۰
plusresetminus
پنجشنبه ۷ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۶

تغییرات آب و هوا سلامت قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد

ایتنا - یک بررسی جدید هشدار می‌دهد که تغییرات آب و هوایی به سلامت قلب مردم در سراسر جهان آسیب می‌زند.
تغییرات آب و هوا سلامت قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد

محققان در 12 ژوئن در مجله JAMA Cardiology گزارش دادند که دماهای شدید، طوفان‌ها و سایر رویدادهای خطرناک آب و هوایی همگی در افزایش خطر بیماری قلبی و مرگ ناشی از قلب نقش دارند.

به گزارش ایتنا، دکتر درو کازی، دستیار مدیر مرکز تحقیقات نتایج مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess در بوستون گفت: «تغییر آب و هوا در حال حاضر بر سلامت قلب و عروق در ایالات متحده و سراسر جهان تأثیر منفی گذاشته است. برای کاهش خطرات قلبی عروقی مرتبط با تغییرات آب و هوایی، به ویژه در میان آسیب پذیرترین اقشار جمعیت، اقدام فوری لازم است.»

به گفته محققان، در طول قرن گذشته، میانگین دمای جهانی بیش از 2 درجه فارنهایت افزایش یافته است. این منجر به تغییرات طولانی مدت در الگوهای آب و هوا، بالا آمدن سطح دریاها و اختلال در اکوسیستم شده است. محققان خاطرنشان کردند که گرم ترین 10 سال ثبت شده در دهه گذشته اتفاق افتاده است.

برای این بررسی، محققان داده‌های نزدیک به 500 مطالعه قبلی را که بین سال‌های 1970 تا 2023 انجام شده بود، ارزیابی کردند. همه این مطالعات به ارتباط بین سلامت قلب و پدیده‌های آب و هوایی، از جمله دمای شدید، دود آتش سوزی، آلودگی ازن، نفوذ آب شور و رویدادهایی مانند طوفان، طوفان گرد و غبار و خشکسالی پرداختند.

آنها دریافتند که سلامت قلب افراد مسن، گروه‌های اقلیت و فقرا به طور نامتناسبی تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار دارند. آنها همچنین دریافتند که خطر سلامت قلب ناشی از رویدادهای شدید آب و هوایی می‌تواند ماه‌‌ها یا سال‌ها پس از خطر اولیه ادامه داشته باشد محققان خاطرنشان کردند که خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی تا یک سال پس از طوفان سندی که تنها در شهر نیویورک در سال 2012 حدود 20 میلیارد دلار خسارت وارد کرد، همچنان بالا بود.

 


علاوه بر این، برخی رویدادها مانند آتش‌سوزی‌های جنگلی می‌توانند خطرات گسترده‌ای را برای مردم صدها مایل دورتر از رویداد واقعی ایجاد کنند. مطالعات نشان داده است که دود آتش سوزی خطر ایست قلبی و سایر مشکلات سلامت قلب را افزایش می‌دهد.

کازی در این باره گفت: «با توجه به اینکه چه تعداد آمریکایی در حال حاضر هر ساله در معرض دود آتش‌سوزی‌های جنگلی قرار می‌گیرند - مانند مورد دود آتش‌سوزی‌های جنگلی ناشی از آتش‌سوزی‌های کانادا که تابستان گذشته شهر نیویورک را تحت تأثیر قرار داد - مطالعات بیشتری برای تعیین کمیت دقیق این خطر ضروری است.» 

کازی مکانیسم‌هایی را که تغییرات آب و هوایی می‌تواند بر سلامت قلب تأثیر بگذارد را مشخص کرد: 1) گرمای شدید باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون شود ) 2دود آتش سوزی می‌تواند باعث التهاب سیستمیک شود 3)بلایای طبیعی می‌تواند باعث ناراحتی روانی شود 4) طوفان‌ها و سیل‌ها می‌توانند مراقبت‌های بهداشتی را مختل کنند.

کازی گفت:« ما می‌دانیم که این مسیرها پتانسیل تضعیف سلامت قلبی عروقی جمعیت را دارند، اما میزان تأثیر آن و اینکه کدام جمعیت مستعد خواهند بود، نیاز به مطالعه بیشتر دارد»

محققان افزودند، همچنین باید تحقیقات بیشتری برای ارزیابی خطر سلامت قلب ناشی از تغییرات آب و هوایی در کشورهای فقیرتر انجام شود، جایی که مردم ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند.

 


دکتر مری رایس، محقق ارشد و پزشک ریه و مراقبت های ویژه، گفت: «اگرچه داده‌های مربوط به پیامدهای کشورهای کم‌درآمد وجود ندارد، اما مطالعه ما نشان می‌دهد که چندین تن از عوامل استرس‌زای محیطی که در حال حاضر با تغییرات آب و هوا در حال افزایش هستند، با افزایش خطر قلبی عروقی مرتبط هستند.» 

کازی گفت که بیماران همچنین می‌توانند با برنامه‌ریزی از قبل و به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض مواردی مانند گرمای شدید و دود آتش سوزی اقدامات لازم را برای محافظت از سلامت قلب خود انجام دهند.

کازی گفت:« برای مثال، بیماران می‌توانند برنامه‌های اضطراری تهیه کنند تا مطمئن شوند که در صورت وقوع سیل یا طوفان، داروهای لازم را به طور ثابت در اختیار دارند.»
کد مطلب: 79561
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام