۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۰

عکس روز ناسا: نپتون، غول یخی حلقه‌دار

در این تصویر خیره‌کننده، ظاهر تاریک و شبح‌مانند نپتون به دلیل وجود متان در جوّ آن است که نور فروسرخ را جذب می‌کند.
عکس روز ناسا: نپتون، غول یخی حلقه‌دار
در مرکز تصویر واضحی که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده، نپتون قرار دارد که یک غول یخی است. این سیاره کم‌نور و دوردست، دورترین سیاره از خورشید است و حدود ۳۰ برابر بیشتر از زمین از خورشید فاصله دارد.

به گزارش ایتنا، در این تصویر خیره‌کننده، ظاهر تاریک و شبح‌مانند نپتون به دلیل وجود متان در جوّ آن است که نور فروسرخ را جذب می‌کند. اما ابرهای با ارتفاع بالا که بالاتر از بیشتر متان‌های جاذب نپتون قرار دارند، به راحتی در تصویر قابل مشاهده هستند.

بزرگ‌ترین ماه نپتون یعنی تریتون، که با نیتروژن یخ‌زده پوشیده شده، در نور خورشید منعکس شده و از خود نپتون روشن‌تر است. تریتون در گوشه بالا سمت چپ تصویر برگزیده امروز ناسا دیده می‌شود و ویژگی‌های خاص تلسکوپ وب مانند شکست نور را نشان می‌دهد.
 

در مجموع، هفت تا از ۱۴ قمر شناخته‌شده نپتون در این تصویر قابل شناسایی هستند.

حلقه‌های کم‌نور نپتون نیز در این پرتره فضایی به وضوح دیده می‌شوند. جزئیات پیچیده سیستم حلقه‌ای نپتون برای اولین بار از زمان بازدید فضاپیمای وویجر ۲ در ماه اوت سال ۱۹۸۹، قابل مشاهده هستند.

گفتنی است نپتون به عنوان یک سیاره یخی، بیشتر از ترکیبات یخ‌زده مانند آب، آمونیاک و متان تشکیل شده است. این سیاره همچنین دارای دماهای بسیار پایین و بادهای شدید است که می‌تواند به سرعت‌های بیش از ۲۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

نپتون به ما نشان می‌دهد که چگونه سیارات دوردست می‌توانند ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشند و مطالعه آن‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا بهتر سیارات دیگر را در کهکشان خود بشناسیم.
کد مطلب: 80661
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام