۰
plusresetminus
سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۰

زندگی و مرگ در بالاترین دمای کره زمین؛

سازمان ملل: کشورها اقدامات مؤثری انجام دهند
ایتنا - کره‌ زمین رکورد گرما را برای ۱۳ ماه متوالی ثبت کرده است. داده‌های سرویس آب و هوای اروپا، روز اول مرداد را به عنوان «گرم‌ترین روز در تاریخ ثبت‌شده» نشان می‌دهد.
زندگی و مرگ در بالاترین دمای کره زمین؛

خبرگزاری رویترز در گزارشی از گرمای شدید در بسیاری از کشورهای جهان با اشاره به این که در روز چهارشنبه، سوم مرداد، ۲۱ تن در بیمارستان «بنی ملال» مراکش در اثر گرمای شدید هوا جان خود را از دست دادند، نوشت: دمای هوا در آن موقع به ۴۸.۳ درجه رسیده بود و این در شرایطی است که در این منطقه با ۵۷۵ هزار تن جمعیت، اکثر مردم فاقد سیستم تهویه مناسب بودند.

به نوشته رویترز، بسیاری از مردم این منطقه در فقر به سر می‌برند و روزهای شان میان زندگی و مرگ در نوسان است.

بر اساس این گزارش، در هفته گذشته، پس از ثبت ۴ روز از گرم‌ترین روزهای کره زمین که تا‌کنون اندازه‌گیری شده است، سازمان ملل متحد خواستار تلاش‌های بیشتر برای کاهش تلفات انسانی ناشی از افزایش دما شد و این معضل را «اپیدمی گرمای شدید» نامید.

کره‌ زمین رکورد گرما را برای ۱۳ ماه متوالی ثبت کرده است. داده‌های سرویس آب و هوای اروپا، روز اول مرداد را به عنوان «گرم‌ترین روز در تاریخ ثبت‌شده» نشان می‌دهد.

بدترین گرمای این هفته در قطب جنوب متمرکز بود؛ جایی که دما تا ۱۲ درجه سانتیگراد بالاتر از حد نرمال رفت. میزان یخ دریا در اطراف قطب جنوب در حال حاضر در دومین پایین‌ترین سطح خود در این زمان از سال قرار دارد.

آنچه مردم در بسیاری از نقاط جهان احساس می‌کنند، فرای ارقام است. آنها از گرمای شدید رنج می‌برند و در بسیاری موارد به دلیل موانع و چالش‌های موجود قادر به حفظ جان خود در این شرایط نیستند.

آژانس‌های وابسته به سازمان ملل تخمین زده‌اند که سالانه نزدیک به ۵۰۰ هزار تن در سراسر جهان بر اثر گرما جان خود را از دست می‌دهند که این رقم بسیار بیشتر از مرگ و میر ناشی از سایر شرایط آب و هوایی شدید است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، با استناد به برآورد برنامه محیط زیست این سازمان گفته است که اگر کشورها توصیه‌های این سازمان برای مقابله با گرما را بپذیرند، «این اقدامات می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ از ۳.۵ میلیارد تن محافظت کند.»

بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان جهانی هواشناسی، سیستم‌های هشدار بهتر گرما در ۵۷ کشور می‌تواند جان ۹۸ هزار و ۳۱۴ تن را در سال نجات دهد.

در ایران نیز موج بی‌سابقه‌ای از گرما کشور را در برگرفته است. در تهران، دمای هوا در شبانه روز گذشته برای دومین روز متوالی به ۴۰ درجه رسید و ایستگاه ورامین در این دوره زمانی با دمای ۴۳ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین ایستگاه استان تهران بوده است.

پیش‌بینی شده است که دمای تهران در دو روز آینده بین ۴۳ تا ۴۵ درجه برسد.

سخنگوی سازمان اورژانس ایران می‌گوید تنهادر تیر ماه، ۲۲۵ تن به دلیل گرمازدگی راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شده‌اند.

راه‌کار مقامات جمهوری اسلامی برای مقابله با گرما، کاهش ساعات اداری، قطع برق، یا دعوت به صرفه‌جویی بوده است و در هفته‌های گذشته برق واحدهای صنعتی و مشترکان خانگی در شهرهای مختلف بارها قطع شده است.

قطع برق علاوه بر وارد آوردن خسارات به صنایع و لوازم خانگی‌ مشترکان، به افزایش قیمت برخی محصولات هم دامن می‌زند.
کد مطلب: 80043
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام