تحقیق جدید درباره خودروهای الکتریکی نشان میدهد که شارژ نباید نگرانی اصلی مالکان این خودروها باشد
ایتنا - در حالی که رانندگان ممکن است فکر کنند که برای سفرهای معمولی خود به یک باتری بزرگ نیاز دارند، اما در واقع آنها معمولاً فقط به کسری از آن نیاز پیدا میکنند.
وقتی صحبت از وسایل نقلیه برقی میشود، یکی از بزرگترین عوامل تعیینکننده برد آن با هر بار شارژ است. تا حد زیادی، این یک نگرانی معتبر است. دلیلی وجود دارد که مردم هنوز هم خودروهای با سوخت فسیلی را ترجیح میدهند، زیرا میتوان آنها را در سفرهای آفرود و دوربرد بدون نگرانی در مورد یافتن ایستگاه شارژ استفاده نمود. با این حال، تحقیقات بر اساس رفتار شارژ صاحبان خودروهای الکتریکی و عادات رانندگی روزانه نشان میدهد که این نگرانیها نمیتواند عامل اصلی تعیینکننده قبل از تصمیمگیری در مورد خرید خودروی فسیلیسوز یا برقی باشند.
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلشگیر، پژوهش انجام شده توسط موسسه Pecan Street نشان میدهد که 70٪ از تمام چرخههای شارژ EV شامل مصرف 10 کیلووات ساعت یا کمتر برق در هر جلسه شارژ میشود. علاوه بر این، بخش قابلتوجهی از جلسات شارژ کمتر از 5 کیلووات ساعت انرژی الکتریکی مصرف میکنند. میتوان مصرف انرژی کمتر را به افزایش بازدهی پکهای باتری EV نسبت داد، اما نکته مهمتر این است که دارندگان خودروهای برقی در واقع نهایتاٌ توان زیادی در ایستگاههای شارژ مصرف نمیکنند. به بیان خلاصه، در حالی که رانندگان ممکن است فکر کنند که برای سفرهای معمولی خود به یک باتری بزرگ نیاز دارند، اما در واقع آنها معمولاً فقط به کسری از آن نیاز دارند.
بر اساس تحقیقات سال 2021 موسسه خطمشی انرژی در شیکاگو (EPIC)، که توسط کارشناسان اداره ملی تحقیقات اقتصادی انجام شد، مسافتی که صاحبان خودروهای برقی با آنها طی میکنند «حدود نصف رانندگان خودروهای معمولی» است. بهعلاوه، شارژ EV معمولاٌ در خانه انجام میشود و نه در ایستگاههای شارژ فوق سریع. طبق تحقیقات وزارت انرژی به نقل از نیویورک تایمز، بیش از 80 درصد از صاحبان خودروهای برقی آنها را در خانه شارژ میکنند.
خبر خوب این است که فناوری شارژ EV با سرعت سرسامآوری در حال توسعه است. در اکتبر سال جاری، کارشناسان دانشگاه Penn State فناوری شارژی را معرفی کردند که میتواند باتری خودرو را تنها در 10 دقیقه شارژ کند. چائو یانگ وانگ، محقق ارشد این پروژه، با تطبیق متناسب عادات رانندگی روزانه اکثر صاحبان خودروهای برقی، خاطرنشان کرد که این پیشرفت «امکان جدیدی را برای کاهش باتری خودروهای الکتریکی از 150 به 50 کیلووات ساعت بدون ایجاد احساس اضطراب در رانندگان فراهم خواهد آورد».
اما از سویی دیگر با توجه به اینکه شارژ خانگی هنوز روش اصلی تامین انرژی وسایل نقلیه الکتریکی است، نگرانی فزایندهای وجود دارد که وضعیت فعلی زیرساختهای الکتریکی ممکن است آماده استقبال از این چالش نباشد. بهویژه، مشوقهای فعلی که بر شارژ در خانه در شب تأکید دارند، مورد تردید قرار گرفتهاند، زیرا میتواند فشار غیرمنتظرهای بر شبکه شارژ وارد کند. پژوهش Pecan Street کاملاً روشن میکند که آینده شارژ EV ذاتاً به یک شبکه کارآمد گره خورده است که به نوبه خود باید الگوهای شارژ را در نظر بگیرد.