ایتنا- یک استاد دانشگاه معتقد است استفاده موثر از یک رسانه در امر آموزش یک مهارت خاص، مستلزم شناخت کافی آن رسانه و داشتن تجربه لازم در آن مهارت است
از نگاه یک استاد ارتباطات تاثیر رسانهها بر توسعه فرهنگ و ارتقای توانمندیهای مهارتی غیرقابل انکار است و ظهور تلفنهای همراه هوشمند و تکنولوژیهای نوین هوشمند همچون عینک گوگل زمینه مناسبی برای انتقال این مهارتها به شمار میرود.
به گزارش ایتنا از ایسنا، محمد سبحانیفر- عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات - در توضیح این تکنولوژی ادامه داد: عینک هوشمند گوگل در واقع نوعی کامپیوتر پوشیدنی است که این امکان را به کاربران می دهد که با استفاده از آن نه تنها اطلاعات متعددی درباره چگونگی وضعیت آب وهوا به دست آورند بلکه به تماسهای تلفنی هم پاسخ بدهند یا پیامک ارسال کنند.
او تصریح کرد: امروزه رسانهها تنها به انتقال خبر نمیپردازند بلکه خبر میسازند و واقعیات را منتقل می کنند.
وی مهمترین کارکرد رسانهها در حوزه مهارتآموزی را کارکرد آموزشی و اطلاع رسانی ذکر کرد و گفت: مردم به رسانهها اعتماد دارند و تقریبا هر آنچه که بگویند باور می کنند تا جایی که رسانهها نقش خاموش کننده افکار و اخبار را نیز برعهده دارند.
سبحانی فر با تاکید بر ضرورت بهره گیری از رسانهها در ترویج فرهنگ کارآفرینی و مهارت آموزی خاطرنشان کرد: استفاده موثر از یک رسانه در امر آموزش یک مهارت خاص، مستلزم شناخت کافی آن رسانه و داشتن تجربه لازم در آن مهارت است.
به اعتقاد وی رسانهها باید در بحث آموزشهای مهارتی توجه ویژهای به گروه هدف داشته و بر اساس حیطههای رفتاری، دانشی و نگرشی عمل کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات اضافه کرد: یکی از ویژگیهای کارکرد رسانهها این است که می توانند در جایگاه یک مرکز آموزشی نقش آفرینی کنند و با اطلاعرسانی و خبردهی به اشاعه دیدگاههای مختلف و فرهنگسازی بپردازند، حتی در جذب حمایتهای مالی و سرمایه گذاریهای حوزه مهارت آموزی به ویژه ارتقای توانمندیهای مهارتی نقش بسزایی ایفا کنند.
این استاد ارتباطات دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود تاثیرگذاری تلویزیون بر افکار عمومی را ۵۵ درصد، روزنامه ها ۱۹ درصد، رادیو ۱۲ درصد، ارتباطات رو در رو در تاکسی و اتوبوس ۹ درصد، مجلات ۲ درصد و سایر منابع را ۱.۵ درصد ذکر کرد و گفت: رسانه های دیداری و شنیداری همچون رادیو و تلویزیون نقش موثری در ارائه آموزشهای گروهی دارند.
وی گفت: تحولی که امروز در حوزه رسانهها شکل گرفته ما را مجاب می کند که این فضا را به خوبی بشناسیم زیرا با تحولی که در حوزه آموزش در حال شکل گرفتن است دیگر آموزشهای آکادمیک مدنظر نیست و ارزشی که برای آموزشهای غیر آکادمیک قائل هستند، برتری بیشتری پیدا کرده است.
وی گفت: اگر بتوانیم مهارت و مدرک را با هم تلفیق کنیم درصد بالایی از مهارت آموزی و کارآفرینی را در کشور توسعه دادهایم؛ امروزه رسانهها فکر و فرهنگ و هویت فرهنگی انسانها را در دست دارند و بیش از همه بر افکار عمومی و تغییر نگرشها تاثیر می گذارند تا حدی که کارکرد آنها می تواند نگرشهای غلط را در جامعه از بین ببرد.