جزئیاتی درباره موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی اوپنایآی
ایتنا - این شرکت قصد دارد این محصول را با 10000 کاربر اولیه آزمایش کند و پس از اطلاع یافتن از نظرات آنها، این ابزار را در ChatGPT بگنجاند.
OpenAI یک نمونه اولیه موتور جستوجوی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی به نام SearchGPT را معرفی کرد.
این اقدام نشاندهنده ورود این شرکت به بازار رقابتی موتورهای جستجو است که برای چندین دهه تحت سلطه گوگل بوده است.
به گزارش ایتنا و به نقل از انگجت، OpenAI در وبسایت خود SearchGPT را به عنوان «یک نمونه اولیه موقت قابلیتهای جدید جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی که پاسخهای سریع و بهموقع با منابع شفاف و مرتبط به شما ارائه میکند» توصیف کرد. این شرکت قصد دارد این محصول را با 10000 کاربر اولیه آزمایش کند و پس از اطلاع یافتن از نظرات آنها، این ابزار را در ChatGPT بگنجاند.
راهاندازی SearchGPT در بحبوحه رقابت رو به رشد در جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی انجام میشود. گوگل، موتور جستجوی غالب جهان، اخیراً شروع به گنجاندن قابلیتهای هوش مصنوعی در پلتفرم خود کرده است. استارتآپهای دیگری مانند پرپلکسیتی با پشتیبانی جف بزوس نیز هدف خود را پیشی گرفتن از گوگل قرار دادهاند و خود را بهعنوان «موتورهای پاسخگویی» که از هوش مصنوعی برای خلاصهسازی اینترنت استفاده میکنند به بازار عرضه کردهاند.
ظهور موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی بحثبرانگیز بوده است. ماه گذشته، پرپلکسیتی به دلیل ارائه اخباری خلاصهشده از فوربس و وایرد بدون ذکر منبع یا بکلینک کافی به این نشریات و همچنین نادیده گرفتن robots.txt (که وبسایتها از طریق آن به کراولرهای جمعآوریکننده دادهها اطلاع میدهند که وارد آنها نشوند)، با انتقاد مواجه شد. چند روز پیش، شرکت Condé Nast (ناشر وایرد) نامهای به پرپلکسیتی ارسال کرد و آن را به نقض کپیرایت متهم کرد.
چهبسا به دلیل این تنشها، به نظر میرسد OpenAI رویکرد مشارکتیتری را با SearchGPT در پیش گرفته است. در پست وبلاگ این شرکت تاکید شده است که این نمونه اولیه با مشارکت سازمانهای خبری مختلف توسعه یافته است و شامل نقلقولهایی از مدیران عامل دو شرکت آتلانتیک و News Corp، به عنوان دو ناشر از میان ناشران متعددی که OpenAI با آنها قراردادهای صدور مجوز منعقد کرده، است.
در پست وبلاگ این شرکت آمده است: «SearchGPT، برای کمک به کاربران برای اطلاع یافتن از ناشران اخبار، با استناد و لینک دادن برجسته به آنها در جستجوها طراحی شده است. پاسخهای ارائهشده دارای لینکهای هستند تا کاربران بدانند اطلاعات ارائهشده از کجا آمده است و میتوانند به سرعت با نتایج حتی بیشتر در نوار کناری با لینکهای منبع ارتباط برقرار کنند.»
به گزارش ایتنا، رابط کاربری SearchGPT دارای یک جعبه متن (textbox) برجسته است که از کاربران میپرسد: «در جستجوی چه چیزی هستید؟» برخلاف موتورهای جستجوی سنتی مانند گوگل که لیستی از لینکها را ارائه میکنند، SearchGPT نتایج را با توضیحات کوتاه و تصویر دستهبندی میکند.
به عنوان مثال، هنگام جستجوی اطلاعات در مورد جشنوارههای موسیقی، این موتور توضیحات مختصری از رویدادها به همراه پیوندهایی برای جزئیات بیشتر ارائه میدهد. با این حال، برخی از کاربران اشاره کردهاند که موتور جستجو در حال حاضر اطلاعات نادرستی را در نتایج خود ارائه میدهد. از اینرو همچنان توصیه میشود که کماکان اخبار موردنظر خود را از چت رباتهای هوش مصنوعی دریافت نکنید.