ایتنا- بنیانگذار و مجری طرح کودک رایانه در ایران گفت: نبود زیرساخت مناسب و تحلیل ناکافی طرح کودک رایانه منجر شد که این طرح آنچنانکه شایسته است، توسعه نیابد.
محمدحسن محمد پور ابراز کرد: طرح کودک رایانه با رویکرد آموزش مهارتهای زندگی و آیندهپژوهی، نخستین بار در سال ۱۳۸۵ مطرح شد و در همان سال بهصورت درسنامه در مدارس خاص استان هرمزگان اجرا شد.
به گزارش ایتنا از ایسنا، وی ادامه داد: در این طرح از وسایل الکترونیکی همچون رایانه، تلفن همراه، تبلت و تختههای هوشمند بهمنظور استعدادیابی، سنجش توانایی، علمآموزی و برانگیختن خلاقیت و نوآوری در کودکان و نوجوانان استفاده میشود و با برنامهریزی هدفمند زیر نظر مشاوران خبره و با بهکارگیری فنون بازیواری آموزشی، مهارتهای زندگی و فرهنگ شهروندی را به آنها میآموزد.
محمد پور با بیان اینکه کودکان در کشورهای پیشرفته کار با رایانه را از پیشدبستانی آغاز میکنند و از کار با دستگاههای فناورانه لذت میبرند افزود: در ایران این آموزشها در سطح کودکان و نوجوانان مغفول مانده بود، تا اینکه در سال ۱۳۹۱ مجدداً این طرح باهدف ارتقای مهارتهای رایانهای خردسالان (۴ تا ۷ سال) توسط سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور آغاز به کار کرد که بهطور موقت در چند استان همچون استانهای آذربایجان شرقی، فارس، مرکزی و بوشهر مورد آزمون قرار گرفت.
وی اضافه کرد: در این طرح مقرر شد که بستههای آموزشی مخصوصی در هر مرحله از آموزش تدوین و کمیته نظارت بر اجرای الگوهای اصولی طرح تشکیل شود که بر برگزاری طرح و ایجاد کارگاههای استاندارد رایانه کودک نظارت کند اما نبود زیرساخت مناسب در کشور و تحلیل ناکافی طرح منجر شد که طرح آنچنانکه شایسته است، توسعه نیابد.
بنیانگذار و مجری طرح کودک رایانه در ایران با توجه به اینکه بیش از یک دهه از تحقیق و بررسی این طرح میگذرد، اظهار کرد: بار دیگر با بهرهگیری از بهترین روشهای جهان، طرح کودک رایانه بازنگری شده است و با مأموریت خدمترسانی به کودکان و نوجوانان ایران اسلامی و در جهت تحقق سند چشمانداز ایران ۱۴۰۴، قصد دارد تا برای کودکان و نوجوانان مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات را با مهارتهای زندگی و فرهنگ شهروندی درهم آمیزد که در اجرای این طرح کارآفرینی امید است بسیاری از دانشآموختگان حوزههای مرتبط در این طرح مشارکت کنند و فرصت شغلی مناسبی برای آنها فراهم شود.
وی ابراز کرد: نکته بسیار مهمی که در خصوص آمـوزش به کودکان و نوجوانان وجود دارد و در روانشـناسی کودک نیز به آن توجه ویژهای شده، این است که کودکان و نوجوانان در حال آماده شدن برای زندگی پیچیده آینده هستند و دنیای پیچیده و غیرقابل درک ما در نظر آنها بسیار سادهتر و معقولتر است و هرگونه مهارتی که در کودکی کسب شود، در آینده جز بزرگترین مهارتهای شخصی وی خواهد شد و شخص از همان مهارتها برای ساختاربندی به زندگیاش کمک میگیرد و در ضمن شبکههای یادگیرنده در کودکی، با بار کمتری آمادگی یادگیری بیشتری دارند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که فرایند آموزش به کودکان و نوجوانان با فرایند آموزش به جوانان، میانسالان و بزرگسالان متفاوت است، لذا طراحی فرایندهای این طرح، وقت و توجه ویژهای میطلبد و همچنین نیازمند حوصله و امکانات بسزایی است که طرح کودک رایانه تمهیدات آن را فراهم کرده است.
وی که از کارآفرینان استان هرمزگان محسوب میشود، در پایان گفت: طرح کودک رایانه سهگام دارد که در گامهای آن، کودکان با بازی و سرگرمیهای آموزشی، علم را بهصورت عملی میآموزند، سپس با ساخت اسباببازیها بهسوی تثبیت یادگیریها و برانگیختن خلاقیت و نوآوری حرکت میکنند و در نوجوانان با ساخت تجهیزات کاربردی و ثبت اختراع، در جهت کارآفرینی و خلق فرصتهای شغلی آینده هدایت میشوند که امید است با اجرای کامل این طرح در آیندهای نزدیک، شاهد رشد کودکان و نوجوانان ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باشیم و بهسوی افقهای روشن حرکت کنیم.
با سلام و احترام
این طرح تحت عنوان «کودک رایانه» برای نخستینبار توسط دکتر محمدحسن محمدپور در سال 1385 مطرح شد و در مدارس خاص این استان به صورت درسنامۀ آزمایشی اجرا گشت. اکنون پس از گذشت یک دهه از اجرای موفق آن، وبسایت رسمی کودک رایانه در آدرس ذیل در دسترس علاقهمندان به آیندۀ کودکان و نوجوانان کشور عزیزمان ایران میباشد.
این طرح تحت عنوان «کودک رایانه» برای نخستینبار توسط دکتر محمدحسن محمدپور در سال 1385 مطرح شد و در مدارس خاص این استان به صورت درسنامۀ آزمایشی اجرا گشت. اکنون پس از گذشت یک دهه از اجرای موفق آن، وبسایت رسمی کودک رایانه در آدرس ذیل در دسترس علاقهمندان به آیندۀ کودکان و نوجوانان کشور عزیزمان ایران میباشد.
وبسایت کودک رایانه (Kidscom)
www.kidscom.ir