ایتنا - زمانی که کسی دری را برایمان باز نگه میدارد، غریبهای به ما لبخند میزند یا یک نفر در وسایل نقلیه عمومی جایش را به ما میدهد، حالمان بهتر میشود.
بیگ زوو (Big Zuu)، دیجی، مجری تلویزیون و سرآشپز، به خیابانهای لندن رفت تا لبخند به لبان مردم بیاورد.
از او خواسته شده بود که با استفاده از انواع راهکارهای نشاطآور، مانند تعریف کردن از افراد، سلفی گرفتن با آنها و اجرای بداهه تصنیفهای رپ، مثبتاندیشی اشاعه دهد.
پس از آنکه پژوهشی دریافت که بریتانیاییها زمانی که غریبهای به آنها لبخند میزند، از کسی تعریف میشنوند یا از عزیزی پیامی دلنشین دریافت میکنند، حالشان بهتر میشود، بیگ زوو هدایت گروهی از مردم را برای اشاعه شادی که به «انجمن خنده» معروف است، به دست گرفت.
نظرسنجی انجامشده روی دو هزار بزرگسال نشان داد که مردم زمانی که کسی دری را برایشان باز نگه میدارد، رانندهای اجازه میدهد از یک تقاطع بیرون بیایند یا کسی در وسایل نقلیه عمومی جایش را به آنان تعارف میکند، شادتر میشوند.
همچنین، مشخص شد که افراد وقتی خودشان حس مثبتی داشته باشند، ۸۱ درصد بیشتر احتمال دارد که به دیگران کمک کنند.
بیگ زوو با بل ویتا (belVita) همکاری میکند که این پژوهش را برای ابتکار خود با نام «لبخند ببخش، به مبارزه با فقر غذایی کمک کن» با مشارکت سازمان خیریه غذایی «فرشر»(fareShare) راهاندازی کرد که هدفش کمک به آسیبدیدگان از فقر غذایی با اهدای ۱۰۰ هزار وعده غذایی است.
«امیدوارم این کار الهامبخش همه ما باشد تا کمی مهربانتر باشیم.»
بیگ زوو گفت:«هدایت انجمن لبخند و ماموریت اشاعه مثبتاندیشی واقعا برایم مهم بوده است.»
«ما با این کار به دیگران کمک میرسانیم و در مبارزه با ناامنی غذایی مشارکت میکنیم.»
«ابتکار «لبخند ببخش، به مبارزه با فقر غذایی کمک کن» فقط تشویق مردم به داشتن حس مثبت در زندگی روزمره نیست، بلکه با استفاده از قدرت لبخند، به برخی افراد آسیبپذیر جامعه کمک میکند.»
«امیدواریم این کار الهامبخش همه ما باشد که کمی مهربانتر باشیم و از انرژی مثبتمان در راه خیر استفاده کنیم.»
این مطالعه که از طریق OnePoll انجام شد، نشان داد که ۷۸ درصد پاسخ دادند هرچه بیشتر کمک کنند، مثبتتر میشوند و ۸۳ درصد نیز معتقدند که انجام این نوع رفتارها، دیگران را نیز غیرمستقیم [به رفتار مشابهی] ترغیب میکند.
با رسیدن به جسی مثبت، یک چهارم این افراد گفتند با کمک به خیریه، ۲۶ درصد با جمع کردن زباله و ۲۴ درصد با خریدن غذا یا نوشیدنی گرم برای دیگری، به این روند کمک میکنند.
دیگران دری را برای کسی باز نگه میدارند (۵۹ درصد)، جای خود را در وسایل حملونقل عمومی به دیگران تعارف میکنند (۳۷ درصد) یا از کسی تعریف میکنند (۲۵ درصد).
تقریبا سه نفر از هر ۱۰ نفر (۲۸ درصد) وقتی حالشان خوب میشود، امیدوارتر میشوند، و ۸۴ درصد گفتند که وقتی کسی به آنها لبخند میزند، روزشان را میسازد.
۷۷ نفر هم گفتند که دیدن تعامل مثبت بین غریبهها، در مجموع روحیهشان را تقویت میکند.
ایمی لوکاس، مدیر نشان تجاری «بلویتا» در Mondelēz International گفت:«ما به قدرت انرژی مثبت ایمان داریم و میدانیم حتی کوچکترین کارها، مثل لبخند زدن به غریبهها، حال آنها را «خیلی» بهتر میکند.»
«این کار به ما انگیزه داد تا از قدرت لبخند برای اشاعه مثبتاندیشی و درنهایت کمک به افراد نیازمند بهره بگیریم.»
«بسیاری از مردم بریتانیا دچار ناامنی غذاییاند، همان چیزی که قصد داریم تغییرش بدهیم.»
«هدف ما این است که از قدرت مثبتاندیشی برای امر خیر بهره بگیریم و از طریق لبخند آوردن بر لبان ملت، با اهدای غذا به فرشر به مبارزه با فقر غذایی کمک کنیم.»
برای مشارکت و اهدای لبخند، به یکی از بیلبوردهای تعاملی در سراسر کشور رجوع، یا لبخند خود را اینجا ثبت کنید.
۱۰ رفتار برتری که باعث میشود مردم حس بهتری داشته باشند:
۱. تعریف و تمجید شدن
۲. دریافت پیام خوبی از یک دوست/ فردی عزیز
۳. لبخند دیدن از فردی غریبه
۴. کسی دری را برایشان باز نگه دارد
۵. کسی چیزی را که از دستمان افتاده بردارد و به ما بدهد
۶. ردوبدل کردن عبارتی مانند «خوبید؟» یا لبخند زدن یا سر تکان دادن با رهگذران
۷. کسی اجازه دهد از یک تقاطع بیرون بیاییم/ از خیابان رد شویم
۸. کسی جای خودش را در وسایل حملونقل عمومی به ما تعارف کند
۹. کسی یک فنجان چای، گویی راهحلی برای همه مشکلات زندگی باشد، به دستمان دهد
۱۰. در ترافیک گیر کرده باشیم و کسی به نشانه تایید و همراهی لبخند بزند