۰
plusresetminus
پنجشنبه ۷ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۴۳

کشف مومیایی‌های جدید و اسرار بیماری‌ها در مصر باستان

ایتنا - وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر روز دوشنبه اعلام کرد کشف ۳۳ مقبره در شهر اسوان که در جنوب این کشور واقع شده است،‌ می‌تواند در مورد بیماری‌های رایج آن دوره اطلاعات جدیدی ارائه کند.
کشف مومیایی‌های جدید و اسرار بیماری‌ها در مصر باستان

قدمت این مقبره‌ها به دوره متاخر مصر باستان و دوره یونانی‌ــ‌رومی برمی‌گردد که از قرن هفتم قبل از میلاد تا حدود قرن چهارم پس از میلاد ادامه داشت. این مقبره‌ها حین یک ماموریت باستا‌ن‌شناسی مشترک مصر و ایتالیا کشف شدند. 

ایمن اشماوی، رئیس بخش باستان‌شناسی شورای عالی آثار باستانی مصر، می‌گوید: «مطالعات روی مومیایی‌ها نشان می‌دهد ۳۰ تا ۴۰ درصد افرادی که دفن شده‌اند، در جوانی، نوزادی یا نوجوانی مرده‌اند.»

پاتریزتیا پیاچنتینی، استاد باستان‌شناسی و مصرشناسی دانشگاه میلان که ریاست گروه ایتالیایی این ماموریت را برعهده داشت، هم گفت که مطالعات اولیه روی بقایای اجساد نشان می‌دهد برخی از آن‌ها به بیماری‌های عفونی مبتلا بودند و برخی دیگر اختلال‌های استخوانی داشتند. در بقایای چند زن بالغ هم نشانه‌هایی از آسیب شدید در استخوان لگن دیده می‌شود. 

پیاچنتینی در بیانیه‌ای اعلام کرد که در مومیایی‌های دیگر، «کم خونی، سوء‌تغذیه، بیماری‌های قفسه سینه، سل و علائم پوکی استخوان» مشاهده شد. 

این گروه باستان‌شناسی از سال ۲۰۱۸ در اطراف آرامگاه بزرگ آقا خان، جایی که سلطان محمد شاه (Sir Sultan Mahomed Shah) به خاک سپرده شد، حفاری می‌کند. این آرامگاه در ساحل غربی رود نیل و درست روبروی مرکز شهر اسوان قرار گرفته است. 

عبدالمونعیم سعید، مدیر کل آثار باستانی اسوان و نوبیا، گفت: «به نظر می‌رسد در میان بقایای کشف‌شده، یک بزرگسال که احتمالا زن است و یک خردسال که احتمالا در سن یک یا دو سالگی مرد‌ه است، وجود دارند. این دو جسد در یک تابوت سنگی و در حالی که به هم چسبیده بودند، کشف شدند.»    
کد مطلب: 79568
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام