ایتنا – با توجه به رواج استفاده از پهپادهای غیرنظامی، تنظیم مقررات ترافیکی برای آنها ضروری است.
پهپادها در ابتدا اسباببازیهای جالبی بودند، ولی با گذشت زمان کاربردهای تجاری یافتند و اکنون از آنها به عنوان بخش جداییناپذیر حمل و نقل در سالهای نه چندان دور یاد میشود، به طوری که طبق پیشبینیها در آینده، آسمان شهرها جولانگاه تاخت و تاز این هواپیماهای بدون سرنشین خواهد بود.
به این ترتیب سوالی که در چند سال اخیر ذهن کارشناسان را به خود جلب کرده این است که چطور میتوان ترافیک پهپادها را در آسمان کنترل کرد؟
برای عدم برخورد این هواپیماهای کوچک در فضای بالا سرمان چه باید کرد؟ و در یک کلام، سیستم مدیریت ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین چگونه باید باشد؟
به گزارش سرویس اخیار تکنولوژیبه نقل از بلومبرگ، ناسا و آمازون با کمک کارشناسانی از کشور فرانسه به دنبال مدیریت ترافیک پهپادها در آسمان هستند.
آمازون آزمایشگاهی در حومه پاریس راهاندازی کرده است و در آنجا با استخدام مهندسینی که در حوزههای یادگیری ماشین، هوانوردی و هوش مصنوعی مهارت دارند، این برنامه را جلو میبرد.
این شرکت گفته در فرانسه افرادی با این مهارتها را بهتر میتواند بیابد.
البته واضح است برای شرکتی همچون آمازون که میخواهد به طور انبوه از پهپادها برای ارسال محمولههای پستی استفاده کند، مدیریت ترافیک هوایی و تامین امنیت پهپادها اهمیت فوقالعادهای دارد.
ناسا هم برای انجام این طرح، آشیانه هواپیمای Airbus SE در شهر تولوز را انتخاب کرده است
تولوز در جنوب غربی فرانسه واقع شده و از آن به عنوان قلب تپنده صنعت هوانوردی فرانسه یاد میشود.
البته ناسا در این کار تنها نیست بلکه با همکاری شرکت دلر-تِک (Delair-Tech) در حال آزمایش اولین نمونههای نرمافزار مدیریت ترافیک هوایی است.
دلر-تِک یک شرکت نوظهور فرانسوی است که علاوه بر تولید پهپادهای غیرنظامی، در حوزه جمعآوری و تحلیل دادهها نیز فعال است.
فرانسه یکی از نخستین کشورهایی است که به تدوین قوانین مربوط به استفاده از پهپادهای تجاری در سال 2012 دست زد.
این در حالی است که اداره هوانوردی آمریکا در سال 2016 به صرافت انجام این کار افتاد.