ابهام در انتخاب ۳ شرکت و ۳ سایت از سوی وزارت ارتباطات برای کاهش قیمت پهنای باند مشترکان
ایتنا - با کاهش هزینهها تنها در بخش داخلی چه تضمینی برای کاهش قیمت سرویس برای کاربران و در نهایت نتیجه دادن تمام این اقدامات وجود دارد؟
یکی از زیرمجموعههای وزارت ارتباطات تفاهمی با چند شرکت اینترنتی و چند سایت برای کاهش قیمت پهنای باند سرویسهای داخلی انجام داده است. تفاهمی که با چند سوال و ابهام جدی همراه است.
به گزارش ایتنا از فارس، صبح چهارشنبه اخباری در برخی رسانههای منتخب درباره تفاهم یکی از شرکتهای زیرمجموعه وزارت ارتباطات با ۶ شرکت اینترنتی و محتوایی برای کاهش تعرفه ترافیک داخلی برای کاربران نهایی منتشر شد.
این مراسم که در عنوان میتوانست نسبت به برنامههای دیدار وزیر ارتباطات با سفرهای ۱۸۹ کشور جهان برای رسانهها، افکار عمومی و کاربران از اهمیت خبری بیشتری برخوردار باشد، بدون حضور عمومی رسانهها برگزار شد. همچنین حذف اطلاعرسانی اولیه در این باره در گروه تلگرامی رسمی وزارت ارتباطات نیز شائبه تعمد در نوع پوشش خبری این برنامه را تقویت میکند تا در نهایت این مراسم با حضور رسانههای انتخابی نزدیک به دولت برگزار شود.
اگرچه نگاه مدیرتی در شرکت زیرساخت با ورود محمد جواد آذری جهرمی از شیوه سنتی و کرخت دولتی به شیوه جوان تغییر کرده و اولین نمود این تفکر پرجرات، زدن تیغ جراحی بر مدل بیمار اقتصادی اینترنت و چشم پوشی این شرکت از ۱۱۴ میلیارد تومان سود سالانه به قیمت پیشرفت زیربنایی کشور است، اما رفتار وزارت ارتباطات در پنهانکاری خبری، این تفاهمنامه را تحت تاثیر ابهامات جدی قرار داده است.
از جمله اینکه به گفته مسئولان «با راه اندازی مرکز تبادل ترافیک داده تهران (NIX)، قیمت هر ۱۰ گیگابیت پهنای باند از حدود ۱.۷ میلیارد تومان به ۹ میلیون تومان برای شرکتهای اینترنتی کاهش یافته و این تغییر باعث کاهش ۵۰ درصدی قیمت اینترنت کاربران در سرویسهای داخلی میشود»، اما این سوال اساسی مطرح است که وقتی در گذشته تخفیف شفاف قیمت اینترنت بینالملل، شرکتهای اینترنتی را ملزم به کاهش قیمت برای کاربران نکرده است، با کاهش هزینهها تنها در بخش داخلی چه تضمینی برای کاهش قیمت سرویس برای کاربران و در نهایت نتیجه دادن تمام این اقدامات وجود دارد؟
همچنین با این تفاهم مقرر شده ۶ شرکت سرویسدهنده رایتل، آسیاتک، شاتل، آپارات، فیلیمو و تله ویبیون ترافیک اطلاعات خود را از مسیر NIX زیرساخت انتقال دهند که در نتیجه کاهش قیمت تنها برای کاربران ۳ شرکت اینترنتی و استفاده کنندگان از ۳ سایت محقق میشود. به غیر از این شرکتها و سایتها، چه برنامهای برای سایر شرکتهای اینترنتی و کاهش قیمت اینترنت برای کاربران آنها وجود دارد؟ در کنار سایتهای ویدئویی پربازدید ایرانی، معیار انتخاب این شرکتهای اینترنتی و اپراتور موبایل برای برخورداری از کاهش قیمت، از دیگر ابهامات این تفاهم است.
سوال هایی که در نبود رسانههای عمومی بدون پاسخ مانده و ابعاد یک طرح بزرگ را با ابهام جدی روبرو کردهاند.
اگه واقعا میخواید قیمت اینترنت رو بیارید پایین راه حلش اسونه. پایان دادن به انحصار زیرساخت و توزیع پهنای باند با قیمت عادلانه نه چندصد برابر قیمت خرید. راه حل آسونه، اما ایا دل کندن از منافع شخصی و گروهی هم آسونه؟ آیا پذیرش این که اینترنت فرصت است و نه تهدید آسونه؟
شرکت های بزرگ دنیا از خداشون هست در ایران سرمایه گذاری کنند
میلیاردها دلار سود در این کار هست که دوستان به قیمت عقب افتادن کشور میخوان به دست رفقای خودشون برسه
حالا یک زمانی رفتن پشت رایتل
رفتن پشت ایرانیان نت
رفتن پشت مخابرات
در ضمن رایتل یه چند ماهی هست این کار رو کرده و هیچ کس هم استقبال نکرده بود.
حالا دلیل افتتاح دوباره اش رو نمی دونم!