۰
plusresetminus
شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۶

تاکسی‌های خودران در چین در حال گسترش هستند

ایتنا - شرکت‌های فناوری و خودروسازان چینی در سال‌های اخیر میلیاردها دلار در زمینه خودران‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و به دنبال رقابت با همتایان آمریکایی خود هستند که در این زمینه پیشتاز هستند.
تاکسی‌های خودران در چین در حال گسترش هستند

شهرهایی در چین شاهد گسترش تاکسی‌های بدون راننده هستند و ساکنان آن از صحنه‌ای «شبیه به یک فیلم علمی تخیلی» شگفت زده شده‌اند!

به گزارش ایتنا، شرکت‌های فناوری و خودروسازان چینی در سال‌های اخیر میلیاردها دلار در زمینه خودران‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و به دنبال رقابت با همتایان آمریکایی خود هستند که در این زمینه پیشتاز هستند.

شهر بزرگ ووهان در مرکز چین با 14 میلیون نفر جمعیت با 500 تاکسی خودران موسوم به "روبات تاکسی" به بزرگترین آزمایشگاه جهانی برای این صنعت تبدیل شده است که یک رکورد جهانی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خودرویی از این نوع را می‌توان از طریق یک اپلیکیشن معمولی تلفن همراه درخواست کرد.

یکی از ساکنان این شهر، به نام یانگ، گفت که این فیلم "کمی جادویی است، مانند یک فیلم علمی تخیلی!"، اما اشتیاق برای خودران‌ها برای همه یکسان نیست.

نگرانی در مورد درجه ایمنی در این فناوری در ماه آوریل زمانی که خودروی "آیتو" (از شرکت سازنده لوازم الکترونیکی هواوی) در چین دچار تصادف مرگبار شد، تشدید شد و این شرکت اعلام کرد که سیستم ترمز خودکار فعال نشده است.

یک تصادف دیگر در ماه گذشته که یک عابر پیاده توسط یک تاکسی موتوری در ووهان برخورد کرد، نگرانی‌های جدیدی را به وجود آورد.

نکته حائز اهمیت این است که رانندگان تاکسی‌های سنتی و وسایل نقلیه نگران این مسئله هستند که این فناوری به تدریج جایگزین آنها شود.

تاکسی‌های خودکار در ووهان بخشی از پروژه "Apollo Go" متعلق به غول فناوری چینی بایدو است که اولین مجوز فعالیت در شهر را در سال 2022 دریافت کرد.

هنگامی که خودرو به محل تعیین شده تحویل می‌رسد، مسافران باید کد QR را با استفاده از تلفن خود اسکن کنند تا قفل خودرو باز شود.

به ورود خودران‌ها قیمت‌ها نیز عمدتا کاهش یافت: یک سفر 30 دقیقه‌ای فقط 39 یوان (5.44 دلار) هزینه داشت، در حالی که در یک تاکسی معمولی 64 یوان هزینه داشت.

دینگ هایپینگ، یک راننده تاکسی از ووهان گفت: «آنها معیشت ما را می دزدند.»

 نگرانی از حضور روبوتاکسی‌ها با قیمت‌های پایین‌، هرگونه رقابت با شرکت‌های تاکسیرانی سنتی را از بین می‌برد و این احتمال می‌رود که پس از اینکه در موقعیت مناسب و تثبیت‌شده قرار گرفتند، قیمت‌های خود را دوباره افزایش دهند، طرحی که در دهه اول قرن بیست و یکم قبلاً توسط شرکت‌های حمل‌ونقل راننده‌محور چینی استفاده می‌شد.

با این حال، روبوتاکسی‌ها در حال حاضر تنها درصد کمی از ده‌ها هزار تاکسی و ون را تشکیل می‌دهند که توسط رانندگان در ووهان اداره می‌شوند.

اما تعداد فزاینده‌ای از شهرهای چین سیاست‌های خودران را آغاز کرده‌اند، روندی که توسط دولت تشویق می‌شود تا با ایالات متحده رقابت کند.
کد مطلب: 80352
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام