ارايه نشدن اطلاعات از سوي شركتهاي اينترنتي كلاهبرداري است
ناصرعلي سعادت رييس كميسيون اينترنت سازمان نظام صنفي رايانهيي استان تهران در گفتوگو با ايسنا با بيان اين مطلب و با اشاره به بحث حقوق كاربران در اينترنت اظهار كرد: آگاهي يافتن كاربر از سرعت، كيفيت و جزييات سرويسهاي اينترنتي دريافتي توسط شركت مربوطه را از حقوق كاربران اينترنت است.
او افزود: هر سرويسي كه در اينترنت به مردم ارايه ميشود بايد در قبال پولي كه مردم ميدهند به آنها خدمات ارايه شود و در اين زمينه آنها حق دارند از مشخصات و نوع سرويسي كه دريافت ميكنند، آگاهي يابند.
وي يادآور شد: به عنوان مثال كاربران حق دارند، بدانند سرعت اينترنتي كه به آنها ارايه ميشود چه ميزان است و يا اين سرويس پشتيباني دارد. به گفته سعادت، اكثر مردم و در حدود 99 درصد از كاربران از حقوق خود اطلاعي ندارند؛ به عنوان مثال در ديگر كشورها براي دريافت هر نوع خدمتي از سرويسدهندگان اطلاعات لازم و جزئيات بر روي بروشوري كه به آنها داده ميشود، آورده ميشود تا حقوق مصرفكنندگان ضايع نشود.
او ادامه داد: مثلا در رابطه با سرويس ADSL مردم حق دارند بدانند و يا از اين موضوع آگاهي يابند كه اگر مبلغي براي 256 كيلوبايت در ثانيه عنوان شده اين هزينه براي دريافت است يا براي ارسال گرفته شده است.
رييس كميسيون اينترنت سازمان نظامصنفي رايانهيي استان تهران با تاكيد بر اين كه شركتهاي اينترنتي موظفند اطلاعات دقيق و جزييات هر سرويس را به مشتريان و در واقع خريداران بگويند، گفت: در بعضي مواقع شاهديم كه نرخ ADSL مانند دايلآپ است در صورتي كه بايد به اين موضوع توجه شود كه سرويسي كه با قيمت پايينتري ارايه ميشود طبيعتا كيفيت پايينتري نسبت به ديگر سرويسها دارد. زيرا بعضي شركتها با ارايه سرويسي با كيفيت پايين و با قيمت ارزانتر به ديگر شركتها لطمه وارد ميكنند.
سعادت با بيان اين كه در رابطه با نبود آگاهي كاربران اينترنت در كشور اولين لطمه و مشكل متوجه توليدكنندگان است، تصريح كرد: توليدكنندگان و در واقع شركتهايي كه سرويس خوبي با كيفيت مناسب به مشتريان خود ارايه ميدهند طبيعتا به بحث كيفيت آن توجه دارند بنابراين اگر كاربران از حقوق خود در محيط اينترنت، آگاهي نداشته باشند اولين لطمه متوجه توليدكنندگان خواهد شد.
به اعتقاد وي، شوراي انتظامي سازمان نظامصنفي رايانهيي از مراجعي است كه مردم ميتوانند در صورت بروز مشكل و يا داشتن اعتراض در اين زمينه به آن مراجعه كنند. او در پايان اظهار كرد: سازمان نظامصنفي رايانهيي در حال تهيه آييننامهاي است تا شركتها موظف به اعلام دقيق مشخصات سرويسهايي كه ارايه ميدهند، باشند و به مصرفكنندگان آگاهي لازم را داده شود.