۰
plusresetminus
شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۹

چگونه گرمای بیش از حد بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد؟

ایتنا - گرمای بیش از حد به دلیل تأثیر آن بر سروتونین، انتقال دهنده عصبی که خواب، خلق و خو و رفتارهای شما را تنظیم می‌کند، می‌تواند باعث ایجاد احساس خشم، تحریک پذیری، پرخاشگری، ناراحتی، استرس و خستگی شود.
چگونه گرمای بیش از حد بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد؟

در حالی که جهانیان در تابستان گرمی به سر می‌برند، یک متخصص هشدار می‌دهد که همانگونه گرمای شدید می‌تواند باعث آسیب جسمی شود، در عین حال می‌تواند سلامت روان شما را نیز به خطر بیندازد.

به گزارش ایتنا، دکتر عاصم شاه، معاون اجرایی دپارتمان روانپزشکی و علوم رفتاری منینگر در کالج پزشکی بیلور در هیوستون، گفت که دمای شدید می‌تواند هر کسی را تحریک‌پذیر کند، اما می‌تواند برای برخی، به‌ویژه آن‌هایی که شرایط سلامت روانی آسیب‌پذیرتری دارند، بسیار بدتر باشد.
 
شاه خاطرنشان کرد: گرمای بیش از حد به دلیل تأثیر آن بر سروتونین، انتقال دهنده عصبی که خواب، خلق و خو و رفتارهای شما را تنظیم می‌کند، می‌تواند باعث ایجاد احساس خشم، تحریک پذیری، پرخاشگری، ناراحتی، استرس و خستگی شود.
 
آسیب‌پذیرترین گروه‌ها شامل افرادی با شرایط سلامت روانی قبلی و افرادی هستند که از الکل یا مواد مخدر استفاده می‌کنند.
 
عاصم شاه در یک بیانیه خبری توضیح داد: «همه بیماری‌های روانی با گرما افزایش می‌یابد زیرا منجر به خستگی، تحریک‌پذیری و اضطراب بیشتر می‌شود و می‌تواند دوره‌های افسردگی را تشدید کند».
 
نشانه‌های قریب الوقوع چیست؟
آنها تمایل دارند با تحریک پذیری، کاهش انگیزه، رفتار پرخاشگرانه و گاهی اوقات مه‌آلودگی ذهنی شروع کنند. شاه خاطرنشان کرد: در موارد بدتر، سردرگمی و سرگردانی رخ می‌دهد.
 

در حالی که اجتناب از گرما ممکن است امکان‌پذیر نباشد، شاه توصیه می‌کند هنگام بیرون رفتن از خانه بدن خود را مرطوب کنید و سر خود را پوشیده نگه دارید. اگر خیلی داغ شدید، مقداری آب روی سرتان بریزید تا خنک شود و سعی کنید کارها را در سایه انجام دهید. اگر معمولاً بیرون از خانه پیاده روی می‌کنید، سعی کنید در مرکز خرید یا یک فضای بزرگ با تهویه مطبوع قدم بزنید.
 
اگر دارو مصرف می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید زیرا برخی از داروها (مانند لیتیوم برای بیماران دوقطبی) برای سلامت روان، با گرما سازگار نیستند. شاه توضیح می‌دهد که لیتیوم از کلیه عبور می‌کند، بنابراین تعریق می‌تواند بر سطح دارو در بدن شما تأثیر بگذارد.
 
«اگر در گرما بیرون هستید و از لیتیوم استفاده می‌کنید، ممکن است سطح آن تغییر کند. در این سناریو، ما باید بسیار مراقب باشیم و یا دوز لیتیوم را تنظیم کنیم و یا از گرما اجتناب کنیم.»
 
خشکسالی و تغییرات شدید دما نیز می‌تواند سطوح آلاینده‌ها و آلرژن‌ها را با بدتر شدن کیفیت هوا افزایش دهد. این امر نیز می‌تواند مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب یا PTSD را تشدید کند. وی خاطر نشان می‌کند: برخی از مطالعات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض هر تغییر آب و هوایی می‌تواند خطر افسردگی را بیش از 30 درصد، اضطراب را تا 70 درصد و هر دو را تا بیش از 87 درصد افزایش دهد.

کودکان نیز از اثرات گرمای شدید مصون نیستند
 «کودکان به دلیل عدم بلوغ جسمی و شناختی، جمعیتی آسیب پذیر هستند. شاه تاکید کرد: آنها در معرض آلاینده‌ها و آلرژن‌های بیشتری قرار می‌گیرند زیرا زمان بیشتری را در خارج از منزل می‌گذرانند.
 
اگر احساس می کنید تحت تاثیر گرمای شدید هستید، با پزشک یا متخصص سلامت روان خود تماس بگیرید.
کد مطلب: 80279
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام