامهنگاري IT تا رسيدن به جايگاه مطلوب خود فاصله زيادي دارد كه اين موضوع نياز به همكاري همه جانبه از سوي سيستمهاي آموزشي، مركز مطالعات تحقيقات رسانهها و انجمنهاي صنفي روزنامهنگاران و مسؤولان حوزه IT در كشورمان دارد. وي درباره چالشهاي روزنامهنگاريIT، اظهار داشت: دغدغههاي روزنامهنگاري IT متفاوت از مسائل و مشكلات ساير حوزههاي روزنامهنگاري است كه با توجه به اين امر نداشتن تجربه كاري براي روزنامهنگاران اين حوزه سبب شده در پارهاي مواقع نتوانند تصميم درستي را اتخاذ كنند كه در نتيجه مخاطبان با مشكل مواجه ميشوند. به طور مثال عدم اطلاع رساني شفاف درباره ثبت نام تلفن همراه سبب شد مردم بدون آگاهي اين زمينه را براي سرمايهگذاري انتخاب كنند.
وي، با بيان اين كه IT حوزه جواني است كه چند سالي از عمر آن در صفحات روزنامهها ميگذرد، گفت: اكثر روزنامهنگاراني كه در اين حوزه فعاليت ميكنند، آموزشهاي لازم مرتبط با فناوري اطلاعات را كسب نكردهاند، بنابراين روزنامهنگاران اين حرفه نياز دارند براي بهبود روند اطلاع رساني دقيق به مخاطبان حداقل آمادگي ورود به اين عرصه را داشته باشند و با يكسري مسايل تخصصي كامپيوتر و مخابرات آشنايي داشته باشند. اين روزنامهنگار IT يكي ديگر از چالشهاي عرصه روزنامهنگاري IT را مشخص نبودن حريم و مرزهاي IT در مطبوعات دانست و عنوان كرد: به طور مثال IT و كامپيوتر در بعضي حوزهها زير مجموعه مخابرات قرار ميگيرد و در حوزههاي ديگر زير مجموعهي صنعت عنوان ميشوند، بر اين اساس بايد اين حدود و حريمها تعريف شود تا خبرنگاران اين حوزه بدانند بايد اطلاعات صنعتي يا فني و مهندسي داشته باشد، همچنين در خبرگزاريها مسائل جامعه اطلاعاتي، IT و كامپيوتر با هم در آميخته است در صورتي كه اين مباحث جداي از يكديگر هستند.
وي گفت: متاسفانه جرياني در مطبوعات اقتصادي حاكم شده كه توقع خبري بيشتري از حوزه IT و كامپيوتر دارند و با اختصاص دادن بيش از 2 صفحه به اين مقوله به علت كمبود منابع خبري و نداشتن مخاطب عام به جاي بهبود محتواي خبري فقط كميت اين موضوع را افزايش ميدهند كه اين مساله به نفع مسئولان و روزنامهنگاران اين حوزه نيست. قاجار در پايان، تاكيد كرد: روزنامهنگاران اين حوزه بايد مواظب خود باشند تا به مسائل تجاري و رپورتاژ آگهيها آلوده نشوند زير بزرگترين مسئلهاي كه روزنامهنگار اين حوزه را از ماهيت اصلي خود خارج ميكند پرداختن به اين مسائل تجاري است.
عضو هيئت تحريريه ماهنامه دنياي كامپيوتر و ارتباطات: معمولا مراكز متولي "IT" اخبار درستي را در اختيار رسانهها قرار نميدهند
علي مولوي گفت: كمبود روزنامهنگاران متخصص در زمينه IT و نبود اطلاع رساني شفاف از سوي مراكز متولي IT در كشورمان از جمله مشكلات روزنامهنگاري در حوزه فناوري اطلاعات است. وي درباره چالشهاي روزنامهنگاري IT، اظهار داشت: بيشترين مشكلات اين حوزه از يك سو به كمبود نيروهاي متخصص در زمينه IT بر ميگردد و از سوي ديگر كمبود اطلاعات در مراكز مرتبط با موضوعات IT از ديگر مشكلات اطلاعرساني در اين حوزه است. وي، افزود: به طور معمول مراكز متولي IT اخبار درستي را در اختيار رسانهها قرار نميدهند و صرفا يكسري آمارهايي ارائه ميدهند كه در واقع آمارهاي تبليغاتي اين موسسات است. وي، با بيان اين كه حوزه IT نيازمند روزنامهنگاران كارشناس است تا بتوانند اخبار درست و نادرست را از يكديگر تشخيص دهند، گفت: اخباري كه روزانه از برخي رسانههاي IT منتشر ميشود، بعضا با خبرهاي نادرستي همراه است كه بيشتر از ديد غير كارشناسانه روزنامهنگاران اين حوزه نشات ميگيرد.
مولوي، در پايان عنوان كرد: اخبار هك شدن سايتهاي معروف و غيرمعروف كه در صفحات اول روزنامهها آورده ميشود در اكثر موارد بدون بررسي لازم در مورد اين كه در هك شدن اين سايت ماجرا چه بوده است اين خبرها منتشر ميشود كه اين موارد نياز به ديد تخصصي كاركنان اين حوزه را دارد.
دبير تحريريه هفتهنامه عصر ارتباط: روزنامهنگاران حوزه ICT در جشنواره مطبوعات جايگاهي ندارند
علي شميراني گفت: با توجه به اين كه چند سال از فعاليت روزنامهنگاران حوزه ICT در مطبوعات ميگذرد، متاسفانه در جشنواره مطبوعات جايگاه ويژهاي براي روزنامهنگاران اين حوزه و فعاليتهايشان در نظر گرفته نشده است كه اين مسئله به علت عدم آشنايي يا اهميت ندادن مسؤولان اين جشنواره به حوزه ICT بر ميگردد.
وي در خصوص چالشهاي روزنامهنگاري IT اظهار داشت: يكي از مهمترين مسائلي كه در حوزه ICT به چشم ميخورد، كمبود روزنامهنگار در اين حوزه است، به اين علت كه روزنامهنگاراني كه وارد اين نوع كار مطبوعاتي ميشوند علاوه بر تسلط در كار روزنامهنگاري بايد با فناوري اطلاعات و ارتباطات آشنايي كامل داشته باشند. وي، افزود: آشنايي با زبان انگليسي براي روزنامهنگاران اين حوزه به نوعي يكي از عوامل اصلي پيشرفت كارشان به شمار ميآيد، زيرا حوزه ICT مملو از لغات جديد است، همچنين اغلب فناوريهاي تازه، به زبان انگليسي مطرح ميشوند. وي، با اشاره به خالي بودن عرصه ICT كشور از پرسشگري، گفت: حوزه ICT كشور در سالهاي گذشته به صورت كلي يكسري اخبار از طريق با كانالهاي اقتصادي بود كه در اختيار مطبوعات قرار داده ميشد و حوزه تخصصي براي ICT در مطبوعات وجود نداشت. بنابراين اين حوزه ساخت لازم براي پاسخگويي به مطبوعات را نداشت.
وي، با بيان اين كه براي روزنامهنگاران حوزه ICT دورههاي آموزشي خاصي وجود ندارد، گفت: روزنامهنگاران براي كسب اطلاعات بايد به سراغ روزنامهنگاران قديميتر در اين حوزه بروند يا اين كه خودشان از طريق مطالعات فراوان اطلاعاتشان را افزايش دهند، اما در ساير حوزههاي تخصصي مانند نفت و انرژي وزارت نفت دورههاي آموزشي براي آشنايي روزنامهنگاران اين حوزه با مسائل اين سازمان فراهم كرده است و متاسفانه به چنين مسئلهاي در حوزه ICT توجهي نميشود.
دبير صفحه كامپيوتر روزنامه هدف و اقتصاد: روزنامهنگاران حوزه IT نيازمند به يك مجمع صنفياند
فواد رحمان سرشت گفت: روزنامهنگاران حوزه IT ميتوانند با ايجاد يك مجمع صنفي، مشكلات خاص خود در اين حوزه پيگيري كنند. وي درباره چالشهاي روزنامهنگاري IT اظهار داشت: مشكلات موجود در عرصه ICT مطبوعات ناشي از كمبود نيروهاي متخصص در اين حوزه است كه اغلب روزنامهنگاراني كه در اين حوزه فعاليت ميكنند با اصطلاحات روز فناوريهاي اطلاعات در دنيا آشنا نيستند كه اين مسئله در اطلاع رساني ، مخاطبان را با مشكل مواجه ميكند. وي، افزود: بايد براي درك بيشتر مسائل اين حوزه، تبادل اطلاعات، در حوزه IT فرهنگسازي دوجانبهاي از سوي مسئولان و روزنامهنگاران اين حوزه صورت گرفته و عموم مخاطبان نيز با آشنايي به موضوعات IT بتوانند به تحليل و نقد مطبوعات IT بپردازند.
