بنا بر تخمین اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها آمریکا، 40990 نفر در تصادفات وسایلنقلیه موتوری در سال گذشته جان خود را از دست دادند.
وزارت ترابری آمریکا یک طرح ایمنی جادهای کشوری را ارائه کرده است که منجر به ارتباط برقرار کردن خودروها با یکدیگر خواهد شد.
به گزارش ایتنا و به نقل از انگجت، این آژانس امیدوار است که استقرار گسترده فناوری ارتباط خودرو با همه چیز (V2X) «تعهد آن را برای پیگیری رویکردی جامع به کاهش تعداد تلفات جادهای به صفر» ارتقاء ببخشد. بنا بر تخمین اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها آمریکا، 40990 نفر در تصادفات وسایلنقلیه موتوری در سال گذشته جان خود را از دست دادند.
V2X وسایلنقلیه را قادر میسازد تا با یکدیگر و همچنین عابران پیاده، دوچرخهسواران، سایر استفادهکنندگان از جاده و زیرساختهای کنار جاده در تماس بمانند. این فناوری برای خودروها این امکان را فراهم میآورد تا اطلاعاتی مانند موقعیت و سرعتشان، و همچنین شرایط جاده، را به اشتراک بگذارند. وبسایت NPR خاطرنشان میکند که به این ترتیب خودروها قادر میشوند در موقعیتهایی که رویتپذیری ضعیف است، مانند اطراف گوشهها و مه غلیظ، این کار را انجام دهند.
وزارت ترابری در طرح خود برای استقرار V2X توضیح داده است که استقرار این طرح در سطح کشور نیازمند مجموعهای از فناوریهای موبایل، داخل خودرویی و کنار جادهای است که، در عین محافظت از اطلاعات شخصی افراد، بتوانند به شکلی کارا و امن ارتباط برقرار کنند. این آژانس گفت که استقرار در مقیاس کوچکتر V2X در سراسر کشور مزایای آن در جهت بهبود ایمنی را به اثبات رسانده است. طرفداران ایمنی ادعا میکنند که این فناوری میتواند از صدها هزار تصادف جلوگیری کند و تأثیر برخوردهایی را که رخ میدهند با کاهش سرعت ضربه واردشده کاهش دهد.
جدول زمانی وزارت ترابری این طرح تا سال 2036 تنظیم شده است، و امیدوار است که تا آن زمان V2X را به طور کامل در سراسر «سیستم ملی بزرگراهی» مستقر کند، و 75 منطقه کلانشهری این فناوری را در 85 درصد از تقاطعهای علامتگذاریشده فعال کنند و 20 مدل خودرو به قابلیت V2X مجهز شده باشند. و اما برای کوتاهمدت، این آژانس قصد دارد تا سال 2028 فناوری V2X را در 20 درصد از سیستم ملی بزرگراهی و 25 درصد از تقاطعهای علامتگذاریشده در مناطق کلانشهری نصب کند.
این کار آسانی نخواهد بود، زیرا طیف گسترده ای از ذینفعان باید در این زمینه نقش داشته باشند، از جمله کمیسیون ارتباطات فدرال، که وزارت ترابری می گوید باید قوانینی را در مورد تخصیص طیف تعیین کند. تامینکنندگان خودروسازان (که قطعات منطبق با V2X را خواهند شد)، اپراتورهای حمل و نقل و توسعهدهندگان اپها نیز نقشآفرینان این چشمانداز وزارت ترابری هستند.