ایتنا- یاهو زمانی از بزرگان دنیای اینترنت بود اما اینروزها، پیر و سالخورده و افسرده به کارش ادامه میدهد!
همه کسانی که در اولین روزهای اینترنت در ایران پا به پای رایانهها بودهاند، یاهو را یکی از اصلیترین و اصیلترین ابزارهای کار خود در آن روزها به یاد میآورند؛ پلتفرمی که بسیاری از کاربران در سراسر دنیا اینترنت را با آن شناختهاند، ولی این روزها حال خوشی ندارد و به تدریج گویا یک تراژدی غمانگیز در انتظار آن است.
همه کسانی که در اولین روزهای اینترنت در ایران پا به پای رایانهها بودهاند، یاهو را یکی از اصلیترین و اصیلترین ابزارهای کار خود در آن روزها به یاد میآورند؛ پلتفرمی که بسیاری از کاربران در سراسر دنیا اینترنت را با آن شناختهاند، ولی این روزها حال خوشی ندارد و به تدریج گویا یک تراژدی غمانگیز در انتظار آن است.
هفته گذشته پورتال رسمی یاهو در اینترنت اعلام کرد، قراردادی تجاری در راستای تبلیغاتی اینترنتی بر روی موتور جستجو را با شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت به امضا رسانده است.
همچنین اعلام شد که درآمد فصل گذشته یاهو بسیار پایینتر از آن چیزی است که پیش از این در تحلیلها به آن اشاره شده بود که خود این امر، پرسشهای بسیاری را در مورد مدیریت «ماریسا مایر» مدیرعامل فعلی یاهو برمیانگیزد.
دو دهه قبل، یاهو پیشروترین پلتفرم در عرصه اینترنت و موتور جستجو در مقامی قرار داشت که میتوانست یک شبه گوگل تازه پا را خریداری کند؛ اما بعد از یک سقوط مداوم در یک دهه بعدی، در سال ۲۰۰۸ یاهو به جایی رسیده بود که مایکروسافت با ۴۵ میلیارد دلار پیشنهاد خرید آن را داد.
در حال حاضر وضعیت از این هم بدتر است و ارزش یاهو به کمی بیش از ۲۹ میلیارد دلار میرسد و نکته جالب اینکه این ارزش به هیچ وجه ناشی از تجارت اصلی یاهو ـ که البته در آن به شدت سقوط کرده است ـ نیست. ۵.۵ میلیارد ارزش نقدی به علاوه ۲۲.۶ میلیارد ناشی از سهام Alibaba در چین و حسابهای Yahoo Japan به ارزش ۲.۳ میلیارد دلار مجموع داراییهای یاهو را تشکیل میدهند.
یاهو این روزها بیش از همه به خاطر هویت و شخصیت مدیرعامل چالشی فعلی خود یا به خاطر ابداعات عجیب و غریب و اغلب سرهمبندی شده – همچون روشی جدید برای ورود به حساب کاربری ایمیل بدون نیاز به گذرواژه – در صدر اخبار قرار میگیرد.
یاهو به سادگی میتوانست به یک گوگل، فیسبوک یا توئیتر تبدیل شود اگر قدم صحیح را برداشته بود؛ اما در حال حاضر این شرکت همه داراییهای معنوی خود را در موتور جستجو، کما بیش در حوزه ایمیل و به ویژه در حوزه شبکههای اجتماعی و ارتباطی از دست داده است.
این همه یک درس را در پی دارد: این ایدههای بزرگ هستند که مشکلات بزرگ را حل میکنند و نه وصله و پینههای عجیب.
مایر البته در حال حاضر در تلاش برای دست و پا کردن یک معجزه در حوزه موبایل ویدئو و سایر حوزههای در حال ظهور در عرصه تکنولوژی است اما همانند آنچه هفته قبل یاهو اعلام کرد، همه اینها نتوانسته است کاری برای این شرکت از پیش ببرد.
هر آنچه یاهو در تلاش برای قدم گذاشتن در آن است پیش از این از سوی سایر شرکتها پیموده شده است.
البته هنوز یاهو جایگاه سوم را به عنوان بزرگترین پتلفرم وب در ایالات متحده بعد از گوگل و فیسبوک داراست اما واقعا به یک معجزه نیازمند است، زیرا ماریسا مایر هنوز به تکنولوژی فکر میکند و نه به مخاطبان و یاهو از روش و منش دو دهه قبل خود به شدت فاصله گرفته است.