گزارشی از تازه ترین محصولات دنیای «فناوری پوشیدنی»
فناوری این بار در لباس و مد قدرت نمایی می کند
ایتنا- شاید این اواخر عبارت فناوری پوشیدنی را زیاد شنیدهباشید. فناوری پوشیدن یعنی تلفیق پوشش و تکنولوژی.
«فناوری پوشیدنی» عبارتی است که اگر اخبار این حوزه را دنبال کنید، آن را به وفور مشاهده خواهید کرد. این اصطلاح به معنی تلفیق فناوری و انواع پوششهایی است که انسان در زندگی روزمره مورد استفاده قرار میدهد و از زیورآلات گرفته تا کفش و کلاه را به حسگرها و سیستمهای پیشرفته مجهز میکند تا انسان هزاره سوم بتواند بیشترین بهره را از ابزارهای معمول ببرد.
عینک هوشمند Glass گوگل، انواع ساعتهای مچی، فناوریهای پزشکی و... از مهمترین مواردی هستند که اطلاعات فراوان در مورد آنها منتشر میشود و بررسیها نشان داده است هماکنون ۳۷ خانواده بزرگ فناوریهای پوشیدنی در شرکتهای مختلف توسعه مییابند و وارد بازار میشوند.
در حالی که ارزش بازار جهانی فناوریهای پوشیدنی در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۴میلیارد دلار محاسبه شد، پیشبینی میشود این رقم در سال ۲۰۲۴ از ۷۰ میلیارد دلار هم فراتر رود.
در یک بررسی جدید ۷۱ درصد از جوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله جهان اعلام کردند که تمایل به خرید فناوریهای پوشیدنی دارند و با این اتفاق بزرگترین مرکز توسعه مد در امریکا نخستین جشنواره فناوری و مد را با نام FashioNXT 2015 برگزار کرد تا بهترین پوششهایی که با ظاهر مناسب امکانات و فناوری پیشرفته را در اختیار مردم قرار میدهند، گردآوری کند و این عرصه را وارد بازار جدیدی کند تا از علاقهمندی جوانان به این خدمات بیشترین بهره را ببرد.
در این جشنواره مدلهای مختلف لباس، زیورآلات، برچسبهای مخصوص پوست و انواع دیگر پوششها به نمایش درآمدند و مسئولان برگزارکننده فناوریهای به نمایش درآمده را در بخشهای زیر تقسیمبندی کردند.
شارژر همراه لباسهایی که در این جشنواره به نمایش درآمدند و قرار است در آینده نزدیک به تولید انبوه برسند، به گونهای طراحی شدند که امکان شارژ گوشی هوشمند و رایانه لوحی را برای شما فراهم میکند.
پنلهای خورشیدی انعطافپذیری در تار و پود این لباسها بافته شدهاند و این امکان را به طراحان پوشاک میدهند تا آخرین مد را همراه با قابلیت ذخیره انرژی در اختیار مردم بگذارند. این پنلها قابلیت ذخیره انرژی به مدت زیاد را دارند و بدون نیاز به انرژی الکتریسیته، نیروی مورد نیاز شما را از خورشید تأمین میکنند.
شرکت Wearable Solar از این پنلها برای تولید البسه سبک بهره برده است و ادعا میکند اگر لباسهای آن یک ساعت مقابل نور خورشید قرار بگیرند، میتوانند ۵۰درصد باتری گوشی هوشمند را شارژ کنند.
شرکت Voltaic Systems که دفتر مرکزی آن در نیویورک واقع شده است نیز کلکسیونی از کیفهای خود را به نمایش گذاشت که میتوانند به کمک انرژی خورشید انواع دستگاههای الکترونیکی را شارژ کنند.
دستبند هوشمند در آینده نزدیک سیستمهای تهویه هوا به گونهای سرویس میدهند که هوای بد و آلوده حتی در محیط باز اجازه نزدیک شدن به شما را ندارد. برای این کار کافی است دستبند هوشمند Hand Tree را در اختیار بگیرید.
این دستبند علاوه بر امکانات الکترونیکی، میتواند هوای آلوده را در اختیار بگیرد و در آن واحد هوای تمیز را اطراف شما منتشر کند.
این دستبند در آزمایشگاه تخصصی Electrolux ساخته شده است و البته نمونههای دیگر آن در قالب لباسهای هوشمند ساخته شدهاند که فیلترهای کربنی را در خود جا دادهاند و شامل باتری قابل شارژ و لامپهای ارگانیک میشوند.
این پوششهای هوشمند به گونهای طراحی شدهاند که برای در اختیار گرفتن آنها نیاز نیست مدت زیادی منتظر بمانیم.
پوشاک سازگار با محیط «آمی وینترز» طراح برجسته مرکز Rainbow Winters بر این باور است که طی چند دهه اخیر انواع وسایلی که انسان در زندگی روزمره با آنها سروکار دارد پیشرفت کرده و فقط پوشاک بوده است که جز تغییر در شکل ظاهری، هیچ اتفاق دیگری در آن نیفتاده است.
او معتقد است که پوشاک باید متناسب با محیط پیرامون خود تغییر کند و ورود فناوری به این عرصه مهمترین اتفاقی است که میتواند تاریخ این صنعت را متحول سازد. او به همراه همکاران خود لباس چرمی طراحی کرده است که شامل برچسبهای هوشمند میشود و قادر است در مقابل صداهای محیط عکسالعمل نشان دهد.
زمانی که صدا در اطراف فرد بالا میرود، چراغهای کوچک موجود در بافت لباس روشن میشوند که وینترز از آن با عنوان «موسیقی بصری» یاد میکند. این لباس قابلیت تشخیص نور محیط را هم دارد و زمانی که در مقابل نور خورشید قرار میگیرد، پنل مرکزی آن با نقطههای سبز روشن میشود.
این نقطههای سبز به معنی شارژ شدن باتری داخلی است تا لباس در هنگامی که محیط پیرامون را تاریک تشخیص دهد، چراغهای خود را به صورت خودکار روشن کند.
پوشاک قابل جستوجو «آشِر لیواین» از معروفترین طراحان مد در جهان در جدیدترین کلکسیون خود جاکلیدی هوشمندی ارائه کرده است که در نمایشگاه FashioNXT نیز توجه همگان را به خود جلب کرد.
این جاکلیدی زیبا با ابزار موبایلی TrackR سازگاری دارد و تراشهای در خود جا داده است که به صاحب خود امکان میدهد محل استقرار وسایل شخصی را پیدا کند.
لیواین که برای سرشناسترین خوانندگان جهان لباس طراحی میکند، برای ساخت این جاکلیدی با شرکت توسعه فناوری بلوتوث و شرکت موبایلساز Phone Halo همکاری کرده است تا تراشه مذکور را تولید کند.
این تراشه میتواند به انواع وسایل گرانبها متصل شود و جلوی گم شدن آنها را بگیرد. لازم به ذکر است که این روزها دیگر برندهای بزرگ پوشاک از جمله Burberry نیز تراشه مشابهی ارائه کردهاند که در دیگر انواع پوشاک به کار گرفته میشود.
کلاههای ماهوارهای این روزها سیستمهای هوشمندی از Citi Bike عرضه شده است تا دوچرخهسواران شهری بتوانند با ایمنی کامل ورزش کنند. اما شرکت Adafruit که کیتها و سیستمهای الکترونیکی هوشمند DIY را تولید میکند، کلاه ایمنی ویژهای در این جشنواره به نمایش گذاشته که امکانات قابل ملاحظهای را در اختیار دوچرخهسواران قرار میدهد.
این کلاه ایمنی سیستم هدایتگر داخلی دارد و در سمت چپ و راست خود به چراغهای ویژهای مجهز شده است که مسیر را به دوچرخهسوار نشان میدهد. هر فرد برای استفاده از سیستم هوشمند این کلاه باید تنظیمات آن را به صورت دستی انجام دهد و مقصد را برای آن مشخص کند.
این فناوری در کلاههای معمولی هم به کار گرفته شده است تا کاربر به هنگام عبور و مرور شهری نیازی به استفاده از گوشی هوشمند نداشته باشد.
لباسهای نورانی این البسه همان چیزی است که انسان برای سالیان طولانی قصد تولید آن را داشت تا ضمن افزایش زیبایی، احتمال تصادفات را در هنگام شب کاهش دهد. «ئینگ گائو» از طراحان صاحبنام جهان یکی از بهترین نوع این لباسها را در جشنواره FashioNXT به نمایش گذاشت.
این لباسهای زنانه شامل موتورهای بسیار کوچکی میشوند که روشنایی را در بخشهای مختلف لباس ایجاد میکنند. این لباس از الیاف ویژهای ساخته شده است که تمام آنها با موتورهای مذکور در ارتباط هستند و زمانی که محیط پیرامون تاریک باشد بهطور خودکار روشن میشوند.
موتورهایی که در این لباس کار گذاشته شده است نیروی مورد نیاز خود را از حرکت بدن انسان تأمین میکنند. البته باید گفت انواع مختلف این لباس در نمایشگاه مذکور عرضه شده است.
آنچه در این زمینه مهم بهنظر میرسد، توجه فراوان شرکتهای بزرگ برای توسعه فناوریهای پوشیدنی است که در این راستا مایکروسافت نخستین شلوار مجهز به شارژر را عرضه کرده است، نوکیا با کمک Drinkwater دامن زنانه با صدها گوشی هوشمند تولید کرده است، Burberry از بزرگترین برندهای پوشاک مرکزی برای توسعه فناوری و مد در اختیار گرفته است و... این مسأله نشان میدهد که بزودی نحوه بهرهمندی ما از پوشاک تغییر میکند.