اپراتور دوم که طی سالهای اخیر امیدهای فراوانی را در جامعه ارتباطی ایران ایجاد کرده بود، ابتدا از سوی کارشناسان با استقبال فراوان روبهرو شد چرا که تصور این بود که شکسته شدن انحصار دولتی تلفنهمراه تنها راه برونرفت از وضعیت پیچیده و پرمعضل ارتباطات سیار در کشور است.
با این حال این اپراتور طی سالهای اخیر با چنان مشکلاتی رودررو شده که اینک علیرغم حمایتهای دولتی هم قادر به پاسخگویی به تعهدات خود در زمان مقرر شده نیست.
شاید مهمترین مشکلی که این اپراتوری با آن مواجه است، متصل بودن آن به بدنه دولت است.
هفته گذشته حتی خبر اعلام راهاندازی آزمایشی شبکه این اپراتوری را وزیر دفاع اعلام کرد و این در واقع نشاندهنده این قضیه است که بخش دولتی علیرغم داشتن تقریبا تمام سهام این اپراتوری ابایی از اعلام دولتی بودن این پروژه ندارد.
این درحالی است که هفته گذشته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز آب پاکی را روی دست همه ریخته و گفته که اپراتور دوم هم مشکلات تلفنهمراه را برطرف نمیکند.
جالب آنکه وی از دولت خواسته است با در اختیار گرفتن توسعه این بخش در شهرهای بزرگ صرفا شهرهای کوچکتر را به بخش خصوصی بسپارد.
مشخص است دولت در توسعه تلفنهمراه در طی 10 سال گذشته موفق نبوده و عمدهترین مشکلات این بخش نیز به دولتی بودن آن بازمیگردد.
بهطور قطع دولت طی 10 سال اخیر بیشترین تلاش و هزینه را روی توسعه تلفنهمراه در کشور انجام داده اما توان این بخش بسیار کمتر از تقاضا بوده و وضعیت نابسامان فعلی تلفنهمراه چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی نشاندهنده این وضعیت است که دولت اساسا در این بخش قادر به حل تمامی مشکلات نیست.
طبق پروانه عملياتي ايرانسل، اين شركت بايد تا ششم شهريورماه، فروش سيمكارتهاي با كد ۰۹۲۵و ۰۹۲۶را آغاز ميكرد و تا پايان ششم آذرماه امسال نيز دو ميليون و ۲۰۰ هزار شماره ۱۵۰ هزار توماني در ۲۴۸ شهر كشور واگذار كند و این درحالی است که هفته گذشته اعلام شده این شرکت تازه قرار است از آذرماه واگذاری خود را آغاز کند.
آیا همه این دلایل واضح برای خصوصیسازی صنعت ارتباطات سیار کشور کافی نیست؟