حسين ابراهيمآبادي - عضو انجمن ايراني جامعه اطلاعاتي - در گفتوگو با ايسنا با بيان اين كه هدف از آموزش الكترونيكي آموزش دادن با كيفيت در هر محيطي است گفت: به كمك محيطهاي الكترونيكي رويكردهاي جديد فرآيندهاي يادگيري را محقق ميكنند. او ادامه داد: منظور از ايجاد آموزش الكترونيكي ايجاد يك جريان جديد آموزشي نيست بلكه استفاده از محيط و ظرفيتهاي جديد آموزش مورد نظر است.
وي معتقد است: براي برقراري نظام آموزشي مبتني بر امكانات الكترونيكي فراهم كردن امكاناتي چون ايجاد شبكههايي با امكان دسترسي آسان و همهگير و نيز محتواي ديجيتالي كه مورد غفلت قرار گرفته است از شرايط اصلي است. با فراهم كردن اين پيش شرطها بايد بتوانيم برنامه آموزشي در سطح آموزش عالي را چندرسانهيي كنيم. به طوري كه طبق استانداردها 20 درصد از سرمايهگذاريهاي اين حوزه بايد براي ايجاد شبكه و 80 درصد جهت توليد محتوا باشد.
ابراهيمآبادي با تاكيد بر اين كه دانشجويان دوره غيرحضوري كه با امكانات الكترونيكي آموزش ميبينند نيازمند محتواي فارسي موجود در سايتهاي علمي هستند، افزود: جدا افتادن دانشجويان و نبود تبادل انساني يكي از ايراداتي است كه به آموزش در شبكه وارد است؛ در عين اين كه دسترسي به اطلاعات بيشتر در فضاي سايبر را امكانپذير ميسازد.
وي با بيان اين كه يكي از اهداف آموزش مجازي افزايش توسعه كمي بدون تحميل هزينه بيشتر به جامعه است، تصريح كرد: از آنجا كه بدون توليد محتواي ديجيتالي دانشگاه مجازي راهاندازي كردهايم نظام آموزشي با كيفيت بالا را به دست نميآوريم. اين عضو انجمن ايراني جامعه اطلاعاتي ايستادگي برخي اساتيد در برابر تغييرات آموزش حضوري به سوي آموزش الكترونيكي را ترديد اساتيد براي تغيير و يا نداشتن مهارت آموزش دادن از راه دور عنوان و اظهار كرد: ما در آينده نيازمند ارتقاء سطح مهارتهاي اساتيد و دانشجويان هستيم و با برنامهريزي بلندمدت استاد بايد احساس كند فضاي آموزشي به كمك او ميآيد. او در پايان خاطر نشان كرد: ايران مانند كشورهاي توسعه يافته بايد وارد اين تجربه شود؛ آن زمان است كه ميتوانيم ايرادات را ارزيابي كنيم و به يافتن راهحلهاي مناسب بينديشيم.