۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۱۷

آیا استرس واقعاً باعث سرطان می‌شود؟

ایتنا - تحقیقات جدید نشان می‌دهد نیمی از موارد ابتلا به سرطان به سبک زندگی مربوط است. اما آیا استرس و تروما می‌تواند عامل ابتلا به سرطان باشد؟ این سوالی است که سال‌هاست دانشمندان در مورد آن اختلاف دارند.
آیا استرس واقعاً باعث سرطان می‌شود؟

پزشکان مشاهده کرده‌اند که اتفاقات بزرگ زندگی مانند از دست دادن عزیزان، طلاق و تروماهای جدی، اغلب در سال‌های قبل از شروع بیماری رخ می‌دهند. با این حال، شواهد قطعی در این زمینه وجود ندارد. حتی موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا می‌گوید که ارتباط بین استرس و سرطان نه تنها اثبات نشده، بلکه ممکن است چیزی بیش از یک افسانه نباشد.

اما با افزایش سطح استرس و پیش‌بینی افزایش تعداد مبتلایان به سرطان تا ۴ میلیون نفر تا سال ۲۰۳۰، برخی از متخصصان سرطان می‌گویند که با توجه به شواهد جدید در مورد تأثیر استرس بر بدن، وجود ارتباط بین این دو "تعجب‌آور نخواهد بود".

پروفسور ملانی فلینت از دانشگاه برایتون می‌گوید: پیشرفت‌های زیادی در این زمینه وجود دارد و من فکر نمی‌کنم بتوانیم نقش استرس در سرطان را نادیده بگیریم. به نظر من استرس هم در شروع سرطان و هم در گسترش آن نقش دارد - اما یک عامل مشارکت‌کننده است، نه لزوماً یک علت مستقیم.

برخی مطالعات که جمعیت‌های بزرگ را در طول زمان دنبال کرده‌اند، این نظریه را تأیید می‌کنند. یک مطالعه بر روی ۱۰،۰۰۰ زن در فنلاند نشان داد که زنانی که سوگواری را تجربه کرده بودند، احتمال ابتلا به سرطان سینه در ۵ سال آینده بیشتر بود.

با این حال، مطالعات دیگر هیچ ارتباطی را نشان نمی‌دهند. بخشی از مشکل این است که استرس اغلب با رفتارهای دیگری همراه است که خطر سرطان را افزایش می‌دهند، مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، عدم فعالیت و رژیم غذایی ناسالم.

دانشمندان همچنین سعی کرده‌اند تأثیر استرس بر سلول‌ها را در آزمایشگاه شبیه‌سازی کنند، که به نظر می‌رسد باعث آسیب DNA و تغییرات سلولی می‌شود که می‌تواند به سرطان تبدیل شود. اما این ممکن است نشان‌دهنده دقیق آنچه در بدن انسان رخ می‌دهد، نباشد.

با این حال، شواهد قوی‌تری وجود دارد که نشان می‌دهد استرس ممکن است در گسترش سرطان پس از ابتلا نقش داشته باشد. پروفسور فلینت می‌گوید کورتیزول می‌تواند به سلول‌های سرطانی کمک کند تا از سیستم ایمنی فرار کنند و از محل تومور اصلی به مکان ثانویه گسترش یابند.

در حالی که شواهد در مورد اینکه آیا استرس می‌تواند باعث سرطان شود ممکن است نامشخص باشد، اما روشن است که می‌تواند باعث گسترش سرطان موجود شود.
کد مطلب: 79820
برچسب ها: استرس سرطان تروما
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام