"پروژه روزنامهنگاری" فیسبوک به دنبال تقویت خبرهای آنلاین است
ایتنا - این پروژه نشاندهنده توجه فیسبوک نسبت به صنعت رسانه است، که از زمان پیدایش کاغذ تا عصر اینترنت و شبکههای اجتماعی را دربرمیگیرد.
فیسبوک مسئولیت بیشتری در قبال نقش خود در صنعت اطلاعرسانی میپذیرد. این شبکه اجتماعی به تازگی یک طرح ابتکاری جدید با نام "پروژه روزنامهنگاری" را اعلام کرد که جایگاه فیسبوک را در صنعت خبررسانی مستحکمتر می کند. این رسانه اجتماعی به عنوان بخشی از این تلاش سعی میکند به روزنامهنگاران آموزش دهد که چگونه از فیسبوک به عنوان یک ابزار گزارشدهی استفاده کنند تا از این طریق به عموم کمک کنند اطلاعات درست را از اطلاعات غلط تشخیص دهند.
به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از CNET، فیجی سیمو، مدیر این پروژه، در پستی نوشت: «میدانیم که جامعه ما برای به اشتراکگذاری و بحث درباره ایدهها و خبرها ارزش زیادی قائل است و ما به عنوان بخشی از این خدمترسانی، اهمیت زیادی به اطمینان از این امر میدهیم که اکوسیستم خبرهای درست و روزنامهنگاری پیشرفت داشته باشند.»
این طرح ابتکاری بخشی از تغییر رویه فیسبوک است که برای مدت زیادی تأثیرش را بر اخبار نادیده گرفت و متوجه تأثیر اطلاعات کذبی که در فیسبوک دست به دست میشدند نبود. اکنون این شرکت به نقش پررنگ خود در اخبار آنلاین و همچنین توانایی آن در شکل دادن به آینده خبرنگاری اذعان میکند.
این پروژه همچنین نشاندهنده توجه فیسبوک نسبت به صنعت رسانه است، که از زمان پیدایش کاغذ تا عصر اینترنت و شبکههای اجتماعی را دربرمیگیرد. بخش اعظم این انقلاب، خود فیسبوک بوده است که تأثیر بسیار زیادی در انتشار اخبار در میان ۱.۷۹ میلیارد بازدیدکننده ماهانه خود داشته است. البته الگوریتمهای نرمافزاری فیسبوک که همیشه در حال تغییر و تحول هستند، نقش پررنگی در مطالبی که افراد در رسانههای اجتماعی میبینند دارند و بنابراین به نوبه خود بر بینندگانِ خروجیهای اخبار و درآمد حاصل از آنها تأثیر مستقیم خواهد داشت.
گفتنی است پروژه عظیم متعلق به این رسانه اجتماعی، دارای سه جنبه است. اولین جنبه مربوط است به توسعه محصولات خبری مانند قالبهای جدید روایت در فیسبوک و خبرگزاریها. فیسبوک نیز نمونهای از یکی از خبرگزاریهای رسانهای آلمان را ارائه کرده است. عضویت در این خبرگزاری برای مدتی محدود برای اعضای فیسبوک رایگان است.
جنبه دوم، طرحی است برای ارائه ابزارها و "بهترین روشهای" آموزش روزنامهنگاری. در این طرح، فیسبوک با "مؤسسه نایت"، "تعاونی روزنامهنگاری دیترویت"، و "مؤسسه خبرهای غیرانتفاعی" همکاری میکند. علاوه بر این، یکی از ابزارهای تحت مالکیت فیسبوک به نام CrowdTangle که عملکرد اجتماعی را میسنجد، از حالا به بعد برای شرکای رسانهای فیسبوک رایگان خواهد بود.
آخرین نقطه تمرکز فیسبوک، بر روی خوانندگان و تأکید بر ارتقاء سواد رسانهای آنهاست. فیسبوک اعلام کرده است که ابزارهای جدیدی برای تسهیل گزارش دادن اخبار جعلی ارائه میکند و ضمناً در تلاش است انگیزههای مالی را که عامل کلاهبرداری هستند حذف کند و همزمان با گروههای بررسی حقایق برای شناسایی فریبکاران همکاری کند.
"پروژه روزنامهنگاری" تنها آخرین گامی است که فیسبوک در جهت کاستن تنشها در رسانههای خبری برداشته است. این شبکه اجتماعی هفته پیش کمپل براون، سردبیر سابق سی.ان.ان، را به سمت رئیس بخش مشارکت خبری خود منصوب کرد. او واسطهای خواهد بود که به خبرگزاریها و رسانهها کمک میکند تا همکاری مؤثرتری با فیسبوک داشته باشند.