شرکتهای فناوری جعل عمیق ساخته شده توسط هوش مصنوعی را شناسایی کنند
ایتنا - در آستانه برگزاری انتخابات پارلمان اروپا در ماه ژوئن آینده، اتحادیه اروپا از شرکتهای بزرگ فناوری دیجیتال از جمله فیسبوک و تیکتاک خواست تا محتویات جعل عمیق (دیپفیک) ساخته شده با هوش مصنوعی را در فضای مجازی شناسایی کرده و هشدار دهند.
این توصیه بخشی از مجموعه دستورالعملهایی است که کمیسیون اروپا آن را در قالب قانون تعدیل محتوای فضای مجازی برای غولهای دیجیتال منتشر کرده تا آنها با خطراتی که انتخابات را تهدید میکند، از انتشار جمله اخبار نادرست، مقابله کنند.
تعدیل محتوا عبارت از شناسایی محتویات همرسان شده در فضای مجازی و کامنتهای کاربران است به نحوی که شرکت پیامرسان بتواند محتوای مضر و آسیبرساننده را پیدا کرده و مثلا برای آن برچسب هشدار بگذارد.
نهاد اجرایی اتحادیه اروپا مجموعهای از اقدامات را برای کنترل شرکتهای بزرگ فناوری مجازی، به ویژه در مورد تعدیل محتوا، به اجرا گذاشته است.
بزرگترین ابزار اروپا در این زمینه قانون خدمات دیجیتال است که بر اساس آن این بلوک ۲۲ بستر دیجیتال از جمله اینستاگرام، اسنپچت، یوتیوب و ایکس را با عنوان «بسیار بزرگ» مشخص کرده است.
در اواخر سال ۲۰۲۲ که بسترهای «اوپن آیای» و «چتجیپیتی» به صحنه آمدند، هیجان شدیدی در مورد هوش مصنوعی به وجود آمد، اما به موازات آن نگرانی اتحادیه اروپا در مورد مضرات این فناوری افزایش یافته است.
بروکسل به ویژه از تأثیر روسیه بر انتخابات ششم و نهم ژوئن اروپا با «دستکاری» و پخش «اطلاعات نادرست» بیم دارد.
کمیسیون اروپا روز سهشنبه در دستورالعملهای جدید خود اعلام کرد که پلتفرمهای بزرگ «باید خطرات ویژه مرتبط با هوش مصنوعی را ارزیابی کرده» و این خطرات را «مثلا با برچسبگذاری واضح محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی (مانند دیپفیک) کاهش دهند.»
این کمیسیون توصیه میکند که پلتفرمهای بزرگ تنها اطلاعات رسمی در مورد انتخابات را تبلیغ کنند و به منظور کاهش هر گونه خطر، «مانع پولسازی و داغ شدن» محتوایی شوند که «اصالت فرآیندهای انتخاباتی را تهدید میکند.»
تیری برتون، مجری ارشد فناوری اتحادیه اروپا گفت: «با دستورالعملهای امروز، ما در عین محافظت از اصل آزادی بیان، از تمام ابزارهای ارائه شده توسط دیاسای (دیجیتال سرویس اکت) استفاده کامل میکنیم تا اطمینان یابیم که پلتفرمها به تعهدات خود پایبندند و برای دستکاری در انتخابات ما مورد سوء استفاده قرار نمیگیرند.»
دستورالعملهای مورد اشاره از نظر قانونی الزامآور نیستند، اما پلتفرمها باید توضیح دهند که در صورت عدم رعایت آنها، چه اقدامات مؤثر دیگری برای محدود کردن خطرات انجام میدهند.
اتحادیه اروپا میتواند اطلاعات بیشتری را درخواست کند و اگر بازرسان بگویند که همکاری کامل نشده است، میتوانند شرکتها را مورد بررسی و تحقیق قرار دهند، تحقیقاتی که ممکن است منجر به صدور جریمههای سنگین برای شرکتهای دیجیتال شود.