۰
plusresetminus
شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۰

عکس روز ناسا؛ لکه‌های پلنگی روی سنگ‌های مریخی

ایتنا - یک نظریه هیجان‌انگیز اما اثبات‌نشده می‌گوید که در گذشته‌های دور، میکروب‌ها با انجام واکنش‌های شیمیایی انرژی تولید می‌کردند که سنگ‌ها را از قرمز به سفید تبدیل می‌کرد و یک حلقه تیره بر جا می‌گذاشت.
عکس روز ناسا؛ لکه‌های پلنگی روی سنگ‌های مریخی
چه چیزی این لکه‌های غیرعادی را ایجاد کرده است؟ اوایل ماه گذشته میلادی، کاوشگر پشتکار ناسا که در حال کاوش در مریخ است، لکه‌های روشن روی سنگ‌های مریخی را کشف کرد و دید که هر کدام با یک حاشیه تیره احاطه شده است. این الگوهای جالب که به دلیل شباهتشان با لکه‌های پلنگ، لکه‌های پلنگی نام گرفته‌اند، در حال تحت بررسی هستند تا مشخص شود که آیا توسط حیات باستانی مریخی ایجاد شده‌اند یا نه. اندازه این لکه‌ها تنها چند میلی‌متر است و روی یک سنگ بزرگ به نام «چایوا فالز» کشف شده‌اند.

 

یک نظریه هیجان‌انگیز اما اثبات‌نشده می‌گوید که در گذشته‌های دور، میکروب‌ها با انجام واکنش‌های شیمیایی انرژی تولید می‌کردند که سنگ‌ها را از قرمز به سفید تبدیل می‌کرد و یک حلقه تیره بر جا می‌گذاشت، مشابه لکه‌هایی که روی برخی سنگ‌های زمینی دیده می‌شود.
 
اگرچه ممکن است توضیحات غیر زیستی دیگری نیز در نهایت مطرح شوند، اما تمرکز بر این منشاء احتمالی زیستی باعث ایجاد شور و هیجان زیادی شده است. کشف چنین نشانه‌هایی نه تنها به دانشمندان کمک می‌کند تا بهتر درک کنند که آیا مریخ در گذشته حیات داشته است یا نه، بلکه به ما نیز اطلاعات بیشتری درباره فرآیندهای شیمیایی در شرایط محیطی مریخ می‌دهد. این کشف ممکن است راه را برای تحقیقات بیشتر و مأموریت‌های آینده به سیاره سرخ هموار کند و پرسش‌های جدیدی درباره وجود حیات در سایر سیارات منظومه شمسی به وجود آورد.
کد مطلب: 80265
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام