ایتنا - نوع جدیدی از بال هواپیما که در طی پرواز خود را با شرایط مسیر تطبیق میدهد، میتواند در سفرهای هوایی تحول پدید بیاورد.
پژوهشگران دانشگاه امآیتی و سازمان ناسا روش جدیدی برای ساخت بال هواپیما با استفاده از از «فَرا مواد» ابداع کردهاند که برای تغییر شکل بال در طی پرواز بهصورت خودکار، از مهارهایی مثلثی استفاده میکند.
به گزارش ایتنا و به نقل از Technology Review، بنابر گزارشها، این گروه از دانشمندان و مهندسان موفق شدهاند با مونتاژ کردن صدها قطعه کوچک و مشابه، نوع کاملاً جدیدی از بال هواپیما بسازند.
محققان میگویند این بال میتواند برای کنترل پرواز هواپیما شکل خود را تغییر دهد و همچنین قادر است باعث افزایش کارآیی در تولید، پرواز و همینطور تعمیر و نگهداری هواپیما شود.
به گفته دیوید چاندلر (از اداره خبرگزاری امآیتی)، این رویکرد جدید در ساخت بال میتواند انعطافپذیری بیشتری در طراحی و ساخت هواپیماهای آینده به ارمغان بیاورد.
گفته میشود این مثلث که از «فرامواد» تشکیل شده، روی شبکهای قرار داده میشود که چگالی آن ۵٫۶ کیلوگرم بر متر مکعب است و سفتی آن نیز مشابه لاستیک است؛ هرچند که چگالی خود ماده ۱٬۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.
نویسندگان این مقاله خاطرنشان میکنند که این پیشرفت در آینده میتواند زمینهساز تغییر در شکل هواپیما نیز بشود. این مقاله مشترک میان ناسا و امآیتی ماه گذشته در ژورنال مواد و ساختارهای هوشمند به چاپ رسید.
دانیل کمپبل (یک پژوهشگر صنعت سازه در بوئینگ که در این پروژه نیز همکاری داشته)، میگوید: «این تحقیقات حاکی از کاهش هزینهها و در عین حال افزایش عملکرد ساختارهای بزرگ، سبک وزن و سفت است.»
وی میافزاید: «بیشتر کاربردهایی که در آینده نزدیک شاهد آنها خواهیم بود، در زمینه هواپیماها و ساختارهای فضایی خواهند بود؛ مثل آنتنها».
پژوهشگران اشاره میکنند که افزون بر هواپیما، طراحی چنین شبکه توخالیای میتواند در ساخت تیغه توربین بادی در محل (و نه در کارخانه که مستلزم هزینه حملونقل جادهای است)، یا در ساخت پروژههای بزرگ مهندسی عمران مانند پل نیز سودمند واقع شود.