به گزارش روابطعمومی مرکز فناوری اطلاعات سازمان فرهنگی هنری داوود زارعیان، کارشناس ارتباطات و مدیرکل مخابرات که در نشست تخصصی نقش رسانه در جامعه اطلاعاتی سخن میگفت، در ابتدا به سابقه رسانهها در جهان پرداخت و اظهار داشت: توسعه کشورها مربوط به رسانه است و سابقه 50 ساله دارد.
وی ادامه داد: با توجه به پر نشدن شكاف اطلاعاتي در اكثر كشورهاي در حال توسعه نظير ايران، تعداد سرانه روزنامه در اين كشورها 3 و يا حتي كمتر است. در ادامه زارعیان به انواع نشریههای الکترونیکی پرداخت و گفت: بر اساس آمار منتشره در 10 سال، بیش از 12 هزار رسانه خبری الکترونیک در آمریکا موجود بوده است.
مدیرکل روابطعمومی مخابرات امکان شخصیسازی مطالب در روزنامههای الکترونیک، امکان دسترسی به مطالب قبلی، امکان استفاده صوتی و تصویری از مطالب، امکان حفظ و ذخیره مطالب و ارسال اخبار را از ویژگیهای روزنامهنگاری الکترونیکی برشمرد.
وي، با تاكيد بر جريان آزاد اطلاعات در عرصه ارتباطات جمعي و به وجود آمدن رسانههاي الكترونيك، خاطرنشان كرد: اگرچه پس از اختراع اينترنت و به وجود آمدن رسانههاي الكترونيك كشورهاي جهان سوم تلاش بسياري براي توسعه به وسيله اين نوع رسانه را داشتند؛ اما اين بار دچار معضل شكاف ديجيتالي شده و با كشورهاي در حال توسعه بسيار فاصله گرفتند.
دكتر زارعيان، با بيان اين كه در بيش از 90 كشور جهان امكان دسترسي به اينترنت زير 10 درصد است، گفت: تلاش كشورهاي مختلف براي پر كردن شكاف ديجيتال و شكاف اطلاعاتي و نيز رسيدن به توسعه از اين طريق به نتيجه نرسيده است. عضو هیاتمدیره انجمن مطالعات جامعه اطلاعاتی، با اشاره به نقش رسانهها در جامعه اطلاعاتي، افزود: شاخص جامعه اطلاعاتي اينترنت است. اين استاد ارتباطات، با بيان اين كه تعداد سايتهاي اينترنتي از مرز 2 ميليارد فراتر رفته و روزانه ميليونها سايت جديد اينترنتي ايجاد ميشود، خاطرنشان كرد: تعداد كاربران اينترنت در جهان از تعداد كاربران تلفن ثابت بيشتر شده و از مرز يك ميليارد نفر گذشته است.
وی، 75 درصد اقتصاد جهاني را تحت تاثير ارتباطات و فناوري اطلاعات دانست و يادآور شد: در سال 1863مهمترين نطق آبراهام لينكلن فقط 2 هزار شنونده داشت؛ اما صد سال بعد يعني در سال 1963 جاناف كندي ترور شد و ظرف 24 ساعت 2 ميليارد نفر از اين ترور مطلع شدند، 30 سال بعد در دهه 90 در ماجراي سقوط ديوار برلين در كمتر از 10 ساعت 4 ميليارد نفر اين ماجرا را ديدند و درسال 2001 ميلياردي 6 ميليارد نفر در كمتر از چند دقيقه از انهدام برج دوقلوي آمريكا خبردار شدند، به اين ترتيب نقش رسانههاي الكترونيكي و IT به وضوح مشخص است.
زارعيان، دانش و اطلاعات را در حال تبديل به عوامل كليدي در توسعه اقتصادي و اجتماعي ذكر كرد و گفت: فرآيندهاي توليدي و توزيعي در اقتصاد به شكلي روز افزون به وسيله نهادهايي هدايت ميشوند كه مبتني بر دانش هستند؛ به اين ترتيب لازم است توسعه تكنولوژي رسانهاي جديد به دگرگوني در عرصه اقتصاد و تغييرات مرتبط در حوزه سياست و فرهنگ پيوند داده شود.
زارعيان، اينترنت در جامعه اطلاعاتي را مهمترين رسانه دانست و گفت: پس از آن، SMS، وبسايت، پست الكترونيك و خبرنامهها وجود دارد؛ به طوري كه در حال حاضر 35 درصد درآمد شركتهاي مخابراتي ازSMS است. وی، ادامه داد: اينترنت هيچ رسانهاي ديگري را حذف نخواهد كرد؛ با توجه به رسانههايي چون كامپيوتر، تلفن همراه، تلويزيون و راديو، همچنان راديو بيشترين مشترك را به خود اختصاص داده است
استاد دانشگاه ارتباطات ، خاطر نشان کرد: زمين 6/5 ميليارد نفر جمعيت دارد كه 700 ميليون نفر از اين جمعيت هر كدام يك كامپيوتر دارند، 2/2 ميليارد نفر هر كدام يك تلفن همراه، 3/5 ميليارد نفر هر كدام يك دستگاه تلويزيون و 4/5 ميليارد نفر نيز هر كدام يك راديو دارند.