رحمان سرشت، در پايان عنوان كرد: با توجه به اين كه IT استخوانبندي پايههاي اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي يك جامعه است، بنابراين همه مسؤولان و كساني در زمينهي IT كار ميكنند با همكاري يكديگر ميتوانند زمينه را براي توسعهي IT كشور را فراهم كنند.
دبير سرويس كامپيوتر روزنامه جهان اقتصاد: بايد در حوزه IT خبرنگاران متخصص تربيت كنيم
مجيد كريميان گفت: خبرنگاران در حوزه IT به افراد كارشناس و كساني كه در اين حوزه اطلاعات كافي داشته باشند دسترسي كمتري دارند، چون كارشناسان اين رشته زياد معروف و در دسترس نيستند. وي، ديگر مشكلات اين حوزه را اين طور عنوان كرد: اگر كسي ميخواهد مطالب به روز و جديد را در اين زمينه به دست آورد بايد حتما زبان انگليسي بداند، تا بتواند از اتفاقات جديد اين حوزه در دنيا مطلع شود. كريميان، اظهار تاسف كرد: متاسفانه روزنامهها به IT زياد توجه نميكنند و در صفحه IT ، بيشتر تبليغات و فعاليتهاي شركتهاي داخلي و خارجي را منعكس ميكنند. كريميان، گفت: متاسفانه در كشور ما به تهيه سختافزار براي اين صنعت بيشتر توجه ميشود، در صورتي كه در مرحله اول مسؤولان و دستاندركاران ما بايد فرهنگ استفاده از اينترنت را گسترش دهند. وي اظهار داشت: بخش آموزش روزنامههاي IT بسيار ضعيف عمل ميكند و از طرف ديگر چون روزنامههاي كشور ما به مسائل سياسي و اقتصادي بيشتر اهميت ميدهند به اين بخش توجه كافي نميشود. وي تصريح كرد: شعار دولت الكترونيكي بايد در كشورمان به واقعيت بپيوندد و مسئولاني كه در اين بخش فعاليت ميكنند بايد مردم را در اين مسائل درگير كنند چون جهان امروز، جهاني است كه ارتباطات اينترنتي در آن رو به افزايش است و آموزش زبان از اولويتهاي اين بخش محسوب ميشود و بايد كساني كه در اين عرصه متولي هستند تلاش بيشتري كنند.
بهروز نوعي پور» عضو هيئت تحريريه ماهنامه شبكه: نشريات و رسانههاي IT در تعامل با مخاطبان خود دچار مشكلات فراواني هستند
نشريات و رسانههاي تخصصي فناوري اطلاعات در ايران براي بر پا كردن سايتهاي وب قوي و فعال چندان جدي نيستند و نداشتن سايت براي روزنامهها و روزنامهنگاران IT و عدم رواج ستون نويسي در اين نشريات به آنها صدمه ميزند. وي گفت: طبيعتا مهمترين مشكل روزنامهنگاران IT همان مشكلات عمومي است كه در تمام شاخهها و زمينههاي روزنامه نگاري در ايران وجود دارد، اما در مورد روزنامهنگاران IT بايد بگويم كه هيچ صنف يا تشكيلاتي را نميشناسم كه در آنجا روزنامهنگاران IT بتوانند گردهم جمع شوند و مشكلات خود را با يكديگر در ميان بگذارند و از تواناييها و امكانات يكديگر كمك بگيرند. وي، داشتن سايت وب و وبلاگ را براي روزنامهها و روزنامهنگاران IT بسيار مهم قلمداد كرد و حضور آنلاين براي اين نشريات و روزنامهنگاران را حسن بزرگي دانست و گفت: روزنامهنگاران IT با اين كار خيلي زود از طريق ارتباط مستقيم و سريع با مردم به نقطه ضعفها و ايرادات كار خود پي ميبرند و ميفهمند كه مردم واقعا دربارهي آنان چگونه ميانديشند.
