عربستان سعودی زیرساختهای حملونقلش را به نفع محیط زیست متحول میکند
ایتنا - عربستان سعودی در مواجهه با چالشهای فزاینده تغییرات آبوهوایی، با مجموعهای از ابتکارات پیشگامانه در حال تحولآفرینی در بخش حملونقل است.
با توجه به این که منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با رشد فزاینده جمعیت و شهرنشینی سریع دستوپنجه نرم میکند، فشار بر زیرساختهای موجود و شبکههای حملونقل به سطوح بحرانی رسیده است. در مقابل، عربستان سعودی تلاش کرده است الگوی قانعکنندهای برای پاسخ به این بحرانها در سطح جهانی باشد.
به گزارش عربنیوز، عربستان سعودی که از نظر راهبردی بین اروپا و آسیا قرار دارد و نقشی مرکزی در بازار جهانی انرژی ایفا میکند، دارای شبکه گستردهای از امکانات عملیاتی است.
گزارش سال ۲۰۲۲ مرکز مطالعات و تحقیقات نفت ملک عبدالله با عنوان «کاهش انتشار گازهای گلخانهای ناشی از حملونقل در عربستان سعودی» نشان داد که بخش حملونقل حدود ۳۳.۳۳ درصد از مصرف جهانی انرژی را به خود اختصاص داده است و پس از بخش صنعتی در رتبه دوم قرار دارد. با وجود این، کنترلهای مداوم قیمت و بهبود کارایی با هدف کاهش نرخ رشد سالانه انتشار گازهای گلخانهای در حملونقل پادشاهی از ۷ درصد به ۳ درصد تا سال ۲۰۳۰ مد نظر قرار گرفته است و پیشبینی میشود که تا آن سال، انتشار دی اکسید کربن ناشی از حمل و نقل به ۱۸۴ میلیون تن برسد.
عربستان سعودی در این زمینه سه فعالیت عمده را دنبال میکند؛ اولین ابتکار بر انتقال فروش خودروها به وسایل نقلیه الکتریکی متمرکز است تا این خودروها در سال ۲۰۳۰ حدود ۳۰ درصد از کل خودروهای ریاض را تشکیل دهند. سیاست دوم بر برقی کردن وسایل حملونقل عمومی متمرکز است. سیاست سوم نیز برنامههای تشویقی را برای هدایت مصرفکنندگان به سمت جایگزینهای پایدار برای خودروهای شخصی به کار میگیرد.
عربستان سعودی طی سالهای اخیر گامهای بزرگی برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای و منطقیسازی تقاضای انرژی برداشته است. این پادشاهی از سال ۲۰۱۵ اصلاحات داخلی قیمت انرژی و همچنین اصلاحاتی را تحت برنامه تراز مالی اجرا کرده است؛ اقداماتی با این هدف که مصرف انرژی پایدارتر شود و در عین حال درآمدهای دولت را با افزایش قیمت انرژی افزایش دهد.
عربستان سعودی همچنین در تلاش برای تقویت شیوههای زیستمحیطی خود، ابتکارات گستردهای انجام داده است و این موضوع را میتوان در ساخت شهر آیندهنگر نئوم مشاهده کرد.
شرکت اینوا (ENOWA) بهعنوان یک شرکت تابعه در ساخت شهر نئوم که مسئول مدیریت سیستمهای انرژی و آب پایدار این ابرپروژه را بر عهده دارد، بهرهگیری از منابع خورشید و باد فراوان در این شهر، همراه با راهحلهای ذخیرهسازی نوآورانه و فناوریهای شبکه هوشمند را مد نظر قرار داده است.
پیتر تریم، مدیر عامل اینوا، به عرب نیوز گفت این شرکت قصد دارد تولید انرژی در نئوم را از طریق محیط زیست انجام دهد و در عرضه جهانی برق با قیمت رقابتی پیشروی کند.
او تاکید کرد: «شرکت اینوا در پی شکل دادن به یک چشمانداز انرژی پایدار و کارآمد در شهر آیندهنگر نئوم است که بهطور قابل توجهی بر تمام بخشهای اقتصاد از جمله حملونقل، ساختوساز و تولید صنعتی و همچنین تصفیه آب و پسماند تاثیر میگذارد.»
در همین حال، «نئوم موبیلیتی» قرار است با تبدیل شهر آیندهنگر نئوم به یک تجربه پایدار، مشترک و یکپارچه از طریق هوا، زمین و دریا، نحوه ارتباط و سفر افراد را متحول کند و پاسخی به نگرانیها در حوزه تغییرات اقلیمی باشد.
شرکت راهآهن عربستان سعودی نیز در سپتامبر ۲۰۲۲ یادداشت تفاهمی با شرکت آلستوم، غول حملونقل ریلی فرانسوی، برای استفاده از قطارهای هیدروژنی امضا کرد. شرکت ملی راهآهن عربستان سعودی تاکید کرده است که بهکارگیری این قطارها، ابتکار پیشگامانهای در خاورمیانه و شمال آفریقا است و تعهد ریاض را به حملونقل پایدار نشان میدهد.
یک مقام دولتی عربستان سعودی در سپتامبر ۲۰۲۳ در مجمع جهانی حملونقل پایدار در پکن در زمینه اقدامات این پادشاهی برای تحول زیرساختهای حملونقل گفت: «برنامههای حملونقل پایدار عربستان سعودی بخش مهمی از تلاش ما برای کاهش انتشار جهانی کربن به میزان ۴ درصد است.»
صالح بن ناصر الجاسر، وزیر خدمات حملونقل و لجستیک عربستان سعودی، تاکید کرد که پایداری، عنصر اساسی چشمانداز ۲۰۳۰ این پادشاهی است.
الجاسر در طول سخنرانی خود تاکید کرد که تعهد قوی عربستان سعودی به پایداری، در استراتژی ملی حملونقل و لجستیک این کشور گنجانده شده است. به گفته او، این طرح شامل کاهش انتشار کربن بهازای هر فرد به میزان ۲ درصد در سال، افزایش تحرک پایدار، برقرسانی به حملونقل و سایر تحولات در این عرصه است.
بر اساس اصلاحات بلندپروازانه چشمانداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی، همراه با برنامه تحول ملی و برنامه توسعه ملی صنعتی و لجستیک، دولت این کشور قرار است ۱۳۳.۳ میلیارد دلار به توسعه زیرساختهای حیاتی از جمله بندرها، فرودگاهها و راهآهن تزریق کند.