در اين نظرسنجي كه در سايت اخبار فناوري اطلاعات (ایتنا) انجام شد، از كاربران خواسته شده بود كه نوع ايميل مورد استفاده خود را از ميان گزينههاي موجود، مشخص كنند. اين گزينهها عبارت بود از:
1- YAHOO
2- HOTMAIL
3- سرويس ايميل رايگان ديگر
4- ايميل يك سايت رسمي كاري
5- هيچكدام
در اين نظرسنجي كه در فاصله زماني 5 تا 22 ارديبهشت سال 83 انجام شد، مجموعاً 358 نفر شركت كرده و نظر خود را در سايت ثبت نمودند.
به طوري كه نتايج اين نظرخواهي نشان ميدهد، سرويس ايميل ياهو با حدود 61 درصد آرا (217 نفر) در صدر انتخاب شركت كنندگان نظرسنجي بود، حال آن كه سرويس ايميل هاتميل كه در رتبه دوم نشست، فقط 17 درصد آرا (60 نفر) را از آن خود كرد. با توجه به اين كه 9 درصد (31 نفر) نيز گزينه سوم را انتخاب كرده بودند، نتيجه ميشود كه بيش از 87 درصد شركت كنندگان، از ايميل رايگان بهره ميگيرند، و نه ايميل رسمي.
با توجه به تخصصي بودن سايت ایتنا، و از آنجا كه طبيعتاً كاربران آن از متخصصين و يا عموماً كاربران آشنا با اينترنت به شمار ميروند، اين نكته از آن جهت جالب و قابل توجه است كه فقط 13 درصد اين كاربران، داراي ايميل خود از يك سايت رسمي كاري هستند.
شايد يكي از دلايل پيشي گرفتن ياهو را بتوان حجم بيشتري دانست كه به فضاي كاربران خود اختصاصي ميدهد. بدين ترتيب در رقابت سرويسهاي متنوع ايميل رايگان، ياهو توانسته تاكنون ديگر رقبا را پشت سربگذارد.
به هر صورت، با توجه به انجام اين نظرسنجي به صورت كاملاً آزاد و همگاني، شايد بتوان آن را كم و بيش مدلي هرچند كوچك از فضاي كاربران ايراني دانست و نتايج آن را تعميم داد، و بدين ترتيب اعلام نمود كه اكثريت غالب آنان از سرويسهاي ايميل رايگان استفاده ميكنند، و در صدر آن از YAHOO .
- نظرخواهي ایتنا در باره ايميل كاربران