۰
plusresetminus
پنجشنبه ۷ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۰

سرعت حرکت هسته داخلی زمین کندتر شده است

ایتنا - مطالعه جدید تایید کرده است که هسته داخلی زمین نسبت به سطح سیاره کندتر شده است. این مطالعه توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) انجام شده است.
سرعت حرکت هسته داخلی زمین کندتر شده است

دانشمندان شواهدی را ارائه کرده‌اند که ادعا می‌کنند حرکت هسته داخلی زمین تقریباً از سال 2010 شروع به کند شدن کرده است.
 

تغییرات در هسته داخلی زمین


محققان USC بیان می‌کنند که مطالعه چندین زمین‌لرزه در طول دهه‌ها نشان داده است که هسته داخلی سیاره به طور مداوم در حال تغییر بوده است.

طبق بیانیه مطبوعاتی  USC، مطالعه جدید شواهد روشنی ارائه می‌دهد مبنی بر اینکه هسته داخلی زمین حدود سال 2010 شروع به کاهش سرعت خود کرد و کندتر از سطح زمین حرکت می‌کند.

طبق این مطالعه، هسته داخلی به دلیل حرکت کندتر به جای سریع‌تر از گوشته زمین برای اولین بار در حدود 40 سال، نسبت به سطح سیاره در حال معکوس شدن و عقب‌نشینی است. این بدان معنی است که نسبت به سرعت خود در دهه‌های گذشته، هسته داخلی در حال کاهش سرعت است.

جان ویدیل، استاد علوم زمین در کالج  USC Dornsife  می‌گوید: «وقتی برای اولین بار لرزه‌نگاری‌هایی را دیدم که به این تغییر اشاره می‌کردند، گیج شدم. اما وقتی مشاهدات دیگر را یافتیم که نشانگر همان الگو بودند، نتیجه‌گیری اجتناب‌ناپذیر بود. سرعت هسته درونی برای اولین بار در چندین دهه کاهش یافته است. دانشمندان دیگری نیز اخیراً برای مدل‌های مشابه ومتفاوت مباحثی مطرح کرده‌اند، اما آخرین مطالعه ما قانع‌کننده‌ترین نتایج را ارائه می‌کند.»
 

فرآیند تحقیق برای تعیین سرعت هسته داخلی


دانشمندان از موج لرزه‌ای زلزله‌ها برای بررسی حرکت هسته داخلی استفاده می‌کنند، زیرا نمی‌توان این حرکت را به‌طور مستقیم مشاهده کرد. هسته داخلی یک کره جامد از آهن و نیکل است که توسط هسته خارجی آهن و نیکل مایع احاطه شده است. هسته داخلی تقریباً به اندازه ماه بوده و با فاصله بیش از 3000 مایل زیر پای ما قرار دارد.

به عنوان بخشی از فرآیند تحقیق، ویداله و وی وانگ از آکادمی علوم چین از شکل موج‌ها و زلزله‌های تکراری بر خلاف تحقیقات دیگر استفاده کردند. زلزله‌های مکرر به عنوان رویدادهای لرزه‌ای توصیف می‌شوند که در یک مکان برای ایجاد لرزه‌نگاری یکسان رخ می‌دهند.

محققان داده‌های لرزه‌ای ثبت شده در اطراف جزایر Sandwich جنوبی را از 121 زمین‌لرزه تکراری که بین سال های 1991 تا 2023 رخ داده است، گردآوری و تجزیه و تحلیل کردند. آنها همچنین از داده‌های آزمایش‌های هسته‌ای دوقلو شوروی بین سال‌های 1971 تا 1974 و همچنین آزمایش‌های هسته‌ای مکرر فرانسه و آمریکا استفاده کردند.
 

پیامدهای کاهش سرعت


به گفته ویدال، کند شدن سرعت به دلیل به‌هم خوردن هسته بیرونی آهن مایعی است که آن را احاطه کرده است، که میدان مغناطیسی وهمچنین کشش‌های گرانشی از مناطق متراکم گوشته سنگی زمین را ایجاد می‌کند.

ویدال در ادامه افزود که تاثیر کاهش سرعت هسته بر روی سطح زمین را می‌توان حدس زد و احتمالا می‌تواند طول روز را به میزان کسری از ثانیه تغییر دهد.

اکنون دانشمندان می‌خواهند بفهمند که چرا هسته داخلی کند می‌شود. ویداله افزود: «حرکات هسته درونی ممکن است حتی از آنچه تاکنون می‌دانستیم پر جنب و جوش‌تر باشد.»
کد مطلب: 79562
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام