ایتنا - چند ماه پيش و پس از مدتها بحث و گفتوگو پيرامون خصوصيسازي شرکت مخابرات ايران، اين اقدام انجام شد اما نه تنها بحثها و حواشي آن به پايان نرسيد،بلکه بلافاصله گفتوگوها و مخالفتهايي را هم در پي داشت. مجلس شوراي اسلامي از اصليترين کانونهايي بود که بحث و سؤال از دستگاههاي مختلف را در دستور کار خود داشت.
اخير الياس نادران از نمايندگان مجلس در گفتوگويي به تحولات جديد پيرامون اين موضوع پرداخته است.
الیاس نادران نماينده مجلس در مصاحبه با وبسايت الف ضمن تشریح سخنان خود در مجلس در مخالفت با واگذاری سهام مخابرات گفت: بر اساس شاخصهای اقتصادی و بخش صنعت، در بسیاری از صنایع اگر بیش از 25 درصد سهام یک صنعتی که در اختیار یک کنسرسیوم باشد، آن کنسرسیوم در آن بازاراقتصادی حاکم خواهد یافت اما امروز در مخابرات نسبت بسیار فراتر از حد میباشد.
بخشي از مصاحبه الياس نادران با الف به شرح زیر است:
• به چه دلیل میگویید واگذاری مخابرات به سپاه، رقابت را مخدوش کرد؟
50 درصد سهام مخابرات ایران به کنسرسیومی واگذار شده که بخش قابل توجهی از آن متعلق به سپاه و بخشی دیگر آن متعلق به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است. باتوجه به اینکه در بورس فقط یک خریدار میتواند وجود داشته و بیش از 50 درصد بزرگترین شرکت کشور هم به این کنسرسیوم واگذار شده بنابراین انحصار دولتی به یک انحصار غیردولتی تبدیل شده و شرایط رقابت از بین رفته است. یعنی سرمایهگذاران دیگر امنیت لازم برای رقابت را ندارند لذا چون قبلاً بخشی بزرگی از سهام واگذار شده و دیگر امکان رقابت با این کنسرسیوم وجود ندارد. بر اساس شاخصهای اقتصادی و بخش صنعت، در بسیاری از صنایع بیش از 25 درصد سهام یک صنعتی که در اختیار یک کنسرسیوم باشد، آن کنسرسیوم در آن بازار اقتصادی حاکم خواهد یافت اما امروز در مخابرات نسبت بسیار فراتر از حد میباشد.
• استدلال وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال شما چه بود که مجلس از استدلال وی قانع شد؟
اینکه چرا مجلس قانع شد را باید از نمایندگانی که رای دادند به سخنان وزیر محترم اقتصاد دادند پرسید. حال اینکه استدلال وزیر محترم اقتصاد این بود که هیچ منعی برای ورود بنیاد تعاون سپاه و ستاد اجرایی فرمان امام در فعالیتهای اقتصادی وجود ندارد.
• چرا شورای رقابت که باید از رقابت حراست کند، این واگذاری را تایید کرد؟
به اعتقاد من شورای رقابت بحث فنی اقتصادی برآورد کارشناسانه در این مورد انجام نداد و اگر احیاناً مدعی هستند که این کار را انجام دادند من تقاضا میکنم که مطالعات پشتیبانی شدهای که منجر به این نظر شد که واگذاری بیش از 50 درصد سهام بزرگترین شرکت مخابراتی کشور به یک کنسرسیوم باعث ایجاد انحصار در بخش خصوصی نخواهد شد را منتشر کنند.
• چرا مجلس در قانون اصل 44 اجازه این واگذاریها را داد و چرا با اصلاح قانون جلوی ادامه این اشتباهات را نمیگیرد؟
به اعتقاد بنده مجلس قانون جامعی را تصویب کرد چون در چارچوب سیاستهای کلی اصل 44 بخصوص جزء 3 بند هـ که صراحت دارد که نباید واگذاریها، فعالیتها، آزادسازیها منجر انحصار شرکتهای دولتی به انحصار غیردولتی بشود. قانونگذار هم این سیاستها را در 45 ماده فعالیتهای اقتصادی و در سایر مواد مربوط به رقابتی کردن فضای کسب و کار و جلوگیری از ایجاد انحصار در بخشهای مختلف پیشبینی کرده است. منتها وقتی مجری چارچوبهای اجرای قانون را رعایت نمیکند نباید مسئولیت را متوجه قانونگذار کرد.
در بورس وقتی بنابر این هست که سهام یک شرکت معظم و در این حجم واگذار شود و شما تنها یک خریدار دارید برای واگذاری، رقابت مسخرهترین واژهای است که میشود برای آن بکار برد. به اعتقاد من نه تنها شرایط بورس رعایت نشده و حتی شرایط قانون برای مذاکره هم رعایت نشده است. یعنی اگر دستگاه مذاکره کننده با خریدار به مذاکره مینشستند قیمتی بهتر آن تعیین میشد که فقط یک خریدار در بورس کالایی را به 9 ریال بیش از قیمت پایه تعیین شده در بورس خریداری کند. یعنی هر سهمی را 9 ریال بیشتر خریداری کردهاند که به عبارتی 3400 ریال قیمت پایه بوده که 9 ریال بیشتر خریدهاند. اگر هم میخواستند کمتر هم بخرند هیچ منعی وجود نداشت چون تنها خریدار بالقوه سپاه بوده است.
نکته آخری که به ذهنم میرسد را عرض میکنم که در مجلس صحبتی شده است که با توجه به مقاصدی که حول و حوش این قرارداد وجود داشته و خلاف قانونهایی که صورت گرفته طرحی را پیشنهاد کنند که این قرارداد را باطل کند و شرکت مخابرات را برگردانند به یک شرکت دولتی. البته بنده هنوز از لحاظ حقوقی این تصمیم را بررسی نکردهام. امیدوارم انشاءالله مرکز پژوهشهای مجلس زودتر این اقدام حقوقی را انجام بدهد و نظر کارشناسیاش را بدهد تا ببینیم آیا این امکان وجود دارد یا خیر.