هوش مصنوعی از روی عکس نگرش سیاسی افراد را تخمین میزند
ایتنا - یافتهها نشان میدهد که چهرههای با لبخند جذابتر جلوه میکنند که برای سیاستمداران محافظهکار نسبتا مهم است.
طبق یافتههای این تحقیق، که در مجله گزارشهای علمی متعلق به موسسه نیچر منتشر شد، هوش مصنوعی میتواند با تجزیه و تحلیل فقط یک عکس از چهره افراد، نگرش سیاسیشان را با دقت ۶۱ درصد پیشبینی کند.
به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، این محققان عکس منتشرشده عمومی حدود ۳ هزار و ۲۰۰ نامزد سیاسی انتخابات شهرداریهای دانمارک در سال ۲۰۱۷ را به ابزار «فیس ایپیآی» (Face API) برنامه مایکروسافت آزور دادند تا وضعیت احساسی آنها را ارزیابی کند.
به گزارش نیویورک پست، طبق یافتههای این تحلیل، ۸۰ درصد چهرهها حالت شاد و ۱۹ درصد حالت خنثی داشتند.
طبق این یافتهها، «در میان زنان (نه مردان)، آنهایی که به تشخیص این الگو احتمالا محافظهکار بودند جذابیت بیشتری داشتند. با توجه به آنکه طبق تحقیقی در گذشته و با استفاده از رتبهبندی افراد مشخص شده بود بین جذابیت و محافظهکاری پیوند وجود دارد، این نتایج معتبر بهشمار میآید.»
این نتایج برای مردان از دقتی بیشتر، یعنی ۶۵ درصد، برخوردار بود. محققان افزودههای بصری اضافی مثل یقه را از عکسهای آنها حذف کرده بودند تا فقط چهره باقی بماند.
طبق یافتههای این مطالعه، مردان سیاستمدار چپگرا نسبت به همتایان محافظهکار خود چهرههایی کمتر خنثی و کمتر شاد داشتند.
این محققان میگویند: «نگرش عقیدتی پیشبینی شده در این الگو فقط با جذابیت همبستگی نداشت. همچنین، طبق یافتههای ما، حالت شاد داشتن نیز در هر دو جنسیت با محافظهکاری ربط داشت.»
آنها افزودند: «طبق یافتههای تحقیقی که در گذشته انجام گرفته نیز لبخند داشتن در عکس شاخص معتبری برای برونگرایی است. گرچه برونگرایی با نگرش عقیدتی رابطه فراگیری ندارد، طبق یافتههای برخی مطالعات، سیاستمداران راستگرا برونگراترند.»
این محققان خاطرنشان کردند که «چون جذابیت در کل به پیروزی در انتخابات کمک میکند، همه نامزدها انگیزه دارند در عکس جذاب جلوه کنند.»
در این مقاله آمده است: «سیاستمداران با گرایش چپ و راست ممکن است برای لبخند زدن انگیزههای متفاوتی داشته باشند. مثلا، یافتهها نشان میدهد که چهرههای با لبخند جذابتر جلوه میکنند که برای سیاستمداران محافظهکار نسبتا مهم است.»
«برای آنکه مشخص شود در خارج از این فضای نمونه سیاستمداران، چهره شاد داشتن به چه میزان نشاندهنده محافظهکاری است، در آینده باید تحقیق بیشتری کرد.»
نگرانی مهمتر «تهدید حریم خصوصی از سوی رهیافتهای یادگیری ژرف» با استفاده از دادههای عمومی است.
این نخستین بار نیست که هوش مصنوعی باعث بالا رفتن پرچمهای هشدار شده است.
به گزارش نیویورک پست، فیسبوک در ماه مارس مجبور شد تبلیغات جنسی تولید هوش مصنوعی به روش جعل کردن حرفهای را از آن رسانه اجتماعی حذف کند، تبلیغاتی که در آن از شبیهسازی هنرپیشههای زن اسکارلت یوهانسن و اما واتسون استفاده شده بود.
طبق یافتههای گزارش جدید دیگری، هوش مصنوعی مولد باعث اختلال اساسی در مشاغل «دانشبنیان پردرآمد» میشود، مشاغلی که در گذشته گمان میرفت «در برابر خودکارسازی نسبتا مصون» باشند.