۰
plusresetminus
چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۴۱

تغییر زمان غذا منجر به افسردگی و اضطراب در کارگران شیفتی می‌شود

ایتنا - مطالعه جدیدی روی پرسنل خطوط هوایی نشان می‌دهد که باید وعده‌های غذایی در فواصل زمانی منظم مصرف شود، در غیر این صورت ممکن است افراد دچار اضطراب یا افسردگی شوند.
تغییر زمان غذا منجر به افسردگی و اضطراب در کارگران شیفتی می‌شود

محققان گزارش می‌دهند که به نظر می‌رسد به تعویق انداختن صبحانه یا شام خطر ابتلا به اختلال خلقی را در فرد افزایش می‌دهد.

این مطالعه همچنین نشان داد که محدود کردن وعده‌های غذایی به یک وعده غذا خوردن 12 ساعته در هر روز به حفظ خلق و خوی یکنواخت کمک می‌کند که خبر خوبی برای افرادی است که رژیم روزه‌داری متناوب را رعایت می‌کنند.

این تیم تحقیقاتی به سرپرستی  Mi Xiang، استادیار دانشگاه شانگهای جیو تونگ در چین نتیجه گیری کردند: «یک بازه غذا خوردن کمتر از 12 ساعت ممکن است با کاهش شدت اضطراب یا افسردگی مرتبط باشد.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های بیش از 22600 خدمه خطوط هوایی را که در یک نظرسنجی بهداشتی مداوم از کارکنان خطوط هوایی بزرگ چین شرکت داشتند، تجزیه و تحلیل کردند. تیم بررسی کردند که شرکت کنندگان چه زمانی صبحانه و شام خوردند و چه مدت بین وعده های غذایی فاصله داشت.

آنها سپس این داده‌ها را با امتیازات اعضای خدمه در مورد ابزارهای غربالگری اضطراب و افسردگی مقایسه کردند.

آنها دریافتند افرادی که یک شیفت روز کار می‌کنند و شام خود را از ساعت 8 بعد از ظهر به تاخیر انداخته‌اند، در مقایسه با زمانی که قبل از ساعت 8 بعد از ظهر غذا می‌خوردند، دو برابر خطر افسردگی و 78 درصد بیشتر در معرض خطر اضطراب بودند.

 


به طور مشابه، نتایج نشان می‌دهد که به تعویق انداختن صبحانه تا بعد از ساعت 9 صبح خطر ابتلا به افسردگی را 73 درصد و اضطراب را تا 79 درصد افزایش می‌دهد. محققان دریافتند افرادی که در شیفت شب یا در یک روز تعطیل کار می‌کنند، خطر اضطراب یا افسردگی مرتبط با تاخیر در وعده‌های غذایی را نیز افزایش می‌دهند.

نتایج نشان می‌دهد که ارتباط بین تاخیر در وعده‌های غذایی و خلق و خوی ضعیف در افرادی که زمان غذا خوردنشان از جت‌لگ (پرواززدگی) رنج می‌برد نیز مشاهده شد. هر گونه تاخیر باعث افزایش خطر اضطراب یا افسردگی می‌شود.

محققان خاطرنشان کردند: « الگوی رژیم غذایی افراد در این حرفه بسته به زمان عملیات پرواز (اوایل صبح یا اواخر شب) متفاوت است. این ریتم‌های غذا خوردن نامنظم با احتمال بالاتری از اضطراب و افسردگی مرتبط بود.»

با این حال، افرادی که تمام وعده‌های غذایی خود را در یک بازه 12 ساعته هر روز می‌خورند، در مقایسه با افرادی که زودتر و دیرتر در روز غذا می‌خورند، 16 درصد کمتر در معرض خطر اضطراب و 19 درصد کمتر احتمال افسردگی دارند. تیم تحقیقاتی بر این باورند که تغییر در زمان غذا ممکن است بر چرخه خواب/بیداری بدن، که به عنوان ریتم شبانه‌روزی نیز شناخته می‌شود، تأثیر بگذارد و باعث تغییر در متابولیسم شود که در نهایت می‌تواند بر خلق و خوی تأثیر بگذارد.

آنها همچنین خاطرنشان کردند که اثرات ناشی از تاخیر در وعده‌های غذایی در خدمه هوایی می‌تواند در افراد معمولی بدتر باشد.

محققان در انتشار خبری از انجمن روانپزشکی آمریکا نوشتند: «از طریق آموزش دقیق و ایجاد انعطاف‌پذیری، فرض بر این است که خدمه خطوط هوایی نسبت به کارگران معمولی توانایی بیشتری برای مقابله با استرس و مدیریت شرایط اضطراری دارند.از این رو، برای یک نوبت کار معمولی، عواقب روانی و جسمی می‌تواند شدیدتر باشد.»
 
کد مطلب: 79930
نام شما
آدرس ايميل شما