۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۵ ساعت ۲۲:۱۱

جيتكس، سومين نمايشگاه ICT جهان

جيتكس، سومين نمايشگاه ICT جهان ياشار بهمند- حيات‌نو اشاره: جيتكس بزرگترين نمايشگاه ICT خاورميانه است كه 25 سال است كه هر ساله تازه‌ترين دستاوردهاي مربوط به تلفن ثابت و همراه، ماهواره، فناوري IP و موضوعات ديگر در آن به نمايش گذاشته مي‌شود. Gitex بعد از Cebit آلمان و Comdex آمريكا، سومين نمايشگاه بزرگ دنيا در حوزه ICT مي‌باشد كه در آن كليه شركت‌هاي بزرگ و معتبر دنيا خصوصا شركت‌هايي كه در منطقه خاورميانه فعاليت مي‌كنند حاضر بوده و به ارائه آخرين دستاوردهاي خود مي‌پردازند. نمايشگاه جيتكس، در طي اين سال‌ها و با توجه به سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده توسط دولت امارات متحده عربي، به‌عنوان ويتريني از فعاليت‌هاي شركت‌ها و موسسات فعال فناوري اطلاعات و ارتباطات در خاورميانه مطرح شده است. امسال نيز اين نمايشگاه به حيات 25 ساله خود ادامه مي‌دهد. جيتكس 2006 نمايشگاه جيتكس امسال از تاريخ 27 آبان ماه تا اول آذر ماه سال جاري در محل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي دبي برگزار مي‌شود. در اين نمايشگاه دو هزار و 724 شركت از 61 كشور دنيا در فضايي به وسعت 30 هزار و 227 مترمربع، به عرضه فناوري‌ها و محصولات خود خواهند پرداخت. در اين نمايشگاه خدمات دولت الكترونيكي، نرم‌افزارهاي مختلف، راه حل‌هاي جامع تجارت الكترونيكي، سخت‌افزار، شبكه و غيره عرضه خواهد شد تفاوت عمده اين نمايشگاه با سال گذشته اين است كه نمايشگاهي نيز با عنوان «گالف كامز» GULFCOMMS‬ همزمان با جيتكس در سالني مجزا برگزار خواهد شد كه تكنولوژي‌هاي مخابراتي و شبكه‌هاي موبايل در آن عرضه خواهد شد. البته اين نمايشگاه جانبي به غير از نمايشگاهي است كه تخت عنوان Computer Shopper جهت خريد محصولاتIT برگزار مي‌شود. اين نمايشگاه كه تا چند سال قبل در همان محل نمايشگاه Gitex يعني مجتمع نمايشگاهي مركز تجارت جهاني دبي برگزار مي شد، در مجمع نمايشگاهي فرودگاه دبي برگزارمي شود.هيات برگزاري نمايشگاه‌هاي فناوري اطلاعات GITEX 2006، چندي پيش از نمايش جديدترين سرويس‌ها و محصولات فناوري اطلاعات در نمايشگاه امسال خبر داد. اين هيات اعلام كرد: اين نمايشگاه شامل فناوري اطلاعات بيومتريك، سيستم‌هاي تاييدي، سرويس‌هاي مركز مكالمه، سرويس‌هاي تجارت الكترونيك، دولت الكترونيك،‌ محصولات الكترونيك، محصولات رايانه‌اي و فناوري‌هاي رايانه‌اي و غيره خواهد بود به گفته هيات برگزاري، همچنين در نمايشگاه امسال سرمايه‌گذاري IT و بازار فناوري اطلاعات منطقه خاورميانه و شمال آفريقا مورد بررسي قرار مي‌گيرد. اين هيات پيش‌بيني كرده كه اين نمايشگاه فراتر از انتظارات بوده و تحسين همگان را برانگيزد. نگاه ايراني‌ها به جيتكس سئوالي كه در سال‌هاي گذشته بارها و بارها در ايام برگزاري نمايشگاه جيتكس مطرح است اين است كه آيا حضور در اين نمايشگاه براي شركت‌هاي ايراني مناسب است يا خير؟ و يا اينكه اصولا وجود نمايشگاه جيتكس در مجاورت ايران تهديد است يا فرصت. صادركننده نمونه نرم‌افزار كشور در سال‌هاي 82 و84 ،90 درصد موفقيت صادراتي خود را حاصل حضور مستمر در نمايشگاه‌هاي عام و تخصصي بين‌المللي مي‌داند. علي اصغر هلالي، مديرعامل شركت نرم‌افزاري آرشام كوشا، گفت: هر شركتي كه بخواهد در بازارهاي جهاني حضور داشته باشد، حتما بايد مشاركت در نمايشگاه‌هاي معتبر بين‌المللي همچون CeBIT و Gitex را دستور كار خود قرار دهد. احمد عليپور مديرعامل شركت فراسو يكي از شركت‌هاي ايراني حاضر در اين نمايشگاه، برگزاري اين نمايشگاه را فرصتي براي شركت‌هاي ايراني مي‌داند. وي مي‌افزايد دو نوع ديدگاه در مورد نمايشگاه جيتكس دوبي در كشور وجود دارد كه برخي اين نمايشگاه را تهديد دانسته و برخي نيز معتقدند كه فرصت خوبي براي ايران است. اما به عقيده من اين نمايشگاه فرصتي است كه بايد از اين فرصت براي آشنايي با توانمندي‌هاي شركت‌هاي فعال خارجي در اين حوزه و ايجاد ارتباط با آنها و نيز نشان دادن توانمندي‌هاي شركت‌هاي داخلي، استفاده كرد. وي با اشاره به سرمايه‌گذاري در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات تصريح كرد فعاليت بلندمدت در كشور به دليل نبود امنيت سرمايه‌گذاري خواهان زيادي ندارد، به همين دليل بخش خصوصي نيز براي توليد اقدام چنداني انجام نداده است. عليپور تاكيد كرد براي جا انداختن يك مارك ايراني در فناوري اطلاعات لازم است شركت‌ها در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي به صورت نيرومند حضور يابند. احمد افقهي عضو سازمان نظام‌صنفي رايانه‌‏اي نيز در خصوص حضور شركت‌‏هاي ايراني در نمايشگاه جيتكس دوبي اظهار داشت: تنها چند شركت معدود ايراني كه تعدادشان به 5 شركت هم نمي‌‏رسند در جيتكس حضور دارند و محصول عرضه مي‌‏كنند. وي با اشاره به شركت‌‏هايي نظير فراسو و ثناراي كه در جيتكس حرفي براي گفتن دارند، خاطرنشان كرد: جيتكس بازار هدف شركت‌‏هاي ايراني نيست و هيچ‌‏گونه جذب سرمايه‌‏گذاري را به دنبال نخواهد داشت. افقهي با اشاره به حضور شركت‌‏هاي بزرگ و معروف خارجي در نمايشگاه جيتكس تصريح كرد: شركت‌‏هاي ايراني تنها نمايندگاني از اين شركت‌‏هاي بزرگ خواهند بود. وي با بيان اين كه شركت‌‏هاي ايراني در جيتكس كمبودهاي ارتباطي را در غرفه شركت‌‏هاي بزرگ جبران مي‌‏كنند، افزود: ايراني‌‏ها تحت نام شركت‌‏هاي خارجي در جيتكس حضور دارند. عضو سازمان نظام صنفي رايانه‌‏اي گفت: در ايران خريد و واردات صرفه بيشتري از توليد دارد، چرا كه مسوولان هيچ حمايت جدي از توليدكنندگان ندارند. افقهي افزود: با سياست‌‏هاي فعلي نمي‌‏توان صادرات كرد، چرا كه هيچ‌‏گونه توان رقابتي وجود ندارد. اما ميرابراهيمي دبير سومين جشنواره نرم‌افزارهاي چندرسانه‌اي برخلاف اين چند نفر نظر دارد. وي معتقد است كه نمايشگاه جيتكس دوبي براي كشور ما تهديد است و نه فرصت. محسن ميرابراهيمي مي‌افزايد: متاسفانه شاهد رونق روزافزون نمايشگاه‌هايي مانند جيتكس هستيم و امروزه در توجيه «ندانم كاري‌ها»، «موازي‌كاري‌ها» و «بي‌برنامگي‌ها» جيتكس را نه تهديد، حتي فرصت هم مي‌ناميم. وي اظهار داشت: هيچ كشوري بازار خود را به كشورهاي حاشيه‌اي و همسايه خود به رايگان نمي‌بخشد تا منافع حاصل از معاملات بازرگاني، رونق اقتصادي، توريست‌هاي اقتصادي و كسب‌وكارهاي حاشيه‌اي نصيب كشورهاي ديگر شود. وي يادآور شد: با توجه به جمعيت پولدار كشورمان در منطقه خاورميانه با در نظر گرفتن حتي كشوري مانند عربستان سعودي برآورد مي‌شود كه 70درصد بازار IT خاورميانه و به ويژه صادرات مجدد امارات متحده عربي، به ايران بوده است. وي ادامه داد: عمدتا شركت‌هاي حاضر در جيتكس دنبال جذب مشتريان ايراني هستند. محبي رييس سنديكاي توليدكنندگان رايانه نيز نظري تا حدي مشابه ميرابراهيمي دارد و مي‌گويد: نمايشگاه جيتكس بر روي بازار كشورهاي حوزه خليج فارس تاثير فراواني دارد، ولي بازار ايران را دستخوش تغييري نمي‌كند. محمدحسين محبي اظهار مي‌دارد: هدف نمايشگاه جيتكس تاثير بر بازار آسيا از طريق ورود اجناس غيرقانوني است كه خوشبختانه امسال اين امر محقق نشد. وي ادامه داد: محصولات رايانه‌اي كه در داخل توليد مي‌شود داراي كيفيتي بالاتر از سطح آسيا است و اين نشان دهنده پيشرفت و توسعه توليدكنندگان و افزايش سطح توقع كاربران از توليدات داخل است. وي ادامه داد تحريم و عدم شركت در الكامپ باعث تقويت جيتكس مي‌شود و شركت‌هاي ايراني به جاي شركت در الكامپ محصولات خود را در جيتكس ارائه مي‌كنند. رييس سنديكاي توليدكنندگان رايانه با اشاره به چشم‌انداز20 ساله كشور تصريح كرد: براي رسيدن به سطح تكنولوژي همسايگان خود بايد سرمايه‌گذاري‌هاي كلاني در بخش توليد انجام شود و اين امر نياز به سياست‌گذاري‌هاي صحيح براي مثال در زمينه نمايشگاهي دارد. جيتكس امسال و حضور شركت‌هاي ايراني امسال نيز همچون چندين سال گذشته شركت‌هاي ايراني به دو صورت در نمايشگاه حضور دارند. بخشي از شركت‌ها تحت نام غرفه ايران در نمايشگاه حضور مي‌يابند. اين شركت‌ها كه امسال تعدادشان به 12 شركت رسيده، با حمايت مركز صنايع نوين وزارت صنايع و با هماهنگي ثناراي در غرفه‌اي با نام ايران در اين نمايشگاه حضور مي‌يابند. «مهرداد ذوالفقاريان» مديرعامل ثناراي با اشاره به اين كه ايران امسال براي چهارمين سال متوالي در اين نمايشگاه شركت مي‌كند، گفت امسال غرفه ايران در سالن 8 (سالن ويژه نرم‌افزار) نمايشگاه در فضايي به مساحت 84 مترمربع به عرضه محصولات شركت‌هاي ايراني خواهد پرداخت. ذوالفقاريان گفت هدف ايران از حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي آنست كه با حضور شركت‌ها عرضه محصولاتشان توسعه صادرات نرم‌افزار محقق شود. به گفته وي، امسال ثناراي گزارش ديجيتالي و فناوري اطلاعات و ارتباطات را آماده كرده است كه قرار است در غرفه ايران به بازديدكنندگان عرضه شود. مديرعامل شركت ثناراي در زمينه خدمات عرضه شده به شركت‌هاي ايراني حاضر در نمايشگاه گفت: پيش از برگزاري اين نمايشگاه بازار فناوري اطلاعات و ارتباطات منطقه خاورميانه مورد بررسي قرار گرفته و راهنمايي‌ها و راهكارهاي لازم در مورد نوع محصولات پرطرفدار در اين نمايشگاه به شركت‌هاي نرم افزاري در اختيار آنان گذاشته شده است. فرشته فرج‌زاده، مدير امور بين‌الملل ثناراي در خصوص حضور شركت‌هاي نرم‌افزاري ايراني در نمايشگاه جيتكس دبي، اظهار داشت: ثناراي موفق شده است كه براي اولين بار در جيتكس شاپر (Shopper) فضائي را براي فروش مستقيم محصولات شركت‌هاي ايراني اختصاص دهد. وي در خصوص حضور شركت‌هاي نرم‌افزاري ايراني در جيتكس تصريح كرد: هر سال فراخواني براي اين منظور به كليه شركت‌ها ابلاغ و در روزنامه‌ها اعلام شده است و پروسه انتخاب شركت‌هاي داوطلب ت وسط شوراي راهبري نمايشگاه شامل مديران شركت ثناراي و ناظران مركز صنايع نوين صورت مي‌گيرد. وي در خصوص رضايت شركت‌هاي نرم‌افزاري از حضور در اين نمايشگاه گفت: شركت‌هايي كه در سال‌هاي گذشته در نمايشگاه حاضر بودند، از حضور خود در اين نمايشگاه راضي بوده و بعضا قراردادهائي را نيز منعقد كرده‌اند به نحوي كه در سال‌هاي گذشته شاهد استقبال خوبي از غرفه ايران بوده‌ايم ناصري مديرعامل سابق ثناراي در زمينه استقبال از شركت‌هاي ايراني در Gitex مي‌گويد: در سال‌هاي گذشته به طور كامل استقبال خوبي از غرفه‌‏هاي ايراني به عمل آمده است. ناصري تصريح كرد: درخواست‌‏هايي براي پذيرفتن نمايندگي از سوي كشورهايي مانند يمن، بحرين و سوريه به شركت‌‏هاي ايراني داده و تعدادي نيز قرارداد و تفاهم‌‏نامه به امضا رسيد. البته طبق آمار اعلامي شركت ثناراي ايراني‌‏ها؛ بيشترين بازديدكننده‌ غرفه‌‏هاي ايراني در جيتكس هستند. براي مثال در سال 2004 در پنج روز از برپايي نمايشگاه جيتكس دوبي، تعداد چهار هزار و 500 نفر از غرفه‌‏هاي 18 شركت ايراني بازديد كردند. به گفته ناصري بعد از كشور ايران، بيشترين مليت‌‏هايي كه از غرفه‌‏هاي ايران بازديد كردند به ترتيب كشورهاي هند،‌‏ عربستان، امارات و پاكستان بودند. علي‌اصغر هلالي، مديرعامل آرشام كوشا صادركننده نمونه نرم‌افزار كشور ضمن قدرداني از اقدامات دولت و مركز صنايع نوين وزارت صنايع در حمايت از حضور بخش خصوصي در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي، گفت: دولت در اين زمينه نبايد وارد عرصه تولي‌گري و تصدي شود و فقط بايد به عنوان حمايت‌كننده در كنار بخش خصوصي باشد. مديرعامل آرشام كوشا ادامه داد: شركت‌ها بايد به اين تشخيص برسند كه حضور در چه نمايشگاهي براي آنان مفيد است و دولت هم با بررسي دلايل از حضور آنها حمايت به عمل آورد. اما دسته دوم شركت‌هايي هستند كه در غرفه‌اي مجزا به عرضه خدمات خود مي‌پردازند. شركت فراسو بارزتزين اين نوع شركت‌ها مي‌باشند كه امسال سومين حضور مستقل خود را در جيتكس تجربه مي‌كند. البته شنيده مي‌شود بجز فراسو چند شركت ديگر هم به صورت مستقل در جيتكس شركت‌مي‌كنند كه به دليل عدم اطلاع‌رساني مناسب دسترسي به نام آنها امكان‌پذير نبود. اعزام رايگان دانشجويان به نمايشگاه جيتكس امسال حركت بسيار مثبتي آغاز شده و آن اعزام دانشجويان واجد شرايط به طور رايگان جهت بازديد از نمايشگاه GITEX 2006 دبي است. مدير شبكه همكار سازمان توسعه نوآوري‌هاي دانشجويان كشور (ايسيدو) كه مجري اين كار است ضمن اعلام اين مطلب افزود: تعداد دانشجويان اعزامي محدود بوده و بر همين اساس دانشجوياني كه طرح‌ها و ايده‌هاي جديد خود را به ويژه در حوزه فناوري اطلاعات ارائه دهند، در اولويت اعزام قرار دارند. حميدرضا سليماني گفت: نمايشگاه يكي از معتبرترين و پرطرفدارترين نمايشگاه بين‌المللي فناوري اطلاعات بوده و هدف از اعزام دانشجويان، آشنايي نخبگان كشور با آخرين تحولات حوزه فناوري اطلاعات مي‌باشد. مدير شبكه همكار ايسيدو در پايان افزود: اين برنامه با حمايت شركت‌ها و مؤسسات بخش خصوصي برگزار خواهد شد.
کد مطلب: 5791
نام شما
آدرس ايميل شما

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