وي ادامه داد: همه ما نويسندگان نشريات كامپيوتري و افرادي كه به نوعي در اين حوزه فعال هستيم از بابت عدم شناخت كارشناسان قابل رجوع براي كسب اظهارنظر در شاخههاي تخصصي مختلف IT دچار زحمت و گرفتاري هستيم. وي ادامه داد: تكيه كردن بر چند چهره شناخته شده، ولي نه چندان متخصص كارگشا نيست، زيرا صنعت فناوري اطلاعاتي، صنعتي پيچيده و گستردهايست كه همهي افراد نميتوانند در همه زمينههاي آن كارشناس باشند و هر رسانه تخصصي IT و اصولا هر روزنامهنگار فعال در اين زمينه به يك بانك اطلاعات مناسب از چنين افرادي نياز دارد. وي، دربارهي چالشهاي روزنامهنگاري IT ، گفت: نشريات و رسانههاي IT در تعامل با مخاطبان خود دچار مشكلات فراواني هستند، به عنوان مثال مخاطبان اغلب اين نشريات براي چاپ مطالب آموزشي آن هم از ابتدايي ترين نوعش به نشريات كامپيوتري فشار زيادي وارد ميكند و واقعيت اين است كه مطبوعات اگر چه جاي آموزش نكتههاست، ولي قطعا جاي آموزش دورهها نيست. وي افزود: كار استراتژيكي كه مطبوعات ميتوانند انجام دهند اين است كه در غياب وجود چنين دورهها و كتابهايي آن هم صرفا براي فناوريها و محصولات كاملا جديد IT ، ذهن مخاطبان خود را با مقدمات اين فناوريها و محصولات آشنا كنند، چون از نظر من هيچ توجيهي ندارد كه بسياري از نشريات كامپيوتري صفحات خود را با آموزش نرمافزارهايي كاملا شناخته شده پر ميكنند.
وي، مسئلهي تحليل رويدادهاي خارجي را از ديگر چالشها عنوان كرد و افزود: بايد دقت كنيم كه IT داخلي و خارجي به يكديگر مربوط است و متاسفانه در مطبوعات كامپيوتري ايران جاي نقد و بررسي تحولات جهاني خالي است و شايد برخي از روزنامهنگاران بر اين تصورند كه اين مسائل چندان ارزشي براي خوانندگان ايراني ندارد، ولي به نظر من بايد ديد ما اصلاح شود و با تشريح رويدادهاي روز دنيا به زباني ساده، اهميت آگاهي از اين اخبار توضيح داده شود. وي مشكل سوژه سازي در رسانههاي كشور در زمينه IT را از ديگر چالشها دانست و ابراز داشت: در اين رابطه خبرگزاريها بايد با انتشار اخبار پالايش شدهاي از تازههاي خدمات و محصولات نرمافزاري و سخت افزاري داخلي و يا به بحث گذاشتن مسائل تكنيكي روز مانند روشهاي بالا بردن امنيت سيستمهاي كامپيوتري و يا نقد و بررسي يك محصول سخت افزاري و يا نرم افزاري توليد داخل و حتي نظر سنجي از عموم مردم و انجام پژوهشهاي ميداني در زمينه IT فعاليت كنند. وي درباره وضعيت فعلي صفحات IT روزنامهها، گفت: در حال حاضر راحتترين شكل پر كردن صفحات IT روزنامهها اين است كه صفحات مربوط به رويدادهاي داخلي را با غرولندهايي درباره مشكلات هميشگي زيرساختهاي مخابراتي و ارتباطي و يا موضوعاتي بحراني مانند فيلترينگ پر كنيم و در بخش مطالب خارجي به درج كردن اخبار پراكنده اكتفا كنيم، ولي به نظر من اين شكل صحيح كار نيست.
وي، گفت: فعاليتهاي ديگري نيز در نشريات ما كمرنگ است به عنوان مثال مصاحبه و نظر سنجي از مردم درباره بازار كامپيوتر و جويا شدن مشكلات، عقايد و سطح فكر آنان در اين زمينه خيلي مهم است، حتي ميتوان پژوهشهاي ميداني متنوعي در اين زمينه انجام داد. وي در پايان اظهار داشت: به نظر من هيچ كس براي حل مشكلات روزنامهنگاران IT بهتر از خود آنان نيست و جدي گرفتن حضور آنلاين در اينترنت هم براي نشريات IT و هم براي تك تك روزنامه نگاران اين عرصه يك استراتژي كارگشا محسوب ميشود.