ایتنا- مشخص نیست وقتی به گفته معاون وزیر ارتباطات از مهلت دو هفتهای همراه اول تنها یک هفته باقی مانده، در این یک هفته قرار است چه اتفاقی افتاده و اگر آن اتفاق نیفتد چه خواهد شد؟
به گزارش ایسنا، تجربه استفاده از 3G طی ماههای گذشته برای کاربران اینترنت تلفن همراه در اکثر شهرهای بزرگ کشور به امری معمولی تبدیل شده و حتی به تازگی براساس میزان استفادهای که از این تکنولوژی صورت میگیرد از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه اینترنت تلفن همراه نیز تغییر کرده است با این وجود همچنان اپراتور اول کشور که بیش از نیمی از سیمکارتهای فعال کشور را دربرمیگیرد پروانه رسمی ورود به نسل سوم را دریافت نکرده است.
البته طی ماههای گذشته مسوولان مخابراتی وعدههای متعددی درباره زمان دریافت پروانه رسمی دادهاند اما طبق آخرین صحبتهای صورت گرفته، رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات این گونه اعلام کرده است که این شرکت برای دریافت این پروانه مهلتی دو هفتهای درخواست کرده تا در این دوره بتواند شاخصهای لازم را احصاء کند.
اما در این میان جای چند سوال وجود دارد؛ زمانی برای ورود اپراتورهایی که تا آن زمان تنها به ارائه نسل دوم ارتباطی میپرداختند این گونه مصوب شد که لازم است شرایط مختلفی توسط آنها مهیا شود تا بتوانند به نسلهای بالاتر عبور کنند از جمله این شرایط پرداخت مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان به وزارت ارتباطات بود که این رقم در قالب حق امتیاز ارتقای پروانه فعالیت یاد شده بود.
البته در مصوبه ۱۸۶ کمیسون تنظیم مقررات ارتباطات که به اصول حاکم بر نحوه اصلاح و ارتقای پروانه فعالیت اپراتورهای تلفن همراه مربوط می شد، موارد دیگری نیز در نظر گرفته شده بود و به عنوان مثال اعلام شده بود اپراتورها موظف هستند برای ورود به نسلهای بالاتر تمامی بدهیهای خود به وزارت ارتباطات را پرداخت کنند، موضوعی که تا مدتها جای بحث میان وزارت ارتباطات و مخابرات را پیش آورد و در نهایت این گونه اعلام شد که مخابرات بدهیهای خود را به این وزارتخانه پرداخت کرده است تا بدین ترتیب بتواند مجوز ورود به نسل های بالاتر را دریافت کند.
از دیگر مواردی که در مصوبه ۱۸۶ کمیسیون مورد توجه قرار گرفته بود بحث اجرای رومینگ ملی و اشتراک گذاری سایتها بود که این موضوع توسط اپراتورها عملیاتی شد.
حتی مصوبه ۱۸۶ در دل خود حاوی نکاتی بود که در نهایت موجب بحثهایی میان وزارت ارتباطات و مخابرات شد چرا که براین اساس لازم بود در پروانه همراه اول تغییراتی اساسی صورت بگیرد؛ موضوعی که شرکت مخابرات ایران در ابتدا در برابر آن مقاومت کرد اما درنهایت خواستههای وزارت ارتباطات در این حوزه نیز عملیاتی شد؛ با این حال به نظر میرسد این قصه همچنان سر دراز دارد.
از سوی دیگر اپراتور دوم ارتباطی کشور یا ایرانسل که در تاریخ ۱۳ مردادماه مجوز ارائه آزمایشی خدمات نسل سه را دریافت کرده بود، در مدت زمانی کمتر از یک ماه شهریورماه پروانه رسمی فعالیتهای خود را دریافت کرد و ظرف چند روز گذشته حتی ارائه خدمات نسل چهار را نیز آغاز کرد اما با این حال چند ماهی از دریافت مجوز آزمایشی همراه اول برای ورود به نسل سه می گذرد و همچنان پروانه رسمی برای این شرکت صادر نشده است.
طی ماههای اخیر این اپراتور با اختلالات متعدد مواجه بود و اکنون این گونه عنوان میشود که عدم ارائه پروانه رسمی به این شرکت به دلیل مشکلات فنی همراه اول بوده و تا زمانی که کیفیت ارائه خدمات در این شرکت به حد لازم نرسد چنین مجوزی به آن ارائه نخواهد شد.
اکنون این نکته وجود دارد که پس از مذاکرات متعددی که میان اپراتور اول ارتباطی کشور و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات صورت گرفته مدیران مخابراتی میلیاردها تومان برای تامین تجهیزات مورد نیاز سرمایهگذاری کردهاند و بیشک لازم است در این باره توجیه مناسبی برای آنها وجود داشته باشد تا آنها پا به چنین عرصهای بگذارند چرا که اپراتوری بدون دریافت ضمانتهای لازم چنین کاری نخواهد کرد.
علاوه بر این وزارت ارتباطات در ارائه مجوز دوره آزمایشی نه مدت زمانی را به عنوان سقف در نظر گرفته و نه محدودیتی ازنظر تعداد شهر برای اپراتور گذاشته است. به عبارت دیگر براساس مجوز ارائه خدمات ۳G به شکل آزمایشی اپراتور می تواند تمام فعالیتهای مورد نظر خود در حوزه ۳G را انجام دهد و در عمل تفاوتی بین مجوز رسمی و مجوز آزمایشی وجود ندارد.
حال سوال این است که اصلا فرض را بر این بگذاریم که تا چند ماه دیگر هم وزارت ارتباطات چنین مجوزی را به مجموعه مخابرات ارائه نکند در این صورت چه ضرری متوجه همراه اول و از سوی دیگر مشکلاتی برای کاربران ایجاد میکند؟! چرا که شبکه همراه اول که طبق آمارهای مختلف گفته می شود بیش از نیمی از سیم کارتهای فعال کشور را در اختیار دارد اکنون به واسطه ورود به نسل سوم ارتباطی با اختلالات و مشکلات متعدد همراه شده و هر بار مسوولان وزارت ارتباطات از مردم خواستهاند که در برابر این مشکلات صبوری کنند.
حال فرض را بر آن بگذاریم که اگر به این زودیها چنین مجوزی به اپراتور اول ارتباطی داده نشود با این حساب تکلیف مشترکان این اپراتور چه خواهد شد؟ چه همراه اول مجوز ورود به نسل سه را بگیرد چه نگیرد آنهایی که مایل به استفاده از 3G همراه اول باشند اکنون امکان دسترسی به این سرویس را دارند اما با این حال آنهایی که از اختلالات اپراتور اول به تنگ آمدهاند هیچ چارهای در برابر این موضوع ندارند.
از سوی دیگر مشخص نیست وقتی معاون وزیر ارتباطات این گونه می گوید که از مهلت دو هفتهای همراه اول تنها یک هفته باقی مانده در این یک هفته قرار است چه اتفاقی افتاده و اگر آن اتفاق نیفتد چه خواهد شد؟
حال با تمام این تفاسیر باید منتظر ماند تا در نهایت مشخص شود تا وزارت ارتباطات و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای حل این مشکلات و برون رفت از این اوضاع چه راهکاری را مدنظر قرار خواهد داد و دوره صبوری کاربران همراه اول از چه زمانی به پایان خواهد رسید.