۰
plusresetminus
پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۳

هدف‌‌ داشتن در سنین بالا از زوال عقل جلوگیری می‌کند

ایتنا - مطالعات نشان می‌دهد که هدفمند بودن زندگی در سنین بالا مانع از دست رفتن حافظه می‌شود. طبق نظرسنجی‌، افراد مسنی که احساس می‌کنند زندگی‌شان هدفمند است کمتر دچار فراموشی می‌شوند.
هدف‌‌ داشتن در سنین بالا از زوال عقل جلوگیری می‌کند

محققان به‌طور متوسط به مدت ۱۴ سال، بیش از ۹۰۰ نفر در ایالت «ایلینوی» آمریکا را تحت نظر گرفتند تا مشخص کنند آیا این افراد دچار اختلال شناختی خفیف «ام‌سی‌آی» (MCI) یا زوال عقل می‌شوند.

اختلال شناختی خفیف در مرحله کاهش حافظه و قدرت تفکر ناشی از افزایش سن و ابتلا به زوال عقل طبقه‌بندی می‌شود. عواملی که هنگام ارزیابی به‌منزله احساس هدفمندی در نظر گرفته می‌شوند عبارتند از ارتباط مثبت با دیگران، رشد شخصی، پذیرش خود، استقلال، و تسلط بر محیط.

گروه بین‌المللی پژوهشگران دریافتند که زوال سلامت روان در افرادی که اختلال شناختی خفیف دارند در مقایسه با افرادی که قدرت شناختی‌‌ بی‌تغییری دارند سریع‌تر رخ می‌دهد. افرادی که به اختلال شناختی خفیف مبتلا شدند از سه سال قبل از آن زندگی بدون هدفی را گزارش کرده بودند. این افراد همچنین شش سال پیش از تشخیص این اختلال رشد شخصی کمی داشتند.

حدود ۲۹ درصد افرادی که در این مطالعه شرکت کردند به اختلال شناختی خفیف مبتلا شدند، که از میان آنها ۳۴ درصد نیز به زوال عقل دچار شدند. به گفته این گروه تحقیقاتی، سلامت روان این افراد پیش از ابتلا به اختلال شناختی خفیف به‌شکل قابل‌ ملاحظه‌ای پایین بود. کاهش سلامت روان می‌تواند عامل پیش‌بینی‌کننده‌ در اختلال عملکرد شناختی به شمار آید.

به گفته پژوهشگران این مطالعه، که در مجله «مغز و اعصاب، جراحی مغز و اعصاب و روان‌پزشکی» منتشر شد، باید در نظر داشت برای افرادی که به اختلال زوال عقل مبتلا شده‌اند حمایت روان‌شناختی پس از ابتلا بسیار ضروری و حیاتی است. 
کد مطلب: 80329
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام