ایتنا- اگر در روزهای پایانی سال، برنامه خرید لوازم دیجیتالی را نیز در سبد خرید خود دارید، به این نکات توجه کنید!
کانون کاربران فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه به نزدیکی به ایام پایانی سال، توصیه هایی به متقاضیان خرید در بازارهای لوازم الکترونیکی، موبایل، رایانه و سایر تجهیزات و ادوات وابسته به آن ارائه کرد.
به گزارش ایتنا از مهر، در ایام منتهی به پایان سال همواره مشاهده شده که برخی فروشندگان اقدام به عرضه کالاهای کارکرده، تعمیری و تقلبی با بهایی کمتر از قیمت واقعی میکنند که برای پیشگیری از این موضوع ضرورت دارد خریداران با مشورت افراد خبره و مراجعه به مراکز معتبر، اقدام به خرید کنند.
براین اساس کانون کاربران فناوری اطلاعات و ارتباطات نکاتی را برای خرید از این مراکز به خریداران توصیه کرده است.
۱. عرضه کننده کالا موظف است در حین فروش محصولات خود نسبت به درج مشخصات فنی کالا، قیمت، نام تجهیزات و وسایل اضافی موجود یا قابل نصب و ارائه اطلاعات فنی لازم به مصرف کننده یا خریدار اقدام کند؛ ارائه هرگونه اطلاعات یا توضیحات غیر واقعی که منطبق با خصوصیات کالا نباشد از مصادیق تقلب در کسب است.
۲. عرضه کننده موظف است در زمان تحویل کالا، راهنمای مصرف کنندگان به زبان فارسی یا لاتین (چاپی یا الکترونیکی) بر اساس استاندارد ملی به شماره ۱- ۵۲۳۳ مربوطه به تجهیزات فناوری اطلاعات و ماشینهای اداری، اوراق ضمانتنامه یا دفترچه ضمانت و سایر مدارک لازم به همراه کالا را به خریدار تحویل دهد.
۳. ارایه فاکتور به هنگام خرید الزامی است. کاربران نیز توجه داشته باشند که فاکتور به منزله سند خرید قانونی تلقی شده و باید از فروشندگان فاکتور معتبر، درج کامل و دقیق کالای تحویل شده به همراه امضا و مهر فروشگاه مربوطه را دریافت کنند.
۴. بر اساس تبصره ۱ ماده سه قانون حمایت از مصرفکنندگان مصوب سال ۸۸ مجلس شورای اسلامی، فروش اجباری یک یا چند نوع کالا به همراه کالا یا خدمات دیگر ممنوع است.
۵. به بهانه بهایی کمتر از مراکز ناشناخته خرید نکنید. همواره از مراکز معتبر خریداری کرده و از فروشنده ضمانتنامه معتبر و قابل استناد بخواهید.
به گزارش مهر، کانون کاربران ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان نخستین سازمان مردم نهاد دارای مجوز از وزارت کشور و استانداری تهران، با هدف تعامل، هم افزایی و همیاری مردم با بخش دولتی از طریق ارتقای مشارکت عمومی و تقویت کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای افزایش بهره وری، کاهش هزینه، اصلاح الگوی مصرف و حمایت از تولیدات داخلی تشکیل شده است.