نظرات ستاد مردمی دکتر روحانی پیرامون انتخاب وزیر جدید آی.سی.تی
ایتنا - نکته مهم در این میان، توجه و تاکید بر معیارها و شاخصها، بیش و پیش از افراد بود، چرا که بررسی و استخراج معیارهای مهم میتواند بهتر و دقیقتر ما را به انتخابی صحیح و اثربخش و قابل دفاع برساند.
انتخاب وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات با لحاظ نمودن معیارها و شاخصهای دقیق و کامل، بهترین و مناسبترین نتیجه را برای پیشبرد و مدیریت بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور و هدایت آن در مسیر توسعه و تعالی بدنبال دارد.
فرهاد جواهردشتی دبیر کارگروه فاوای ستاد مردمی رییس جمهور منتخب در گفت وگو با ایتنا، ضمن تاکید بر این مطلب، از جمعبندی شاخصهای مناسب در این ستاد که حاصل همفکری با صاحبنظران و کارشناسان این حوزه است خبر داد. این جمعبندی به صورت بیانیه این کارگروه منتشر میگردد.
به گزارش ایتنا، متن بیانیه کارگروه فاوای ستاد مردمی رییس جمهور منتخب در خصوص انتخاب وزیر جدید آی.سی.تی به شرح زیر است:
نظرات ستاد مردمی رییس جمهور منتخب برای انتخاب وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات
با عنایت به فضای مناسب ایجاد شده برای مشارکت خبرگان و نخبگان کشور جهت همکاری درخصوص انتخاب وزرا و بستری که به واسطه ستاد مردمی رئیسجمهور منتخب ایجاد شده است، اتاق فکری متشکل از طیفی از متخصصین و صاحبنظران بخش فاوای کشور تشکیل گردید که پس از برگزاری چند جلسه هماندیشی و توفان فکری، مجموعهای از شاخصها و معیارهای ارزیابی مناسب جهت سنجش و گزینش وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پیشبرد و توسعه این حوزه مهم و تاثیرگذار در توسعه کشورمان، شناسایی و گروهبندی شد. نکته مهم در این میان، توجه و تاکید بر معیارها و شاخصها، بیش و پیش از افراد بود، چرا که بررسی و استخراج معیارهای مهم میتواند بهتر و دقیقتر ما را به انتخابی صحیح و اثربخش و قابل دفاع برساند. بر این اساس، سوابق و پتانسیلهای چند مدیر عالیرتبه مطرح در این خصوص برای ایفای نقش مذکور مورد بررسی قرار گرفت که نهایتاً، با تکیه به یک روش قابل قبول در جامعه حرفهای، فردی از میان گزینههای مطروحه به عنوان گزینه پیشنهادی ستاد مردمی انتخاب و معرفی میگردد. اهم شاخصها/زیرشاخصهای اصلی تعیین شده (مورد استفاده) که هر یک از آنها دارای درجه اهمیت و وزن خاص خود بوده، عبارت است از:
۱. توانمندیهای حرفهای (برگرفته از سوابق اجرایی و دستآوردهای موفقیتآمیز و حسن شهرت در لایههای بالادستی کشوری) در حوزههای: • فنی (مخابراتی و ارتباطات، از یکسو، و فناوری اطلاعات، از سویی دیگر) • حاکمیتی، سیاستگذاری، ساماندهی و نظاممندسازی (تنظیم مقررات) • برنامهریزیهای کلان (مشتمل بر برنامهریزیهای راهبردی و عملیاتی) • حقوقی (عهود و قراردادها) و امور مرتبط با مناقصات و مزایدهها (اعم از امور داخلی و خارجی) • بودجه و اعتبارات • تعامل با دستگاهها و نهادهای قانونگذاری ذیربط • تعامل با طرفهای خارجی (اعم از دولتها و تامینکنندگان محصول/خدمات) • تعامل با انجمنهای صنفی و جامعهی رسانهای • تعامل با شوراها، کنوانسیونها و انجمنهای تخصصی داخلی و خارجی • نظارت و ارزیابی • کارآفرینی، هدایت و راهاندازی طرحهای مبتکرانه و کارساز در جهت فراهم ساختن بسترهای لازم برای ایجاد اشتغال و تولید ثروت ملی • مدیریت منابع انسانی • تعالی سازمانی، نظام اداری، استانداردسازی و افزایش بهرهوری • امنیت و پدافند غیرعامل • آموزش، پژوهش و تحقیقات
۲. توانمندیهای فردی: • تحصیلات عالیه در زمینههای مرتبط • برخوردار از اشراف به کار و آشنا با روند توسعهی فناوریهای مرتبط در جهان • برخوردار از دانش زبان خارجه • آشنا با آداب بینالملل • آشنایی با فضای کسبوکار کشور • معتقد به شایستهسالاری و همافزایی • برخوردار از روابط عمومی بالا • متدین، معتقد به نظام و اصول اساسی جمهوری اسلامی، منطقی، تیزهوش، تحولگرا، جامعنگر، کوشا، نو اندیش، بردبار، خوشبیان، آراسته و برخوردار از شخصیتی جذاب و تاثیرگذار، دارای اعتماد به نفس و انگیزه بالا، شهامت (ریسکپذیری) لازم، توان تصمیمگیری مناسب و هوشمندانه ، چالاکی مورد انتظار از گردانندگان بالادستی صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات...
۳. سایر توانمندیها: • توان جلب نظر مثبت جامعه حرفهای (اعم از نخبگان و دستاندرکاران در این حوزه، جامعه علمی، انجمنهای صنفی، رسانههای تخصصی و امثال آن) نسبت به خود و اهداف و برنامههای مد نظر • توان جلب نظر مثبت بخش خصوصی • توان جلب نظر بدنهی وزارتخانه • توان جلب حامیان تاثیرگذار • توان ایجاد مقبولیت نسبت به خود و اهداف و برنامههای پیشنهادی در فضای تصمیمگیریهای بالادستی • توان جلب نظر جامعه حرفهای جهانی نسبت به خود
به این ترتیب، بر اساس یک روش منسجم و شاخصهای ارزیابی مشخص و شفاف، مدیری واجد شرایط توسط گروهی از خبرگان و مجربان این بخش پیشنهاد میشود. شکی نیست که با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان زیرساخت توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، نیازمند مدیری هستیم که به عنوان سکاندار این حرکت، ضمن اشراف به موضوع و حساس بودن نسبت به اهمیت بخش و دوری از حواشی، مجموعهای از اقدامات ریشهای را در این ارتباط در دستور کار قرار دهد، تا ضمن ساماندهی فعالیتها، نقش هدایتی و حمایتی حاکمیت را برای مشارکت حداکثری بخش خصوصی ایفا دارد.
شایان ذکر است که به باور این کارگروه، مدیر برگزیده توسط ستاد مردمی جهت معرفی به جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهور منتخب، میباید واجد چندين ويژگي برجسته بوده و در زمره افرادی باشد كه از زوایای مختلف بر هر دو بعد فناوریهای مخابراتی و ارتباطی، و فناوری اطلاعات تسلط کافی داشته و دارای ايدههاي کارسازی باشد. این در حالی است که پیش از این تمرکز وزارتخانه مذکور عمدتاً بر مدیرانی با پیشینه و ماهیت مخابراتی/ارتباطی معطوف بوده است.
کشوری که ارتباطات آن مشکل طراحی شبکه دارد و در فنون شبکه سازی یعنی تامین زیرساخت ضعف دارد امکان تبادل اطلاعات مناسب اعم از اینترنت , تلویزیون یاهر سرویس دیگر فراهم نمی شود . بنا بر این از داخل شعارهای روبنایی و مطرح کردن افراد تکراری وزیر لایقی در نمی آید.
وزير ارتباطات بايد كسي باشد كه شخصيت علمي محرز باشد و اسير بازي دلالان اينترنتي نشود. امروز بحث پايه ها و اركان ارتباطات و فناوري اطلاعات را كسي نمي كند و بحث سرشاخ ها است